Gå til innhold

[Ferdig] Hvordan et p182 BURDE se ut


Anbefalte innlegg

Prosjekt

Hvordan et p182 burde se ut

IMG_6979copy.jpg

 

 

_________________________________________________________________________________________

Yes dere. Da var alt klart for å sette igang med prosjektet mitt :w00t: Endelig !

 

WindowPlain5KLong.jpg

_________________________________________________________________________________________

 

 

Prosjektet blir sponset av:

 

ChilledPCLogo.jpg

 

- Favorittbutikken ChilledPC sponser med 2 stk Scythe S-Flex 1900rpm vifter og 5 svarte viftegriller. Takker så mye!

 

eklogoca5.jpg

 

 

- EK Waterblocks sponser med 60% på alle sine produkter . Tusen takk for dette!

 

LogoFeserCompany.jpg

 

- Feser bidrar med 5 liter UV Blue Cooling Fluid, en radiator, kompressnipler og slanger! Tusen Tusen takk til feser for dette :D

 

LogoScytheWhite.jpg

 

- Scythe meldte og interesse, og bidrar med en Kaze Master 5,25" Black Viftekontroller.

 

LogoLaing.gif

 

- Laing har vært så grei å sponse med en DDC 1-plus 18w Pumpe. Hjertelig takk til Laing.

 

vendur.gif

 

- Vendur sponser prosjektet med 150,-. Kommer til å bruke disse på støydempende materialer :) Hjertelig takk.

 

 

- Alle hovedsponsorer får logoen sin lakkert (eller vist på annen måte) på det ferdige kabinettet.

 

 

_________________________________________________________________________________________

 

 

OM PROSJEKTET

 

Det som skal gjøres er følgende:

 

 

1. Mod på kabinett Første som skal gjøres, er en mod på et Antec p182. Her skal det settes inn vindu, ryddes plass til vannkjøling, og til slutt lage noen bedre løsninger for kabling/rydding. Det skal også kuttes ut noe metall for å få ting til å se litt bedre ut.

 

2. Vannkjøling. Skal sette inn vannkjøling. Hater alt som heter 'kit', så har satt sammen delene i systemet selv. Har fått utrolig mye hjelp fra forumbrukeren (og nå, kamerat) MoDzoNa. Vil påstå at prosjektet ikke hadde vært gjennomførbart uten han.

p182 er jo ikke noe stort kabinett, og IOM at jeg skal ha 4x120mm Radiator, må denne plasseres på utsiden. Tenker å la slangene gå gjennom "taket" på kabinettet. Det gjør at taket må moddes også.

 

Hele prosjektet bygger rundt vannkjølinga, så vil bruke endel tid på dette.

 

3. Mod på strømforsyning Skal sleeve kablene på nytt. Er en Corsair TX750W som skal brukes i systemet. Alle som har erfaring med denne, vet at kablene er helt jævlige å jobbe med. Skal fikse slik at ikke en eneste kabel blir synlig.

 

4. Ny bryter. Kommer til å sette inn en ny bryter i toppen av kabinettet. Er så ufattelig lei av å åpne kabinett-døra hver eneste gang PC'en skal på.

5. Lakkering. Skal lakkere hele ramma til kabinettet svart. Det blir steintøft :thumbup:

 

 

Hardware:

 

Hovedkort: Asus Maximus Formula

Prosessor: E8400 (skal planslipes)

Minne: OCZ Reaper PC8500 4x1gb

Harddisk:

WD Raptor X 150 gb

Hitachi 750 gb

3 x Western Digital 500 gb re2 RAID edition

Skjermkort: nVidia GTX 295

Lydkort: Creative X-Fi Titanium

Strømforsying: Corsair TX750 W (skal moddes)

Kortleser: Intern Kortleser

DVD: NEC

 

Kjøling:

 

CPU blokk: EK Supreme Plexi

GPU Blokk: EK-GTX 295

Radiator: Feser X-Changer Quad 480

Pumpe: Laing DDC-1 plus+ (18W) med EK-DDC X-TOP Plexi

Tank: EK Multioption res. 100 rev.2

Slanger: Feser 1/2" Blank

nipler etc: 1/2"OD (kompress)

Viftestyring: Scythe Kaze Master

Vifter:

2stk Yate Loon 120mm 1600 rpm på radiator (loddes sammen)

2 stk Scythe S-Flex 1900 rpm på radiator (loddes sammen)

2 stk Yate Loon 160 rpm i kabinett

 

Lodder sammen ledningene på viftene til radiatoren. Dette for å kunne styre viftene inni kabinettet også. (4 utganger på viftekontrollern)

Må også lage en eller annen type festeløsning for raptor-disken. Kommer med dette i egen update.

