Mats Danielsen Skrevet 22. november 2008 Skrevet 22. november 2008 Hei, jeg driver med et presentasjonssystem, hvor jeg lurer på hvordan jeg finner ut hva som er den neste oppføringen i databasen? Evt. om det er flere igjen. Takk!
endrebjo Skrevet 23. november 2008 Skrevet 23. november 2008 (endret) Det spørs vel hva som menes med "neste". Neste dato, neste primærnøkkel, neste bokstav i alfabetet, osv. En database er i grunnen ikke lagt opp etter et "første og siste"-prinsipp. Oppføringene identifiseres f.eks av den unike primærnøkkelen, eller annen god informasjon. Det greieste er kanskje å skrive ut hele indeksen/primærnøklene og legge de(n) i en liste/array/matrise som du looper gjennom. Indeksen skal ikke være gigantisk, og derfor passer det også bra å skrive ut nettopp den i sin helhet. Endret 23. november 2008 av endrebjo
___ Skrevet 23. november 2008 Skrevet 23. november 2008 Du kan ikke regne med å få noen velfunderte svar når du formulerer problemstillingene dine så dårlig som det der. Werner
JohndoeMAKT Skrevet 23. november 2008 Skrevet 23. november 2008 (endret) Psudokode: hent id, tittel fra tabell $oldId = id hent id, tittel fra tabell hvor id er større enn $oldId order by id asc limit 1; Det som er viktig å få med seg er at dette bare fungerer på unike felt. Endret 23. november 2008 av JohndoeMAKT
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå