Gå til innhold

Hund til jakt!


fevang96

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken form for småviltjakt da?

 

Rype eller hare f.eks?

 

Til rype og annen fugl som man normalt ville støkket, kan man bruke noe som heter stående fuglehund. Eksempler er setter eller en spaniel, feks. cooker spaniel.

 

Spanielen har jeg erfaring fra mine yngre (!) dager som en fin familiehund.

 

Retriever er en annen sort hund (apporterende, det betyr at den henter byttet for deg etter du har skutt) som også er en veldig fin familiehund. Jeg har veldig god erfaring med to golden retrievere.

Lenke til kommentar
Hvilken form for småviltjakt da?

 

Rype eller hare f.eks?

 

Til rype og annen fugl som man normalt ville støkket, kan man bruke noe som heter stående fuglehund. Eksempler er setter eller en spaniel, feks. cooker spaniel.

 

Spanielen har jeg erfaring fra mine yngre (!) dager som en fin familiehund.

 

Retriever er en annen sort hund (apporterende, det betyr at den henter byttet for deg etter du har skutt) som også er en veldig fin familiehund. Jeg har veldig god erfaring med to golden retrievere.

1. Skal nok mest brukes i skogen. (hare, rev, rådyr osv.)

 

2. familien hadde tenkt på å kjøpe en golden retriever siden den var bra familie hund, men er den no særlig bra jakt hund?

 

3. Selv liker jeg finsk spets, men familien så på en side at den var dårlig familie hund, selv var jeg innom minst 10 sider om finsk spets og alle sa at det var bra familie hund. Er det noen av dere som kan si 100 % om den er bra eller dårlig familie hund?

Lenke til kommentar

Finsk spets blir også her kategorisert som en familiehund:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Finsk_spets (Kanskje har du vært innom her også :) )

 

Ellers er den i utseende og sannsynligvis også lynne lik Norsk buhund (kan spores tilbake til vikingetiden) - en svært allsidig hund og den kan jeg skrive under på er familiehund iallfall. Blir beskyldt for bjeffebikkje, men det kan de fleste hunder bli når de ikke blir aktivisert tilstrekkelig så det er mer en myte. Den har selvfølgelig vakthundinstinktet.

 

Mange likheter mellom disse to og må si at finsk spets virker å være en spennende rase. Det er allsidigheten jeg liker så godt med disse hundene; kan brukes til alt liksom.

 

http://www.buhund.no

Endret av Fjellvaaken
Lenke til kommentar

Hvis han skal i skogen og jakte småvilt, (da tenker jeg på hare, rev og rådyr) så jager jo Dreveren på alle disse artene.. Den vi bruker til rådyrjakt jager på både rådyr, hare og rev men den låter ikke på reven... Uansett, kunne jo vært greit å ha Drever/dachs til rådyr, harehund til hare og en type støver til rev... Ellers vil de fleste drevere jage på det sporet man slipper de på, men vi bruker hunder som går over fra rev/hare til rådyr hvis de kommer over det..

 

Men Drever synes jeg er den ultimate hund for småviltjakt i skogen, da tenker jeg altså på hare, rev og rådyr... Ikke ekorn, mår, spurv osv.... :p

Lenke til kommentar
Hvilken form for småviltjakt da?

 

Rype eller hare f.eks?

 

Til rype og annen fugl som man normalt ville støkket, kan man bruke noe som heter stående fuglehund. Eksempler er setter eller en spaniel, feks. cooker spaniel.

 

Spanielen har jeg erfaring fra mine yngre (!) dager som en fin familiehund.

 

Retriever er en annen sort hund (apporterende, det betyr at den henter byttet for deg etter du har skutt) som også er en veldig fin familiehund. Jeg har veldig god erfaring med to golden retrievere.

 

 

Ps. Spanielen er ikke en stående fuglehund..

 

 

Stående, støtende og apporterende er de 3 hovedkategoriene blandt fuglehunder.

 

Ellers er nok en drever/dachs/dunker eller noe slikt han ser etter...