 

Oppdateringer:

 

#1 Første tegninger

#2 Vifte, kabelstrømper, kantgummi og Krympestrømpe har ankommet

#3 Sketchuptegning

#4 Nedstripping av kabinettet

#5 Kutting av metall & vanntank-vegg

#6 Liminga holdt ikke & nye bestillinger

#7 Fiksa lim-problem & Vindus-tegninger

#8 Rensemiddel, Passthroughs & sandpapir har ankommet

#9 Pakken fra EK har ankommet

#10 Tubesaks, fittings og støydempende saker har ankommet

#11 Lakkering & sleeving av PSU

#12 Vannblokk til GTX295 & vifter har kommet

#13 Forslag til ny loop

#14 Pakken fra Feser (enorm seier over posten)

#15 Forberedelse til hull-drilling & vinduskutting. Pumpetest.

#16 Forslag til GTX295 loop løsning

 

 

Oppdateringer i denne posten blir gjort fortløpende. Sleng gjerne igjen kommentarer, forslag, kritikk eller spørsmål i Kommentartråden

 

How_a_P182_shodsfuld_look.pdf

 

 

- Alle bilder er tatt med et Canon EOS 400D

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

UPDATE # 1

(02.12.08)

 

 

Da var den første tegningen ferdig. Er tegnet fra siden, og viser i hovedsak loopen og hvordan HW blir plassert.

 

 

WindowPlain5KLong.jpg

 

 

Edit 2.Originalbildet

 

Edit. Originalbildet

 

 

Som dere ser blir jeg nødt til å feste radiatoren på utsiden av kabinettet, IOM at det er såppas lite.

 

Vil jeg prøve å unngå den kjedelige "på utsida" looken, skal prøve å feste radiatoren slik at den stikker noen cm over toppen av kabinettet. Deretter skal slangene ned gjennom taket, gjennom egne kompressnipler. Fester en L-bracket med gjenger i taket for å få dette til. Er veldig spent på å se hvordan dette blir seende ut :D

 

På høyresiden setter jeg en WD Raptor X. Vinduet i sidedøra skal kuttes slik at denne vises.

 

Skjekk btw første post. Har fått en liten overhaling

 

Det var det for idag. Kommer mer i morgen (03.12.08), så følg med :D

- Kommentartråd

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Update # 2

(05.12.08)

 

 

Jepp. Da var det dags at opdatere den lille loggen min :) Er klar over at den kommer litt seint, men bedre sent enn aldri.

 

Først, en mulig endring i planene. Kommer IKKE til å gå for neste gen. nVidia, med mindre de nye kortene yter bedre enn 4870X2. Har ikke tid/tålmodighet til å vente på dem, så med mindre de yter mye bedre enn 4870X2, eller blir tiljengelige fort, så dropper jeg det.

Da blir det selvfølgelig 4870X2 :thumbup:

 

Edit: (Nei, det blir det ikke :p Det blir nVidia)

 

Og ! det kom en pakke for ikke lenge siden :D Er jo julaften hver gang det dukker opp en hentelapp i postkassa :p

 

Pakken og innhold:

 

 

YateLoon.jpg

 

 

En stk Yate Loon 120mm, på 1600 rpm :D skal brukes i front av harddiskene. Må nok kjøpe noen andre fester, da den vibrerer endel.

 

 

Edging.jpg[/img]

 

 

Gummi-lista som skal rundt kantene på vinduet. Kjøpte 4 meter, da det kan være greit å ha til andre steder hvor det skal kuttes.

 

 

Sleeve4mm.jpg

Sleeve6mm.jpg

 

 

Kabelstrømper med forskjellig diameter. Den minste er 4mm , mens den andre er 6mm. Kjøpte muligens litt for korte lengder av disse, så kommer til å handle flere.

 

 

Krympe.jpg

 

 

Og krympestrømpene. Disse kjøpte jeg egentlig bare for å teste litt. Prøvde sånn smått å krympe noen cm på endene, med varierende hell. Første forsøk ble gjort med hårføner, noe som tok evigheter, samt ga dårlig resultat. Prøvde derretter med fyrstikk. Funka fett det, helt til jeg svei den blå (som da ble svart) :p

 

 

 

Til slutt: har brukt de siste dagene til å tegne endel. Så slenger med noen bilder fra den prosessen.

 

 

Tegning1-1.jpg

 

 

 

Det var det for denne gang. Minner om KOMMENTARTRÅDEN .

 

Neste update over helga en gang.

 

Edit: Lagt alle bilder i spoilere, etter ønske om det i kommentar-tråden

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Update # 3

(13.12.08)

 

Har laget en liten sketch i Google Sketchup på hvordan kabinettet vil bli seende ut når jeg har tømt det. Bilder på hvordan det strippa kabinettet er, kommer snart ;) All plastikk og overflødig metall skal ut.

