Gå til innhold

enda en nikon d40 tråd. (d40 vs d80)


Anbefalte innlegg

Har vel lest meg frem til at jeg skal gå for en D40 som førstegangs dslr. Valget sto lenge mellom det og et i klassen ultrazoom. Så når jeg nå har lest litt her på forumet ser jeg at man tipser om å heller sjekke et brukt D80.

 

Det har jeg gjort og sitter nå med alternativene som følger:

 

-Brukt Nikon D80, med et 70-300mm objektiv, til 4500kr.

Han hadde ikke lenger kit objektivet, og jeg er redd 70mm er litt lite vidvinkel til å være et allround objektiv? Men til den prisen burde jeg kanskje slå til?

 

-Lite brukt D40 kit til 2000,- (vet det finnes et hav av andre kameraer, men jeg er vel litt nikon "fanboy")

 

Kjøper jeg D40`n kommer jeg nok til å bruke 2-3000,- på et teleobjektiv i etterkant, og havner da på totalt 4-5000. Som er samme sum jeg havmer på om jeg går for D80`n, men da må jeg bruke litt penger på et vidvinkel objektiv, og vil nok havne på 5-6000,- totalt.

 

Egentlig er budsjettet på 5000. Så det teller jo for D40`n.

Har dere noen tips til meg? Jeg har kun brukt kompaktkamera til nå, men føler jeg har en viss formening om det grunnleggende innen foto.

Er kit objektivet til D40 virkelig så tregt til å fokusere som akam testen skal ha det til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvorfor ikke kjøpe en ny d40 2500-3000nå

 

For 1000kr spart, er nettop 1000kr spart.

 

Joa, men med det objektivet han selger med så er vel nyprisen hans en annen enn lefdal sin?

 

Jeg heller vel i grunn mer mot D40 nå, men alikvel så vet jeg at jeg har en lei tendens til å angre om jeg etterhvert finner ut at den mangler funksjoner som jeg gjerne skulle hatt. Ser på b.la youtube at en kar der er "avhengig" av b.la "dybdeskarphets" knappen.

Spør du meg i dag, så er vel svaret at jeg ikke en gang vet hva den gjør, men om et par mnd, så kanskje jeg føler jeg skulle hatt en slik funksjon alikvel.

Lenke til kommentar

Det intressante hadde vært å vite hvilket 70-300 objektiv som fulgte med D80 kittet brukt. For om det er det billigste til Nikon, så er det ikke noe å samle på (i den forstand at det skulle være begrunnelse for bruktkjøp fremfor en annen pakke) Og når du uansett må ha normalzoom... 70mm blir altfor trangt.

 

Selv ville jeg kjøpt D40 kittet brukt for 2000... (kommer ann på hvor brukt det er da, men jeg antar det er pent brukt).

 

Tror nesten jeg hadde kjøpt D40 til den prisen i dag for å supplere D300'en :p

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Du har for mange spørsmål ennå til og bestemme deg,ville tenkt mer før eventuel handel.

 

Du nevner heller ikke noe om hvilken andre kameraer du har hatt eller hva du liker og ta bilder av.Da blir det litt vanskeligere og anbefale noe for deg,så får bare skrive litt :)

 

Ser at flere selger D80 til den prisen "4995.-",du får med et bedre kit objektiv en det som følger med D40 og det har VR "antirystelse" og det er et mer anvendelig objektiv.Hvilken 70-300 følger med bruktkameraet D80,ikke alle er bra,og noen av dem koster under tusenlappen.

 

Et 18-55 er det vi kaller en normal zoom,et objektiv som dekker de mest brukte brennvidder.

 

Med en 70-300 er du veldig begrenset angående hva du kan fotografere og du er veldig avhengig av godt lys og stativ,hvis ikke det er en utgave med VR.

 

Hvis du har tenkt å lære deg og fotografere og bruke det mer en kun å ta noen bilder i ny og ne,så ville jeg heller kjøpt et kamera i neste divisjon en D40,da du ganske snart vil merke begrensingene D40 har med at du må gå inn i menyene omtrent hver gang du skal justere noe,da er det bedre og ha flere knapper som har dedikerte oppgaver.

 

Når du har brukt kameraet en stund så vil du finne ut hvilken brennvidder du vil savne,eller om du skal kjøpe noen objektiver som er dedikert til en bestemt oppgave.

 

Her kan du sammenligne brennvidder.

http://www.tamron.com/lenses/learning_cent...-comparison.php

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Her har det kommet inn en del svar ja. flott!

 

Jeg skrev nok ikke noe særlig om bruksområde nei. Jeg har hatt en Nikon Coolpix P2 i et 2-3 år nå, og det har blitt noen titusen bilder med det. Siste året så har jeg vel brukt det fullt ut, dvs prøvd alt som er av funksjoner og justeringer, og nå har blitzen tatt kvelden. Så når nytt kamera skal handles så blir det nikon dslr.

 

Bruksområder er alt fra hverdagsbilder av ungene, bilder fra ferieturer, men også litt mer "typiske" motiv som landskap, flott natur, dyr/fugler.

 

På en måte er jeg redd D80 blir fysisk for stort å dra rundt på siden jeg er vant med kompakt.