 

Jeg vet forresten om folk som bruker spaniel, golden osv på fuglejakt og er fornøyd, helt til de ser en bra stående fuglehund ;)

 

Personlig er jeg svak for Strihåret Vorsteh som kan brukes til det aller meste av vilt, den er noe hardere å hanskes med enn for eksempel Gordon Setter som jeg har nå , hun funker meget bra nå og er også en finfin familiehund.

 

Har også erfaring med Pointer som vel kanskje er av det aller ypperste en kan bruke på fjellet :)

 

Overgeneraliserer nå, det finnes selvsagt bra og mindre bra i alle raser..

 

Gordon Setter'n er forresten helt uovertruffen på rugde som har vært bra med i høst, var ute en tur sist i oktober, 15 spikerstander på rugde samt en tiur og røy på en 4 timers tur, var mildt sagt en fin dag:)

Lenke til kommentar

Kan legge til , at som nevnt tidliger er drever et godt alternativ hvis du skal jakte rådyr , hare , rev ,

Har selv to ovnsrør ( dachs) som jager meget bra, på rådyr ,rev . hare , hjort , grevling, og noen ganger elg.

drever er jo litt større enn en dachs , både i kropp og benlengde. noe som er en klar fordel litt godt ut på høsten, hvis det kommer snø. dachsen sliter litt hvis det blir over 20-25 cm snø.

 

Drever er også kjent for å jage hardere og lengre enn en dachs. kjenner flere som har hatt drever , vi slipper de på lørdags morgen og håper på fin los. los blir det helt klart , men losen går til søndag. Kanskje litt overdrevet , men det er ikke langt unna sannheten.

 

 

Dachs eller drever til den jaktform du skal bedrive er min mening :thumbup:

 

Edit: Kan selvfølgelig bruke Beagle også. krever noe mere trening enn dachs og drever, men verdt det hvis man får den skikkelig til.

Endret av audifreek
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke prøve en wachtelhund? God jakt og familiehund. Holder seg litt nærmere eier i skogen og er ikke like jaktgal som noen av disse dreverne og dachsene kan være. Litt høyere en dreveren men duger til rådyrjakt.

Egner seg til rev,rådyr, hare og i Sverige blir den også brukt til vilsvin.

 

Check out:

http://www.wachtelhunden.com/Jakthunden.html

http://www.wachtelhunden.com/#

 

Juni%20Blefjell%20006.jpg

Lenke til kommentar

Bruk av løs, på drevet halsende hund er tillatt brukt under jakt på følgende

viltarter: hjort, rådyr, gaupe, rødrev og hare, eller felling av gaupe. Boghøyde til

løs på drevet halsende hund som brukes under jakt på hjort og rådyr må ikke

overstige 41 cm.

Bruk av løs, på drevet halsende hund under jakt på gaupe og rødrev, eller felling

av gaupe er ikke tillatt i ordinær båndtvangstid. Under jakt på rådyr er bruk av

løs, på drevet halsende hund tillatt fra og med 25. september og inntil jakttidens slutt.

 

Jakter man i Sverige er jeg enig med deg, der er det lov.

 

 

derfor lønner det seg med en Drever eller Dachs eller Beagle. :yes:

Endret av audifreek
Lenke til kommentar
Enig med deg! Men Wachtelhund er ikke drivende hund men støtende. Den har disp. fra lovverket pga av at den ikke loser lengre enn 20 min:)

 

 

Skjønner tanken din, men er du garantert at den ikke loser lengre enn 20 min da??? det er nok meget variabelt vil jeg tro.

jeg har jaktet med wakthel hund i sverige i noen år, (eier ikke selv) de jager opp mot 1,5 timer på meste.

 

men for all del, de jager meget bra. :yes:

 

Edit: de vi jakter med der i sverige stiller tilogmed elg.

Endret av audifreek
Lenke til kommentar
Enig med deg! Men Wachtelhund er ikke drivende hund men støtende. Den har disp. fra lovverket pga av at den ikke loser lengre enn 20 min:)

 

 

Skjønner tanken din, men er du garantert at den ikke loser lengre enn 20 min da??? det er nok meget variabelt vil jeg tro.

jeg har jaktet med wakthel hund i sverige i noen år, (eier ikke selv) de jager opp mot 1,5 timer på meste.