 

 

Forfra:

SketchGraphFront.jpg

 

Bakfra:

SketchGraphBackside.jpg

 

 

 

Ser det er litt dødt i kommentartråden! Si hva du syns, er kjekt med litt ris / ros ;)

 

KOMMENTARER

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

UPDATE #4

(17.12.08)

 

Vel grabbar. Nok sjitsnakk og planlegging. Moddinga har begynt!

 

Men før vi begynner; har bytta ut hånd-tegninga med en bedre versjon. Var noen timer med Photoshopping, men det var verdt det. Ser jævlig mye bedre ut nå ;)

 

Det jeg har gjort til nå, er å ta ut all hardwaren fra kassa, samt strippe det helt. Alt er tatt ut, bortsett fra plastikken på toppen. Denne ser ut til å være limt fast, og jeg tør dermed ikke begynne å bryte på det.

 

Bilder:

 

FullCase.jpg

IMG_3195.jpg

 

Starta med en helt ferdigbygd maskin (såklart) :p Men kablinga viste seg å bli et problem. Var bare en eneste stor spagetti-rett med kabler. Brukte sikkert en halvtime på å få sortert kabler :p

 

IMG_3240.jpg

 

Ordner seg alltid til slutt :D

 

IMG_3292.jpg

 

Plukka ut alt av Hardware. Strømforsyninga hadde jeg festa så inn i h*****, så den ble sittende på litt lengre.

 

IMG_3290.jpg

 

Når jeg ser ting som dette, gleder jeg meg enormt til å gå over til vannkjøling! :D:D

 

IMG_3295.jpg

IMG_3420.jpg

 

Skrudd ut all plastikk. Jeg setter penger på at jeg har skrudd ut rundt 2 kg plast i løpet av denne lille stunden.

 

IMG_3412.jpg

 

The ultimate tool of survival! :ph34r:

 

IMG_3297.jpg

 

Jet-motorene skal ut. Gikk relativt greit. Har tre stk Antec-vifter til salgs nå! Billig

 

 

IMG_3388.jpg

 

OK. Da var alt på kabinettet tatt av, bortsett fra døra. Den fikk jeg slite litt med, men den kom av etterhvert.

 

IMG_3509.jpg

IMG_3460.jpg

 

IMG_3189.jpg

 

HER ser du problemet med switchen. Den er på innsiden av døra. Unødvendig spør du meg. Fair enough at man kan låse døra, og hindre at uvedkomne bruker PC'en din, men det skal nevnes at sidepanelet ikke har noen sikring, hvilket gjør at PC'en lett kan slås på direkte på HK'et. En sinnsyk kabelsalat blir det og. FY antec!

 

 

Da står mitt kjære Antec p182 igjen i bare nettoen. Har tatt vekk alt, så bare ramma er igjen nå. Juleferie om en uke, så kommer til å begynne å skjære da :D Følg med!

 

Noen bilder av bare ramma:

 

IMG_3579.jpg

IMG_3987.jpg

 

Yes. Som sagt blir det kutting i juleferien. minner igjen om posten med tegninga. Har bytta ut den håndtegna versjonen med en bedre versjon ;)

 

Det var det for idag. God jul !

 

KOMMENTARER

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

UPDATE # 5

(29.12.08)

 

En liten update før 2009 er igang. Har fått gjort endel siden sist.

 

 

Har hatt god tid til å jobbe med kabinettet nå. Har også brukt endel tid på å finne en god form på vinduet. Har kommet til en noenlunde bra løsning på det, men skal jobbe litt mer på det før dere får se det ;)

 

Har kutta omtrent alt som skal kuttes på kabinettet. Untatt metallet foran harddisk buret (som jeg selvfølgelig glemte), og hullet i toppen hvor passthrough'ene skal festes.

 

 

To-do list:

 

1. Fjerne plastikk på toppen

2. Rense vekk lim etc

3. Kutte plass til raptor-disken

4. Kutte ut bunn av 5,25" brønner

5. Fjerne metall i midten (på bunnen)

6. Lime 3,5" brønn tilbake på plass

7. Bøye gjenværende metall fra 5,25"erne slik at det danner en "vegg"

8. Lime "veggen"

 

Bilder...

 

 

Gikk greiere enn jeg hadde trodd å få av plastikktoppen på kabinettet. Den var ritkignok limt, men lirket den løs med et skrujern.

 

Fjerna alt av gjenverende lim med lynol. Kunne godt blitt bedre resultat på plastikken, men er ikke SÅ nøye :whistle:

 

IMG_3945.jpg

IMG_3960.jpg

IMG_3958.jpg

IMG_3972.jpg

 

 

Ahhh. Herlig å endelig kunne lete fram dremelen :dremel:

 

IMG_3940.jpg

 

Hvis man ser på bilder i fra tidligere updates, kan man se at vi har en stor metallplate som dekker 3,5" brønnen. Denne ganske enkelt fjernet jeg for å plass til raptor-disken som skal stå her. Bare å frese ut poplene, så løsnet den med en gang..

