Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppstartregister ødelagt - får ikke kommet inn i XP - No boot device

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heihei.

Det har seg sånn at jeg har to små partisjoner som jeg bruker til OS. Den ene, som jeg bruker fast, er XP. På den andre partisjonen varierer det litt hvilket OS jeg bruker.

Her en dag installerte jeg Windows 7 "beta" på denne andre partisjonen. Men når jeg da skulle fjerne denne installasjonen, tok jeg en liten snarvei -> jeg satte i XP-cden, slettet partisjonen som inneholdt Windows 7 og laget en ny partisjon av det slettede volumet.

Håpte dette skulle være en rask løsning, men så viser det seg altså at Windows 7 hadde "tatt kommando" over oppstartsregisteret, så når jeg da slo på maskinen igjen, og håpet på å komme inn i XP, så fikk jeg bare opp "No boot device" eller noe slikt. :tease:

Jeg har nå installert Vista på den andre partisjonen, i håp om at det skulle få XP-partisjonen til å fungere igjen, men neida. Får jo tilgang til alle filene mine via Vista, men vil helst ha XP opp og gå da det er der jeg har de fleste av programmene mine o.l. :)

Noen som har en løsning på problemet?

Endret av 2bb1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror win xp cden har noe som heter fixboot i Recovery Console sorry at det er engelsk men har ikkje peiling på hva det blir på norsk :) ikkje sikkert det virker da ettersom du har installert vista

Skrevet

Prøvde kommandoene "fixmbr" og "fixboot", og fikk beskjed om at det var vellykket.

Men når jeg restarter maskinen, så kommer det opp at "NTLDR" mangler. Jeg får med andre ord ikke startet maskinen.

Skrevet

Jeg tror av det du beskriver her, og på grunn at du har kjørt fixmbr og fixboot at du har komme opp i følgende scenario:

-XP er mest sannsynlig installert på et logisk volum.

-Du slettet en partisjon og installerte Vista. Den ble både system og boot, samtidig som systemfilene til xp (som var der) ble borte med repartisjonering.

-Så kjørte du fixmbr (ikke så farlig med det), men du og kjørte fixboot.

Fixboot overskriver koden som lastet bootmgr, med kode som laster NTLDR.

Siden NTLDR ikke er å finne i din partisjon, får du meldning at ntldr mangler.

Dvs at hvis det er riktig scenario det som er beskrevet ovenfor, så trenger du å kopiere ntldr, ntdetect.com og en boot.ini file i den partisjon. (ikke i xp sin). Boot.ini må editeres riktig.

Hvis du er usikker for riktig editering, så kan du kjøre bootcfg /scan eller bootcfg /rebuild fra recovery consol, og take actions deretter.

Skrevet

Scenarioet du beskriver ligner veldig på mitt, ja! :blush:

Men siden jeg nå ikke kommer inn i hverken Vista eller XP kan det vel bli litt vanskelig å redigere boot.ini (kan alltids flytte den til en annen maskin da men).

Kan godt prøve "bootcfg /scan" og "bootcfg /rebuild" først om du tror det kan være med på å løse problemet :)

Skrevet
Scenarioet du beskriver ligner veldig på mitt, ja! :blush:

Men siden jeg nå ikke kommer inn i hverken Vista eller XP kan det vel bli litt vanskelig å redigere boot.ini (kan alltids flytte den til en annen maskin da men).

Kan godt prøve "bootcfg /scan" og "bootcfg /rebuild" først om du tror det kan være med på å løse problemet :)

Klarer seg med en rebuild. Leste du ikke linken jeg sendte forresten? :(

Skrevet

Siden du har Vista DVD plate, så kan du starte opp med den og velg Repair my Computer.

Velg command prompt.

Derfra kan du kopiere over systemfilene du vil + boot.ini som du kan lage i en annen PC om du vil.

I tillegg husk at siden Vista laster alt i minnet, så kan du ta ut plata og set inn en annen om du vil, med de filene det gjelder.

Du kan og kjøre Diskpart, med ...list disk..list parition. osv commando, slik at ser partitionene.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei igjen. Beklager at jeg bruker litt tid på å svare.

Rozon: Joda, jeg så kjapt igjennom for å prøve å ta opp noe som kunne hjelpe meg på veien, men å lese hele greia skal jeg innrømme at jeg ikke gjorde.

Prøvde "bootcfg /rebuild" men uten at det løste problemet. Har ingen annen pc tilgjengelig for øyeblikket (og ser helst at jeg slipper å måtte ta harddisken med til en kamerat). Så er det noen "last options"? :hmm:

Skrevet
Siden du har Vista DVD plate, så kan du starte opp med den og velg Repair my Computer.

Velg command prompt.

Derfra kan du kopiere over systemfilene du vil + boot.ini som du kan lage i en annen PC om du vil.

I tillegg husk at siden Vista laster alt i minnet, så kan du ta ut plata og set inn en annen om du vil, med de filene det gjelder.

Du kan og kjøre Diskpart, med ...list disk..list parition. osv commando, slik at ser partitionene.

Hei. Tenkte jeg skulle prøve metoden din også :)

Har kommet meg inn i command promt nå. Hva skal gjøres videre? Hvordan kopierer jeg filene (hvilken kommando)? Og kan da filene kopieres til minnepenn, ekstern harddisk e.l.?

Skrevet (endret)

Siden du er litt usikker om commando linje osv, så lurer jeg på om det er best å bruke litt

smartere workaround sak du.

Når du er for første gang i command prompt

skrive notepad og tast enter.

Hvis notepad åpner seg

klikkFile overst på meny og velg\klikk ..save as.

Nå vil explorer funksjon komme fram.

Velg ...Save as type....fra *.txt til ..all files.

DU skal ikke save noe som helst du. Etter du er ferdig med å copy og lim filene, skal du ...Cancel..fordi DU skal bruke explorer slik du eller bruker å gjøre i Windows, men via notepad.

Så du kan kopiere filene du vil fra usb og til C:, eller noe annet om du vil.

Hvis du ikke har boot.ini file, så kan du lage en i nettopp notepad du har foran deg.

Den MÅ du selvfølgelig lagre as usual.

Når det gjelder commando diskpart.

Hos deg vil når du er i

x:\sources>

diskpart og enter

list disk og enter

select disk ? og enter ?=nummer på disken din, du ser etter list disk commando

list partition og enter vil vise deg om den første partition\volume på disken din er i en extended partition, slik at vi bekrefter at scenario var slik vi tenkte.

Så si i fra hvis scenario er noe annet.

Endret av wiberos

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...