Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Oversending av epikrise ved bytte av fastlege: betale?


Toffer

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nylig byttet fastlege, og har vært til første time hos den nye. Da påpekte han at gammel fastlege ikke hadde oversendt journal og epikrise, og bad meg om å ringe det gamle legekontoret og purre.

 

Det gjorde jeg i dag, og fikk beskjed om å møte opp på kontoret neste uke for å skrive under på noen "papirer", og det kosta rundt 80,-. Det er ingen stor sum, men det blir en prinsippsak.

 

Jeg har bytta fastlege endel ganger før, og aldri har jeg måttet ha noe med oversending av journal/epikrise å gjøre, og aldri heller betalt noe. Har googla litt før jeg skrev her, men fant ikke frem til noen forskrifter om dette.

 

Noen her som har noe konkret å vise til hvordan dette skal gjøres i forbindelse med bytte av fastlege?

 

 

Jeg må si jeg blir en smule skeptisk, da det samme legekontoret tok betalt for undersøkelse av datteren min på 2 år engang hun var syk. Når jeg hadde henne med nå sist til den nye legen, ble kontordama sjokkert når jeg ville betale, og påpekte at det var gratis for barn under 12 år.

 

Håper noen sitter på litt info her!

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ta kontakt med NAV, ser om de har et bedre svar. Leses ut som en "grådig" fastlege.

 

Min google-søking er ikke alltid like stødig, fant dette etter et par klikk på NAV;

 

"Du kan velge fastlege i en annen kommune enn der du er bosatt.

 

Overføring av journalen fra tidligere fastlege til ny skjer ikke automatisk.

 

Hvis du ønsker at journalen skal overføres til den nye fastlegen, må du betale et beløp til din tidligere lege.

 

Dette beløpet kan ikke føres på egenandelskortet. Du må betale det uavhengig av om du har frikort eller ikke."

 

Da dreit jeg meg ut, delvis. Tydeligvis fått litt luksus før i tiden.

Men at jeg betalte for dattera mi var jo fortsatt feil da. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...