 

IMG_3888.jpg

IMG_3927.jpg

IMG_0101.jpg

 

3,5" falt som planlagt ut, og skal limes på igjen.

 

IMG_3930.jpg

 

Så skar jeg av den ene siden av bunnen på 5,25", og bøyde den ned. Målte opp hvor lang vegg jeg trengte, og kutta vekk det overflødige metallet.

 

Vanntanken skal festes i denne veggen.

 

IMG_3983.jpg

IMG_3903.jpg

IMG_3910.jpg

IMG_0102.jpg

 

Metallet som viften tidligere var festet i, er i likhet med 3,5" bare poplet fast i rammeverket. Freste vekk poplene med dremel'n, og vips...

 

IMG_3926.jpg

IMG_0103.jpg

IMG_3950.jpg

 

Så en liten dusj for å få vekk metallstøvet :p

 

IMG_3967.jpg

 

Bruker Tech7 til all liming. Som det står på tuben - Tech7 limer alt. Måtte feste 3,5" opp ned, da det ser ganske mye bedre ut. Har ingen praktisk betydning.

 

IMG_3942.jpg

IMG_3983.jpg

IMG_0104.jpg

 

Veggen min traff rammeverket da jeg prøvde å bøye den, og ville ikke gå kant-i-kant med "skjelettet". Så da ble det liming her også. Hadde heller ikke klemmer tilgjengelig, så da ble det to stk leatherman med tråd rundt. Funka greit det :yes:

 

IMG_3996.jpg

IMG_4004.jpg

 

 

Til slutt måtte jeg bare teste om jeg fikk plass til Raptor-disken, og hvordan det ville se ut. Ganske fornøyd med resultatet her. Ikke umulig at jeg setter disken litt lengre til venstre :)

 

IMG_3979.jpg

IMG_0105.jpg

 

Vel, her er resultatet:

 

IMG_0106.jpg

 

Det var det for denne gang ! Skal prøve å være raskere med neste update! Legg igjen spørsmål, kritikk eller forslag i kommentar-tråden :)

 

KOMMENTARER

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

UPDATE # 6

(30.12.2008)

 

 

En bitteliten update før 2009 er igang.

 

Jeg har støtt på et lite problem. liminga på veggen så ut til å holde. Men rundt 1 time etter å ha fjernet klemmene, hører jeg et høyt smell fra kabinettet :p Og neida, liminga holdt ikke.

 

 

 

IMG_4021.jpg

IMG_4020.jpg

 

 

Såå.. nå må jeg bare finne ut hva jeg gjør. Må muligens legge noe imellom, for så å lime på nytt. Forslag? Post dem i kommentartråden

 

Og så var neste bestilling på plass. Endel saker og ting fra ChilledPC:

 

4mm Black Cable Sleeving

6mm Black Cable Sleeving

10mm Black Cable Sleeving

Cable Ties Blue - 30 pack

Cable Tie Bases (10 Pack)

Zalman RC56 (7V) Resistor Cable

PCI G1/4" Passthrough Connections

Arctic Silver Arcticlean 60ml Kit

AcrylPanel 480x480mm Clear

Sunbeam PSU Modding toolkit

 

 

CartChilledPC2.jpg

 

 

En del viktige greier som kommer på plass nå. Vinduet og verktøysettet. Så regner med å få kutta vinduet, samt modda ferdig PSU'en i nærmeste fremtid.

 

Har også bestemt meg for å lappe CPU'en :D Så jeg tenkte jeg skulle bestille et "Chilled PC lapping kit". Fikk panikk da jeg så at jeg hadde glemt å adde det til bestillinga. Heldigvis var det bare 1,6 £ i frakt, så kjøpte det i etterkant ;)

 

 

CartChilledPC1.jpg

 

 

Har lett litt rundt etter en bra guide på hvordan man lapper, og fant bare på engelsk. Så mulig jeg skriver en liten guide etter at arbeidet er gjort, og poster i en egen tråd. Men er forsåvidt andre som har lappa CPUene sine i andre logger, så ikke sikkert jeg orker ;)

 

Det var det. Neste gang blir det tegninger på hvordan vinduet skal se ut. Om noen har noen forslag til form på det, tar jeg imot det med takk i kommentartrådenBlir selvfølgelig også å fikse opp i lime-tabben min.

 

KOMMENTARER

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

UPDATE # 7

01.01.09

 

Godt nyttår folkens! :fun: Finns det noen bedre måte å starte det nye året på, enn med en ny update? I think not :p

 

Som noen sikkert har sett, har det vært en runde i kommentartråden på hvordan jeg skulle fikse opp i det lille "vegg-problemet" mitt. Har ganske enkelt bare limt på nytt med litt avstivning, og denne gangen ser det ut til at det holder.