 

men for all del, de jager meget bra. :yes:

 

Edit: de vi jakter med der i sverige stiller tilogmed elg.

 

Sant nok men den er er lovlig å bruke! Og, det var det jeg var det jeg skulle fram til!

 

Meget variabelt fordi du har opplevd et tilfelle? Såklart det finnes alltid unntak. Når de er klassifisert som støtende hunder regner jeg med at flertallet er støtende hunder. Om den loser i 1.5 time er det vel eieren sitt ansvar å holde bikkja på plass.

Lenke til kommentar

Veldig enig med deg. :thumbup:

Eneste som kan være problem er at når hunden er ute og jager, så kommer den tilbake når den selv vil og ikke når eier vil, i de fleste tillfeller da vel og merke. noen kan man trene på fløyter og plystring, andre ikke.

men når der er sagt da, så er jeg enig i din teori fult ut, men for en uerfaren hundefører så tror jeg ikke wacthel egner seg som første hund for han. men kan jo være at han har folk rundt seg som kan hjelpe til med trening.for det krever tross alt en del av eieren dette her.

 

Selv synes jeg det er fint og kose seg i skogen mens hunden jager rundt i et par timer.

 

Men men vi kan vel diskutere dette til vi blir grønne begge 2, vi er jo inne på diskusjonsforum så hvorfor ikke. hehe :hmm:

Lenke til kommentar

hehe:) Har selv hatt drever og wachtelhund og må si at wachtelhunden virkelig koser seg i ditt selskap og stikker ikke av ved første mulighet slik som dreverne pleier å gjøre. Selskapsjuk er den og, kommer diltende etter deg når du f.eks tjoner i hagen. Når det gjelder oppdragelse synes jeg det ikke det var så altfor mye stress som det står skrevet mange steder på nett. Men det er virkelig en smart hund og har lett for å lære. Skjønner hvorfor den er så populær i Sverige.

 

Når det gjelder hunder som ikke kommer tilbake når det selv vil, føler jeg dette er et nokså vanlig syndrom hoss dachs og drever. Flere ganger jeg vært ut for at en dachs eier har vært ute å lett etter hunden sin dagen etter jakta for å så finne den liggende å sover under ett tre, dødsliten. Slike ting klarer jeg meg foruten. Sier ikke foregående skjer hver gang, men når du må stå å vente/lete etter hunden din ganske ofte, fordi det begynner å bli mørkt e.l. blir du fort lei. Men, det er jo absolutt fine hunder. Ingenting som en søt dachs:)

Endret av Anthila
Lenke til kommentar

Jepp. sant sant.

 

Jeg har som sagt 2 stk dachs selv, jeg har pr dags dato ikke vært og hentet de noe sted, de er litt for kjære til det har jeg funnet ut, men det kommer vel en dag på den yngste at jeg må avgårde en tur, hehe

den eldste er nå 7 år, hun har vi skutt 57 rådyr for, har jaktet mye i sverige. den yngste er 8 mnd, hadde nesten rådyr for henne forrige helg. hun jager i ca 50 min alerede nå, synes det er helt greit, kan jage litt lenger synes jeg, målet er innenfor 2 timer. da holder det, vil gjerne hjem til kvelden jeg også . :thumbup:

 

Håper det blir rådyr på henne imorgen :dribble: synes det er på tide nå

 

Hvor jakter du ??

Endret av audifreek
Lenke til kommentar

jakter på østlandet, sør for oslo mot sverige. ja mye rådyr i sverige, vi har en avskytning på ca 60 rådyr pr år. stor områder vet du :dribble: har tatt noen for henne her hjemme også da. jeg jakter dåhjort , gris , elg , hare , gås også.

 

Pm hvis du er interesert i jakt da vet du, altid kjekt med nye jakt kompiser ..

 

alder da ?? ehhh nei det kan du ta på pm kanskje, hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...