Gå til innhold

bracketing for HDR?


Anbefalte innlegg

hei

 

jeg har vært litt nysgjerrig på HDR i det siste og har skjønt at HDR er sammensetning av samme bilde med foskjellige eksponeringer!?

 

På mitt kamera så har jeg bracketing, som vill si at det tar et bilde under eksponert, et normalt eksponert og et over eksponert.

 

Men spørsmålet er om jeg burde bruke bracketing for HDR bilder,eller burde jeg bruke M istedenfor og styre lukkerhastighetene for å få forskjellige eksponerte bilder!?

 

jeg kan se også at jeg har forskjellige bracketing funksjoner: top 3, auto bracketing, final 3 og long periode!? Hva er forskjellen på disse og hva lønner det seg å bruke

 

Jeg har dessverre ikke manualen til stede nå, så kan nok ikke sjekke i den!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også tenkt litt rundt det å bruke autofunkskjonen til å ta 3 bilder til bruk i HDR. Det jeg har kommet frem til er at om jeg skal gjøre det med AEB på Canon så er det viktig at man har blenderprioritet valgt så blenderen holdes fast.

 

Mulig jeg har misforstått dette, men jeg forstår det sånn at om kameraet er stilt på lukkerprioritet så vil kameraet variere bildene ved å styre hvilken blenderåpning som blir valgt. Og man vil jo da kunne oppleve at ting som er litt ute av fokus "bak i bildet" får en uheldig effekt på grunn av dette, som om ting ikke helt er på samme sted, det ser ut som man har flyttet kameraet ørlite mellom eksponeringene selv om man ikke har gjort det. Det er jo ikke noe problem med det som er i fokus, men mener.. ja noen av dere forstår vel hva jeg mener. Vanskelig å forklare når man er usikker på uttrykkene man burde valgt.

Lenke til kommentar

Ulempen med bracketing M er at du kommer borti kameraet og kan skape forskyvninger. Svært uønsket! Går også mye fortere hvis du bruker bracketing, noe som kan være ønskelig hvis du f. eks fotograferer skyer som beveger seg relativt raskt. Man vil jo tross alt at motivet skal være så likt som mulig på alle eksponeringene.

Endret av IceFox
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Men for de av oss hvor bracketingen er begrenset til -1, 0, +1, så kan det være en fordel å få stilt eksponeringen høyere og lavere. Selv har jeg ofte ønsket å kunne gå helt til 2 eller kanskje 3 på bracketingen, grunnet litt stormfulle skyer som beveger seg raskt.

Lenke til kommentar

satte bracketing på +- 1 EV, så aktiverte auto bracketing, men til min store overraskelse så var alle tre bildene på lcd skjermen likt eksponert :dontgetit:

 

Hva i svarte huleste fanterier gjør jeg feil??

 

Er vell kanskje vært å nevne at bildene ble tatt inne under dårlige lysforhold og derfor ble det brukt meget lang lukker hastighet!? Men skal vell ikke ha noe å si det,vell?

Lenke til kommentar
Jo, det kan ha noe å si. Om det er så dårlig lys at kameraet vil ha lengste tilgjengelige lukkertid på det lyseste bildet vil alle bli tatt med den. Prøv å øk ISO så du har litt å få på mtp lukkertid.

 

Allright, skal heller prøve ute i morgen :thumbup:

 

Men er ikke sikker på om det er noe poeng for meg å bruke bracketing for HDR bilder, siden jeg kun kan sette bracketing på +-1/3 EV, +- 2/3 EV og +- 1 EV.

 

Blir vell ikke akkurat all verden av "HDR effekt" med såpass liten forskjell i eksponering!?

Lenke til kommentar

Har ogå tenkt litt på HDR..Har muligheten til og ta opptil 9 bider og alt fra 0,3-1 ev mellom hver ekponering..Når jeg evt setter den på M så må jeg knippse hver enkelt bilde,,så skulle kanskje hatt en trådløs utløser..Eller er det noen måte og få kameraet til og ta alle i en seier??Hvordan er det når du skyter forskjellige eksponeringer med kamera,kontra og sette eksponeringa i PS3,bare endre eksponeringa på det samme bildet flere ganger..Blir det bedre effekt når kameraet gjør det??

 

STIAN

Lenke til kommentar

Takker for svar..Har enda ikke fått surra meg til og fått tatt noen HDR bilder..men har testa den enkle metoden,,og det ble ikke så bra..så får vel komme meg ut og teste litt...

Men er det sånn at ikke kameraene kan ta en serie med biler,klarer ikke finne noe på det..

Så må jeg evt kjøpe meg en trådløs utløser..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...