 

(ble litt mye lim :p)

 

IMG_4046.jpg

IMG_4053.jpg

IMG_4050.jpg

 

Da var det i boks ;)

 

Nå er alle tegningene til vinduet ferdig. Jeg har lagd noen skisser, men har ikke helt bestemt meg for hvordan form jeg går for.

 

Så.. jeg legger like godt opp alle løsningene jeg har kommet fram til her. Så tenkte jeg dere kunne "få være med å bestemme" :p Trenger hvertfall noen innspill her.

 

 

 

WindowPlain5KLong.jpg

 

Kortere versjon

 

WindowRounded2.jpg

 

Kortere versjon

 

WindowRectangular1.jpg

 

WindowPlainL.jpg

 

WindowPolygon.jpg

 

WindowRoundedWithHorn.jpg

 

WindowPlain5KLongcopy.jpg

 

WindowRectangularPlain.jpg

 

 

 

Har noen flere former, men de er utelukket.

Eneste som kanskje bør være med her, er et helt rektangulært vindu. (med runde kanter)

 

Greit om dere kunne kommet med noen forslag / si hva dere syns i Kommentartråden

 

Neste update regner jeg med blir når pakken fra Chilled kommer. I mellomtiden er det bare å følge med i kommentar-tråden.

 

Godt nyttår! :D

 

KOMMENTARER

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

NYE SPONSORER!

 

 

Dette har vært en meget solid dag på sponsor-fronten! intet mindre enn 3 sponsorer ønsker nå å bidra !

 

LogoScytheWhite.jpg

 

Scythe ønsker å sponse med en Kaze Master 5,25" Black Viftekontroller!

Hjertelig takk til Scythe for dette!

 

LogoLaing.gif

 

Laing har bestemt seg for å gi en DDC 1-plus 18w Vannpumpe!

Mange takk for dette.

 

LogoFeserCompany.jpg

 

Og til slutt: Feser ønsker å ta sin spons til et litt høyere nivå, og har bestemt seg for å sponse med; Radiator, Slanger, Kjølevæske og kompressnipler! Tusen takk!

 

Har ikke ord for hvor takknemlig jeg er for all spons!

 

Tusen takk

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Update # 8 - Halve Pakken fra Chilled har kommet

(10.01.09)

 

Tid for en liten update. Ting går litt tregt nå siden jeg venter på 5-6 pakker.

 

ChilledPC har vært tregere enn vanlig med sendinga. Men har fått halve bestillinga nå, og tenkte jeg skulle gå gjennom den ;)

 

Men først: Som dere vet så kom GTX295 for ikke mange timer siden. Den hadde en litt stivere pris enn først forventet (selv om man sikker kan vente seg en liten senking de følgende ukene). Har derfor bestemt meg for å kutte ned på litt saker og ting.

 

Istedenfor Scythe-vifter som først planlagt, går jeg for Yate Loon 2250 rpm. Fordi: 5stk Scythe = 65 USD, mens 4stk Yate Loon = 20 USD.

 

Men nå.. pakken:

 

Isopropanol er for pyser :ph34r:

 

 

CleaningKit-1.jpg

 

 

 

Passthroughene blir letter å feste enn jeg først trodde. Var redd for at det ville bli litt liming her. Det blir det ikke, da jeg bare kan drille to hull i kabinett-taket, og skru dem fast.

 

 

PassthroughDes2-1.jpg

PassthorughBracket-1.jpg

PassthroughsDes-1.jpg

Passthrough-1.jpg

 

 

I helga blir det modding! :D Funker fett som dere ser.

 

 

 

 

ModTool2-1.jpg

ModToolBox-1.jpg

ModTool-1.jpg

LoosFan-1.jpg

 

 

Sandpapiret. Fra 400 - 2500!

 

 

Sandpaper-1.jpg

 

 

 

 

Det var det. Fikk også noe mer: Strips, strips-fester, mer sleeving osv..

 

Skal prøve å få ut en update på PSU-moddinga i løpet av kvelden/natten/morgendagen :D

 

Skal også få tegnet noen sketcher for toppen av kassa! :D Tror kanskje det blir lapping i helga også :D

 

Update before you know it!

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

UPDATE # 9 - Pakken fra EK har kommet

(17.01.09)

 

EKPackage01.jpg

 

Har vært syk en periode nå, og har ikke vært i form til verken modding eller update-skriving. Men NÅ grabbar ! :D

 

 

Har fått pakken fra EK. Som inneholdt Vannblokk, Fittings, Tank , Pumpe-topp, O-ringer og Stop-Fittings. Fikk samla krefter til å planslipe CPU'en min her om dagen. Ble ganske fornøyd med resultatet, selv om det ikke ble speil. Det viktigste er at den ble flat.

