lynzh Skrevet 27. november 2008 Skrevet 27. november 2008 Har raska med meg et eksemplar fra komplett.no og den kom i posten idag, problemet jeg sitter med er hvilken kabel løsning kan jeg bruke fra SAS -> SATA? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335066 link til disken, som du ser har jeg ingen deler jeg kan kjøpe med i tilgegg. hovedkortet jeg har er http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=352390 mvh, kenneth.
007CD Skrevet 27. november 2008 Skrevet 27. november 2008 Oi oi, vell du kan bruke SATA på SAS, det går bra, men SAS på SATA funker heller dårlig. Så du må nok bite i støvet og koste på deg en SAS kontroller og slenge deg sammen med Nizzen.
Nizzen Skrevet 27. november 2008 Skrevet 27. november 2008 Det er Saskontroller du må ha gitt pm sendt til deg lynzh
ticalOne Skrevet 27. november 2008 Skrevet 27. november 2008 Asus P6T har vel 2x SAS integrert (først desktop hk med sas støtte ?), så med mindre du har det (eller tenkt å bytte snart) så må du nok ha en SAS-kontroller ja. Lette en del på ebay tidligere, ganske billig ift norske priser, men nå er jo kronen så svak at alle slike planer er satt på hold.
Nizzen Skrevet 27. november 2008 Skrevet 27. november 2008 Asus P6T har vel 2x SAS integrert (først desktop hk med sas støtte ?), så med mindre du har det (eller tenkt å bytte snart) så må du nok ha en SAS-kontroller ja. Lette en del på ebay tidligere, ganske billig ift norske priser, men nå er jo kronen så svak at alle slike planer er satt på hold. Asus P6T er langt ifra første hovedkort med intigrert støtte for SAS. Dette er ganske vanelig på serverhovedkort. Den vanligste intigrerte kontrolleren for sas på hovedkort er LSI. Dette er er veldig kjent merke inne enteprisekontrollere. Selv har jeg 2 stk LSI SAS kontrollere. Det som koster penger med kontrollere er nå det er dedikert cpu på kontrolleren + minne. IOP som "cpu'en" kalles. Denne IOP'en hjelper for beregning med f.eks raid-5, 6, 50, 60 etc.. Det er først når det koster mye penger det begynner å bli GØYm som alt annet i verden I enteprise/entusiast verdenen er det ikkje så veldig mye konkurranse, dette er en av grunnene til at en 16 porter SAS kontroller med meget bra IOP og mye minne koster fort oppe i 7-8000 kroners klassen. Den råeste SAS/SATA kontrolleren som finnes per dags dato er Areca 1680ix som fåes fra 8 porter til 24 porter. Denne kontrolleren kan oppgraderes til 4 gb ecc minne! Med nok disker koblet til kan man få over 1 GB /s sekvensiell lesehastighet i raid 6! 24 porteren koster ca 10 000 kr med 512 MB minne. 1680-ix har i tillegg 4 porter eksterne porter. Det vil si at toppmodellen egentlig har 28 porter. 24 interne + 4 eksterne.
ticalOne Skrevet 27. november 2008 Skrevet 27. november 2008 Men som vanlig desktop HK så er vel P6T relativt avantgarde? Om jeg ikke er helt på jordet så er det marwell kontroller som er på de? Sikler litt etter å kunne eksempelvis skaffe meg 2x 15K.6 i raid0, uten å måtte kjøpe SAS kontroller, og heller skaffe meg en dugelig S-ATA kontroller hvor jeg har større behov. Nå er det jo selvfølgelig slik at jeg kunne kjøpt meg en SAS kontroller og brukt den til begge deler, men price/value mht at jeg sannsynligvis ikke kommer til å ha mer enn 2 SAS disker uansett. Om SSD dropper enda litt i pris, og kontroller problemene blir 'løst', så er det jo ikke sikkert jeg går for SAS i det heletatt. Tanken er selvfølgelig å bruke de som systemdisker uten særlig behov for sikkerhet. Vurderingen er da; SAS (dyrt, men bra ytelse og levetid) vs SSD (enda dyrere om en skal ha en skikkelig løsning, og kortere forventet levetid vs Velociraptor (lavere ytelse, men billigere).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå