Gå til innhold

Dollaren om éin månad. Kom med dykkar beste tips!


rlidal

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei

 

Eg må betale $8500 anten 1. desember eller i romjula ein gong. Det er jo eit særs lite tidsrom, men trur de det kan vera noko å spare på å utsetje betalinga? Eventuelt, vil eg uansett tjene på det/gå i null? Eller kan det faktisk vera mogleg at dollaren går opp?

 

Ja. Du kan tjene, du kan tape og du kan gå i null.

Håper det var oppklarende :p

 

Sannsyligheten er vel laveste for at du vil gå i null, det vil bli bevegelse men hvilken vei? Aner ikke.

 

Betaler du i dag, vet du i det minste hvor stor regningen blir.

Lenke til kommentar
Hvis du har råd til å vente, vent. Hvis ikke, betal nå.

Ja, det er nettopp det eg har. Det er eit universitet (utveksling) som skal ha pengane, og sidan Lånekassen ikkje gjer ut pengar før tidlegast i romjula, så kan min noverande studieplass be om denne utsetjinga. Og gjerrig som eg er, så vil eg ha det billegast mogleg.

 

Takk for svar frå dei to siste.

Lenke til kommentar
Får du noe merkostnader ved å vent? Da mener jeg renter eller gebyrer. Dersom venting medfører merkosntader er det liten sansynlighet for at en kendret kronekurs klarer å slå enda mer ut og gi en fordel.

Nei, risikerer ingen gebyr eller noko. Saken er berre at mitt universitet har ein avtale med dette utvekslingsuniversitetet, og er dermed i ein posisjon der dei kan "krevje" at dei utsett fristen.

Lenke til kommentar

plothistoryphpxb0.th.png

Dollaren har nå nådd et kraftig teknisk signal som kalles en dobbel topp (mer her). Det betyr at kjøpere har prøvd å heve prisen to ganger og at de mest sannsynligvis ikke er i stand til å stå imot selgerne som presser prisen nedover. Dette er markert med den øverste svarte linja.

 

Den nederste linja, støttenivået, er den 45 dager glidende gjennomsnittet. Det betyr at hvis du ser at dollaren går ned under denne så er det nok et veldig klart teknisk tegn på videre fall.

 

På den fundamentale siden så ser vi at usa er i begynnelsen av en kraftig resesjon. Renta er spekulert ned til 0%. Dette betyr at færre vil være villige til å sette sine penger i $ fordi det ikke gir noen garantert avkastning. Mange vil da ønske å plassere kapitalen sin en plass hvor man får en avkastning på pengene sine; dollaren deppresierer. Når det gjelder krona vs dollaren så er jo krona veldig knyttet opp mot dollarkursen gjennom olja, men siden vi er i en MYE bedre økonomisk stand en USA, så er det all grunn til å tro at krona vil styrke seg mot dollaren.

 

Som jeg har hetset flere her inne for så er det veldig vanskelig å være bastant på noe som helst i denne urolige tiden. Valutamarkedet derimot har blitt påvirket på en helt annen måte enn aksjemarkedet.

 

Jeg mener at dollaren står for fall. Hvis du velger å følge mitt råd så er det at du bør utsette den betalingen så lenge som mulig. Gå gjerne med på noen purregebyrer hvis de ikke er for høye(eller du kan ringe og be om betalingsutsettelse, for da pleier du å slippe gebyrer..). Dollaren er på vei ned.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske enig, men på starten av 80 tallet var det en lignende styrkelse av dollaren som bare fortsatte og fortsatte fra 4,8 - 10 kroner, selv etter flere slike dobbel toppformasjoner som nå i starten av trenden. Også da kom oljeprisen fra over 100 dollar i realpris. Styrkelsen fortsatte til tross for at underskuddene under Ronald Reagen var større enn noengang på 70 tallet hvor dollaren var svak. Da handlet det om at dollaren kom fra et så lavt nivå at det ikke betydde så mye at underskuddene og skattelettene var så store. Selv om amerikansk økonomi er svak, og alt det fundamentale tilsier at dollaren bør svekke seg, er det persepsjonen om styrken i amerikansk økonomi som betyr noe. Lykkes de med en kredittfinansiert boble som på 80 eller 90 tallet kan dollaren styrke seg mye mot alle odds.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Stemmer det. Alt kan skje. Men både fundamentale og tekniske analyser baserer seg på mange generasjoners prøving og feiling. Det er ikke vanskelig å finne et eksempel hvor dette har tatt feil, men det du snakker om er en markedsusikkerhet som det ikke er mulig å regne på. Usikkerhet er noe som man aldri vil få kontroll på. Risiko derimot, kan kalkuleres :-)

 

Hadde noen visst hva som kom til å skje så hadde de blitt veldig rike. (Hvorfor spår ikke spåkoner lottotallene f. eks?) Derfor er det umulig å garantere noe. Men man kan gi en risikovurdering. Jeg mener at risikobelønningen ved å vente med å betale er veldig god.

 

Hvis du velger å betale 8500$ nå, til 7 kroner, vil det koste 59 500 pluss gebyrer og påslag. Venter du til den har endret seg til f. eks 6,5 kroner, vil det koste 55 250 pluss gebyrer og påslag. 50 øre i forskjell på valutaen tilsvarer en rabatt på over 7%. Ved en dollar på 6 kroner, vil besparelsen være på over 14%. Omvendt hvis kursen går opp.

Lenke til kommentar

En ting som kan redusere et eventuelt tap er å dele det opp i 2 betalinger en nå og en senere, selvsagt vil det også halvere eventuelt gavinst om dollaren synker mye. Jeg vet ikke om en slik løsning er mulig. Det kan også være at gebyrer fra banker gjør at dette ikke er økonomisk å gjøre

Lenke til kommentar
Jeg kan godt tenke meg at spådamene til Saera Khan spådde lottotall.

 

Spådamer, teknisk analyse og astrologi er noe sm jeg vil plassere i den samme kategorien. Jeg er langt fra overbevist.

Teknisk analyse er i det minste psykologi. Tror Kapital en gang ringte fire spåkoner for å presentere deres aksjetips. Husker ikke om de gjorde det bedre enn analytikere, men det kan jo tenkes ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...