 

Måtte jo selvfølgelig teste om jeg hadde ødelagt min kjære E8400, så tok en liten boot etterpå.

 

Pakken fra EK.

 

Vannblokka. Sjefen over alle sjefer. Best ytelse og pen og se på.. Hva mer kan man be om?

 

EKPackage06.jpg

EKPackage07.jpg

EKPackage08.jpg

EKPackage05.jpg

 

Kommer til å pakke noen led-lys inn i hullene på siden der. Blå eller hvite, alt kommer ann på hva som ser best ut.

 

Tanken! 100ml = akkurat stort nok :D

 

 

EKPackage02.jpg

EKPackage04.jpg

 

 

Pumpe-toppen. Valgte den i plexi. Kommer til å se bra ut når vi får montert leds i den.

 

EKPackage09.jpg

 

Fittings. Passthroughene skal ha kompress-nipler, men måtte bare teste :innocent: Skal ha kompress over hele fjøla hvis Feser har sendt mange nok.

 

 

EKPackage03.jpg

EKPackage10.jpg

 

 

Det var pakken. La oss ta en titt på CPU-slipinga.

 

For å være helt ærlig, så hadde jeg aldri trodd jeg skulle finne på å pusse en chip til nesten 1200 kr med sandpapir. And yet... her sitter jeg. Jeg gikk fra 400 til 2500 papir. Fikk litt problemer på slutten, så det ble bare slipt til 1500, men resultatet ble greit nok.

Mulig jeg skriver en guide om dette, da jeg ikke fant noen gode på norsk.

 

Lapping02.jpg

Lapping01.jpg

Lapping03.jpg

Lapping04.jpg

Lapping06.jpg

Lapping07.jpg

Lapping09.jpg

 

Her ser dere progresjonen fra 400 til 800 til 1000. Etter 4 runder med 1500 papir, så den slik ut:

 

LappingResult.jpg

 

Er fornøyd med dette, selv om det ikke ble helt speil. Det viktigste er uansett at den ble flat. Noe den i høyeste grad ble.

 

Tok en liten boot:

 

 

Desktop-Boot.jpg

 

 

Det var det for denne gang. Neste blir PSU-mod. Har fått gjort den delvis ferdig, men gikk selvfølgelig tom for strømper. Så den kommer i egen update.

 

Minner om Kommentartråden.Trenger fortsatt litt inspill på vindus-form.

 

KOMMENTARER

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

UPDATE #10

(26.01.09)

 

Nå er jeg møkk lei av å vente på pakkene mine. Får jo ikke gjort noe som helst, så lenge jeg ikke får sakene mine.

 

Har fått en pakke fra Sidewinder da, tegna litt på toppen av kabinettet og fiksa feste-ordninga til raptor-disken.

 

Pakken fra Sidewinder

 

En jævlig kjekk tube-saks. Blir mye penere med denne :D

 

 

IMG_5196.jpg

 

 

Støydempende matter fra Akasa. Kunne trengt noen innspill på hvor jeg skal plassere disse for å få best effekt.

 

 

IMG_5205.jpg

 

 

Diverse fittings. 90 grader, 45 grader og en temperaturmåler fra BP :) Måtte jo også prøve å skru det på tanken og pumpe-toppen! (kommer mest sannsynlig til å bli feser kompress-nipler over hele fjøla, men måtte bare teste med vanlige EK-fittings)

 

 

Fittings.jpg

IMG_5263.jpg

IMG_5154.jpg

IMG_5142.jpg

 

 

Til slutt, anti-vibrasjonsgrommets fra BP

 

 

IMG_5208.jpg

 

 

That's it. Gleder meg til 'de store sakene' begynner å rulle inn :p

 

Har også fått fiksa festet til Disken. Er ganske enkelt en av festene til det øverste 3,5" buret som har fått en runde med dremelen. Skrur bare denne fast.

 

 

IMG_5125.jpg

IMG_5261.jpg

IMG_5257.jpg

 

 

Tegningene til toppen av kabinettet er jeg ganske fornøyd med. Forumbrukeren MoDzoNa har vært så grei å bidra med 2 brytere. Tusen takk for det! :D En med en hvit ring , og en med en hvit dot. Kommer til å plassere dem slik:

 

SimpleO-OTop2.jpg

 

Inspill om dette taes i kommentar-tråden

 

Så, før vi gjør oss ferdig har jeg en siste ting jeg vil nevne. Lurer på om jeg skal lakkere innsiden av kabinettet (altså hele ramma) svart. Tror det vil se bedre ut med tanke på lys osv. Har googlet litt og funnet noen bilder fra prosjekter hvor det har blitt gjort.