 

Den D40 jeg fant til 2000,- var ikke til salgs lengre. den D80`n kan jeg jo sjekke ut hva slags objektiv som følger med. Men da kan jeg jo legge i 500kr til å få et splitter nytt et med et mer anvennlig start objektiv på 18-55mm.

Men da havner jeg på 5000,- og da igjen kunne jeg fått ei grei D40 pakke nytt også, med et tele objektiv.

Uff, ikke lett dette.

 

Kan noen forklare hva denne dybdeskarphetsføleren gjør? Det er vist den som er mest savnet på D40 kontra D80.

Lenke til kommentar
Med en D80 så får du innebygd fokusmotor,noe som gjør at du ikke er så avhengig av og få tak på objektiver med innebygget fokusmotor.

Du sier dette som om det skulle være vanskelig å få tak i objektiver med fokusmotor, men det er det altså ikke.

 

Så man får altså mye på D80 som man ikke får på D40 som er mye viktigere enn fokusmotoren. Det viktigste i mine øyne er bedre søker, flere knapper så man slipper å gå så mye inn i menyen, to kontrollhjul, lcd-skjerm på toppen av kamera, nedblendingsknapp osv.

 

EDIT: Ser trådstarer spør om nedblendingsknappen (eller DOF-knappen som noen kaller den). Blenderen i et speilreflekskamera er alltid helt åpen når du ser i søkeren for at mest mulig lys skal slippe inn. Det blendes ikke ned til valgt blender før akkurat når bildet blir tatt. Nedblendingsknappen hjelper deg altså å blende ned mens du ser i søkeren slik at du kan bedømme dybdeskarpheten ved den valgte blenderen før du tar bildet. Dette er nyttig i begynnelsen når du ikke har noe forhold til dybdeskarphet ved ulike blendere. Men det er en funksjon du antakelig kommer til å bruke mindre og mindre etter hvert (i hvert fall var det sånn for meg).

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

D40 er ikke et dårlig kamera,du får bortimot like gode bilder med det som alle andre nyere digitale speilreflekskameraer,det er objektivet som avgjør det meste i samsvar med fotografen.

Du får mye kamera for pengene og handelen slutter ikke der,du må også ha et godt minnekort eller to en veske og kanskje et stativ for å få litt bedre/spesielle bilder.

 

Etter det du skriver så kan nok D40 være et alternativ for deg,hvis du blir til å bruke det i situasjoner som oppstår og ikke blir å lete opp objekter for fotografering "reinspikka hobby".

 

Har du lest ståden om "D40 et bra nybegynnerkamera",der er det flere gode informative innlegg.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1033599

 

Hvis du trives med størrelsen og kan leve med litt treig autofokus så kan det være bedre kjøp for deg,du vil nok i alle tilfelle synes det er bedre en ditt gamle Coolpix P2,også på autofokus.Det eneste du kanskje vil savne i begynnelsen er og kunne se på skjermen "liveview" mens du fotograferer,noe du ikke får med D40/80.

 

Når du har brukt kameraet en stund og begynner og se begrensinger kan du oppgradere med en blits og et bedre normalzoom objektiv og kanskje en tele.Det er en av fordelene med speilrefleks,du kan bytte objektiver til du får det objektivet som passer til deg.

 

Men som sakt tidligere,hvis D80 ikke synes for stort så er det et bedre valg hvis du fotograferer mye.

 

Edit:her kan du se noen av fordelene med D40.

http://www.dpreview.com/reviews/nikond40/page8.asp

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Har lest "Er nikon d40 et godt nybegynner kamera"

At de ikke har liveview er ikke så farlig. Det overlever jeg. Men treg autofokus er jeg skeptisk til. Hva menes med treg? Er det like rask/treg som på Coolpix P2? I såfall så er det ikke _så_ ille.

 

Det er sant som du sier at jeg må ha minnekort, (stativ?), og veske, da overskrider jeg budsjettet glatt om jeg går for D80.

 

Om autofokus er levbart så går jeg for et kompromiss og tar D40, man vil uansett alltid kunne få noe som er "litt" bedre for "litt" mer penger uansett. Det gjelder alt, (bil, pc, stereo, hus, etc etc.)

Lenke til kommentar

Det er som PM sier,den er treg i forhold til kameraer/objektiver i titusenkronerssegmentet.

Det medfølgende objektivet har innebygget autofokusmotor,så det er objektivet som setter begrensinger,ved et bytte til dyrere/bedre objektiv så vil det problemet forsvinne.Så ved framtidlige endringer så gir ikke kameraet begrensinger på det.

 

Men det er bare og ta en tur innom en butikk og prøve det da ser man om man er fornøyd eller ikke.

Lenke til kommentar

Beklager at jeg ikke leser igjennom hele tråden, men ville bare dele min erfaring ift. den opprinnelige posten. Jeg kjøpte først d40, men solgte det etter to måneder og oppgraderte til d80.

For meg var ergonomi, søkeren, fokusmotor, fokuspunkter og savn etter et par funksjoner utslagsgivende.

Følte meg litt begrenset av d40en, men den tilbyr en bratt læringskurve, og er et flott kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...