Gå til innhold

Debatt: "Ekte" oppfølgere vs franchinse oppfølgere vs spin-off: Hva foretrekker dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte å spille Fallout 3 i går og kom til å tenke på dette. Men først, la meg presisere litt.

Ekte oppfølger: Handler om samme folk, er i samme sjanger, har samme følelse og alt det der. Tenk kort og godt at det første spillet ikke sluttet, men du spiller episode 2 i stedet for en oppfølger. Eksempler er Doom 2 og Aliens Vs Predator 2. Begge to er mer eller mindre identisk med de første på alle vis, bare oppdatert.

Franchise-oppfølger: Handler (stort sett) om samme folk, er i samme sjanger og har samme følelse, men kan likevel være svært forandret. Fallout 3 og Half-Life 2 er bra eksempler på dette. Ingen av dem har noe som helst med de første spillene å gjøre, og hovedpersonen i Half-life 2 kunne like gjerne ha vært han fra Opposing Force eller Blue Shift uten at det hadde gjort noe fra eller til. Men likevel er det ingen tvil om at de er oppfølgere, og ikke spin-off. Greit Fallout 3 ikke handler om samme folk som i de to første, men det er bare en liten detalje.

Spin-off: Foregår i samme univers som de andre, men der stopper likheten. Tenk World of Warcraft. Det er ingen tvil om at det er Warcraft-universet det dreier seg om, men der stopper likheten. Warcraft er RTS, World of Warcraft er online rollespill. Det ene singleplayer, det andre en egen verden med millioner av spillere til enhver tid.

Hva foretrekker folket? Grunnen til hvorfor jeg tenkte på dette er fordi jeg ble svært skuffet over Half-Life 2 da det kom da det ikke hadde noe sammenheng med det første. Alt var helt forandret, og det hadde ikke engang samme følelse som det første. Det er fortsatt et utmerket spill, men føltes aldri som et Half-Life spill for meg.

Jeg var svært skeptisk til Fallout 3 av samme grunn, men jeg ble svært positivt overrasket. Det er ny motor, i sanntid, har en helt ny historie med helt andre folk og føles likevel som Fallout hele veien. Tenker man sånn er Half-Life 2 en verdig oppfølger, men ligger fint plassert i franchise-oppfølger kategorien. Det igjen har fått meg til å undre om det er andre spill i denne kategorien, og vil man egentlig ha en ekte oppfølger? Hadde Half-Life 2 foregått i trange korridorer og alt det der, ville det ha blitt bedre? Om Fallout 3 hadde hatt en oppdatert versjon av motoren til de to første, ville det blitt bedre eller dårligere?

For ordensskyld mener jeg 3D slossespill som Mortal Kombat og Street Fighter 4 er ekte oppfølgere, selv om de er i 3D. Dette fordi de fortsatt spilles hovedsaklig i 2D (selv om man kan ta et steg sidelengs). Å oppdatere til 3D er nettopp det. Å oppdatere. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HL2 var da ikke SÅ forskjellig fra HL1? Nesten samme HUD, mye av de samme karakterene, fiendene osv. Jeg synes det hadde mye av den samme stemningen. Men ja, jeg liker at oppfølgere ikke er en blåkopi av originalen. Jeg synes også at HL2 er et klart bedre spill enn HL1.

Jeg synes også RE4 er det beste Resident Evil-spillet selv om mange synes det viker for mye fra de tidligere spillene. Jeg finner også FF 12 som et interessant FF-spill nettopp fordi det er så annerledes fra de tradisjonelle spillene i serien. Kort sagt, jeg liker forandring hvis det er til det bedre.

Skrevet

Strengt tatt det er det kvaliteten på spelet som er det viktiaste. Altså betyr det ikkje så mykje for meg kva for ein kategori ein vil plassere spelet i. Så lenge utgjevarane er klare på kva det er dei gir ut, og ikkje utnytter ein etablert tittel bare for å selje fleire kopiar, går det nok stort sett greitt.

Når det er sagt, er gjerne grunnen til at eg ønskjer ein oppfølgjar at eg vil ha meir av det same som i det første spelet. Men eg forstår og kvifor utviklarar ønskjer å halde på ein etablert tittel, og bruke denne for det den er verdt.

Skrevet

Uten å gå inn på HL1 vs HL2 er de svært forskjellige på måten de er laget. RE4 på sin side er en ren spin-off da det ikke har noe som helst sammenheng med resten av serien. Hovedpersonen heter tilfeldigvis Leon, men har har kun vært med i ett spill før, og da hadde han en annerledes jobb, en annen historie og så helt annerledes ut.

Men uansett. Selvsagt er kvaliteten veldig viktig, og både Half-Life 2, Fallout 3 og Resident Evil 4 er svært bra spill selv om de har lite med de forrige å gjøre. Det var heller ikke spørsmålet. ;)

Tenk dere at dere sitter med yndlingsspillet deres. Diablo 3 er i utvikling i disse dager, så la oss bruke det som et eksempel. Hvordan vil dere at det skal være? Vil dere ha Diablo 2 med oppdatert grafikk, noen ny klasser og så videre, eller kunne dere tenkt dere Diablo 2 med Sacred 2-motoren? (tredjeperson, fritt kamera, fokuserer mye på å utforske osv, og minner mer om Oblivion enn Sacred 1, Diablo og Titan Quest). Eller kunne dere ha tenkt dere noe helt annet, som et Dark Messiah of Diablo? (ren FPS, men med sverd, magi osv).

Selv er jeg faktisk ikke sikker. Det er "tryggest" å kjøre Diablo 2 med ny grafikk, men det kan fort bli for gammeldags. Diablo 2 med Sacred 2 motoren får det til å virke svært moderne og mye mer interessant, men det kan bli for forskjellig for fansen. Et Diablo FPS på sin side kan bli genialt, men det har ingenting med de forrige spillene å gjøre og er en ren spin-off. Alle har sine fordeler og ulemper.

Skrevet

For meg virker det som franchise og spin-off oppfølgere potensielt er de beste alternativene. Jeg har fått inntrykk av at gamers blir mer kresne med tida, og med en "ekte oppfølger" kan blir det fort bli mye av det samme?

Dette med mindre de kommer med ny og bedre grafikk, mer innovativt gameplay osv, uten at det skjer i så stor grad at det blir til en franchise oppfølger! (F.E.A.R 2 f.eks?)

Skrevet

Doom 3 er et bra eksempel på en ekte oppfølger. Grafisk er det mye bedre, historien er mye bedre, selve opplevelsen er mye bedre og så videre. Problemet er at det ble for lik de første (selv om det var meningen i første omgang), så de fleste likte det ikke noe særlig. Det er likevel det eneste FPSet jeg har spilt gjennom uten å jukse siden Half-Life 1. ;) (men jeg aner ikke hvorfor jeg aldri gadd prøve expansionend...)

Skrevet (endret)

Spin-offs er som regel en skikkelig turn off for meg. For eksempel chocobo spillene, som stammer fra final fantasy, eller crash bandicot gokart, eller alle de superdritene mario spin off spillene. Mario tennis, mario golf, mario fotball? wut? Hva skjedde med vanlig mario?

Endret av Auroron

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...