 

Tenker at det ser litt merkelig ut med svart/blått tema på en grå-hvit bakgrunn :p

 

 

 

Noen eksempler:

 

Picture020.jpg

Picture033.jpg

IMG_5805.jpg

 

Dette er et p180, altså er det små forskjeller fra p182, bare så vi unngår misforståelser ;)

 

 

 

 

Veldig kjekt med innspill og kommentarer :D

 

Neste update får bli når pakkene kommer. Krysser fingrene for at det blir i løpet av uka! :glare:

 

KOMMENTARER

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Update # 11

(08.02.09)

 

Ja da var det dags at updatera. Er ganske begrenset med hva man får gjort nå, da jeg fortsatt venter på endel pakker. Posten har vært en pest i dette prosjektet. Men alt tyder på at neste uke blir en god pakke-uke :)

 

Fått pakken fra vendur. Gidder ikke vise dere, da det bare var støydempende greier i den. Pakken med vindusglasset fra Chilled PC kom også. Vel.. Jeg hater posten:

 

IMG_5489.jpg

 

Men Tom fra Chilled PC er en god mann. Fikk fantastisk service, og de sendte nytt vindu på dagen! Chilled PC, anbefales.

 

Men har fått gjort noen ganske fine saker. Lakkert rammen på kabinettet svart og sleeva PSU. Ble veldig førnøyd med resultatene. Har også bestillt led-lys og vanblokk til GTX295. Så nå gjenstår bare å handle inn skjermkortet. Men fikk noen uforrutsette utgifter, så blir nok litt sparing enda :( Men mye kan gjøres uten kortet, så fortvil ikke! :D

 

Lakkeringen: (spørsmål taes i kommentar-tråden)

 

Lakken jeg brukte var Sort Halvblank fra Europris. Koster 37 kroner for én boks. Jeg brukte ca 4 bokser.

 

Pussa bare litt med p800 sandpapir før jeg vaska over med lynol. Så tok jeg vekk soklene som HDD bayene og PSU står på.

 

Hang opp alt metall jeg hadde fjernet. Selve ramma lot jeg bare stå på en stol.

 

IMG_5329_1.jpg

IMG_5356.jpg

 

Jeg lakkerte bare ett lag, men gikk over en gang til der hvor det var behov for det

 

Tok 2 timer for lakken å tørke, men lot det stå i 24 timer.

 

RESULTATET

Bildene ble tatt på litt forskjellige steder. Er også klar over at støvet vises veldig godt.

 

 

IMG_5466.jpg

IMG_5449.jpg

IMG_5451.jpg

IMG_5532.jpg

 

Og HDD bayen:

 

IMG_5478.jpg

 

Ble jævlig fornøyd med lakkeringen! Er hvertfall så bra jeg klarer å få det :D Med noen akasa-matter til å dekke over hull osv, så tror jeg dette kan bli meget bra.

 

Har også fått sleeva om PSU'en. Sleeva alt untatt Molex-kablene, da disse ikke vises. Må kanskje lage et ekstra hull/forlenge det som er der, til ATX kontakten. Tar dette senere :)

 

S-Ata kontakten til HDD buret:

 

IMG_5513.jpg

IMG_5182.jpg

 

Fornøyd med den. Blir bra sammen med svarte S-Ata-kabler.

 

S-Ata til DVD og Raptor:

Nøyaktig oppmålt avstand mellom kontaktene :thumbup:

 

IMG_5546.jpg

 

ATX:

Er bare de "små" kablene som kommer til å vises. Grunnen til at jeg samler dem opp er at jeg gikk tom for 4mm strømper. Blir lettere å organisere på baksiden uansett.

 

IMG_5507.jpg

 

Det var det jeg fikk gjort denne gangen :)

 

MoDzoNa har som sagt vært så grei å bomme disse:

 

IMG_5544.jpg

 

Takker og bukker! :D

 

Venter med neste update til pakkene kommer. Intill da tar vi ting i kommentar-tråden ;)

 

Venter på:

 

Pakken fra feser

Glass fra ChilledPC

Pumpa fra Laing

Vifter fra Chilled

Kortleser fra DealExtreme

Leds fra UltraLeds

Loddebolt fra Elfa

Kabler o.l. fra PetrasTech

Vannblokk (GTX295) fra EK

 

Så, håper på hvertfall halvparten denne uka :p

 

Vi ses!

 

KOMMENTARER

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Update # 12

(19.02.09)

 

Kommer med en liten mini-update. Begynner å bli en stund siden sist, men lite har skjedd.

 

MEN.. *trommevirvel*

 

Jeg har beseiret tollen! :D

 

18.02.09 15.43 VIDERESENDT

18.02.09 12.48 VIDERESENDT TIL MOTTAKER

18.02.09 10.10 FORTOLLET

10.02.09 14.43 Duplikat fra lager

03.02.09 10.33 ANKOMMET LAGER

03.02.09 08.33 TIL TOLLAGER

03.02.09 07.32 TIL TOLLVURDERING

03.02.09 07.32 ANKOMMET MOTTAKERLANDET

 

Endelig ! Merk at det tok intet mindre enn 15 dager for tollen å få pakken sendt.

 

Pumpa fra Laing kom her om dagen, men den besto ikke 'første oppstart-testen' :p Men, nok en gang opplever jeg fantastisk service, og Laing har allerede sendt en ny, uten at jeg måtte sende den defekte tilbake! Kommer aldri til å kjøpe noe annet enn Laing og Feser, med den servicen de har!

 

Har fått inn en bunke leds, sata-kabler, HDMI-kabel (8m), en jævlig kjekk loddebolt, GTX295-blokka, vifter og griller.

Så jeg tenker vi tar en liten photoshoot :)

 

EK-FC295blokka! Meget pen blokk syns jeg.

 

 

 

GTXBlock1.jpg

GTXBlock2.jpg

GTXBlock3.jpg

 

 

 

Jeg måtte skjekke hvordan ting bled med leds også såklart :D (pumpe-toppen også)

- er brukt UV-leds her. Tanken er at blokkene blir fremhevet iom at Feser coolant'en er UV-reaktiv. Skal teste litt og se hvordan det blir. Har kjøpt blå og hvite leds også.

 

 

 

GTXBlockLed1.jpg

GTXBlockLed2.jpg

GTXBlockLed3.jpg

PumpLed.jpg

 

 

 

Fått inn et lass vifter også. 4 stk Yate Loon 1600 rpm og 2 stk Scythe S-Flex 1900 rpm i tillegg til 10 griller.

 

 

 

Yateloonx4.jpg

PackFans.jpg

Scythefan.jpg

Grill.jpg

 

 

 

Resten av småtingene. Loddebolten går på lighter-gass, så den gjør alt av switch/led kobling mye lettere. Ble litt forelska i de thumbscrew'ene (kjøpte svarte også).

 

 

 

Solder.jpg

Thumbscrew.jpg

 

 

 

Det var det. Gleder meg til jeg får pakken fra Feser, og endelig kan begynne å gjøre litt skikkelig arbeid.

 

Kommer til å legge ut en ny tegning med ny loop snart, så følg med! I mellomtiden er Kommentar-tråden der for å brukes ;)

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Update # 14

(22.02.09)

 

IMG_5760-1.jpg

 

Pakken fra Feser har kommet! :D Etter en lang krig mot posten og tollen, har jeg endelig fått pakken fra Feser! Endelig kan jeg begynne å få gjort noe.

 

Pumpa kom også i går (lørdag). Jeg er imponert over laing som klarer å dumpe en pumpe i postkassa mi 2 dager etter at jeg reklamerte på den forrige. Fantastisk.

 

Feser har vært mer gavmilde enn jeg trodde. De sendte mye greier jeg ikke ba om, men godt kan få bruk for. Blant annet stop fittings, 45gradere og leds. Radiatoren kom også med en grill, noe jeg setter veldig pris på. Måtte montere vifter o.l. på, for å se hvordan det blir :D

 

Radiatoren:

 

IMG_5787.jpg

IMG_5794.jpg

IMG_5803.jpg

IMG_5805.jpg

 

Fikk 4 meter slange. 1/2" indre diameter, 3/4" ytre diameter. La til 2 bilder for å illustrere forskjellen ved bruk av vanlig saks og tube-saks.

 

IMG_5819.jpg

IMG_5818.jpg

 

En rekke fittings. De sendte alt mulig rart, blant annet sli-overganger og male-male fittings. Jeg har ikke bruk for det, men sier ikke nei takk :p

 

IMG_5825.jpg

IMG_5833.jpg

IMG_5837.jpg

IMG_5840.jpg

IMG_5848.jpg

IMG_5850.jpg

 

Fikk 2 liter UV - blå Feser One Cooling Fluid. Blir bra dette :D

 

IMG_5845.jpg

IMG_5821.jpg

 

Leds: (blå 5mm med ledning)

 

IMG_5851.jpg

 

 

Til slutt: Jeg måtte jo legge utover på gulvet for å se hvordan til vil se ut når jeg er ferdig. Er meget fornøyd egentlig. Tror det blir bedre enn forventet :thumbup:

 

IMG_5809.jpg

 

Det var det for nå. Blir mye modding fremover, nå som jeg har ting på plass. Neste blir å bytte top osv på pumpa, og skjekke at den funker. Fortell hva dere syns i Kommentar-tråden. Forlsag, spørsmål, kritikk og kommentarer taes med takk der :thumbup:

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...