Gå til innhold

Ta opp begynneremner, hvordan ser arbeidsgiver på dette?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg begynner på 6. semester etter jul og vurderer å ta opp INF1000 som jeg fikk B i, men så fikk jeg et tips om at det trolig ikke er det smarteste å gjøre. Det å få B i INF1000 på første forsøk er jo egentlig ganske greit, men å få A i INF1000 etter 5 semestere er jo ikke akkurat noe problem, så jeg tenkte kanskje det kan komme opp noen spørsmål om hvorfor jeg tok det opp og den første karakteren min osv. Spørsmålet mitt er egentlig: Hvordan ser en arbeidsgiver på det å ta opp grunnkursfag på siste semesteret på en bachelor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spør du meg spiller det ingen trille. Arbeidsgiver ser da ikke etter kunnskaper du hadde for over 3 år siden? De er jo bare interessert i hva du kan nå. Man kan jo fort få en dårlig dag på eksamen eller ikke møte pga andre årsaker (familietragedie, sykdom ...).

 

Man kan jo argumentere for at det viste en vilje til å få gode karakterer og tilegne seg stoffet som førsteårsstudent. Men jeg tror ærlig talt arbeidsgiver bryr seg fint lite enten det er utviklerjobb eller noe annet.

 

En B er heller ikke en dårlig karakter. Ville ikke brydd meg om å forbedre den til en A. Jeg fikk D som førsteårsstudent og tok det opp på 6. semester og fikk A, så nei det er ikke noe problem. På karakterutskriften vil det uansett INF1000 - A. Så spørs det om arbeidsgiver engang gidder å titte på hvilket semester det ble gjort.

Lenke til kommentar

Hvis du tror at du er nødt til å ha A på den når du har en B fra før, så er du bare karakterhore. Og det har ikke så mye å si som du tror. Hvis B er det værste du har, så har du INGENTING å bekymre deg for (karaktermessig hvertfall). Du har da bra nok karakterer til å havne på intervju, og der vil ikke karakterene dine hjelpe noe særlig lenger. Da er det personlighet og kjemi som gjelder.

Lenke til kommentar

Jeg forstår absolutt problemstillingen din. Alle skjønner at et introfag i programmering (?) er vesentlig lettere etter at man har studert noen år. Jeg tror en del skoler etterhvert vil innføre konteforbud for introkurs etter at man har hatt videregående kurs. Blant annet er dette oppe til vurdering på NHH der spørsmålet er om man skal ha lov til å konte SAM010 - mikroøkonomi etter at man har hatt SAM020 - videregående mikroøkonomi. På en måte viser utviklingen en naturlig progresjon, men når det er sagt så spørs det hvor opptatt arbeidsgiver egentlig er av det. Ofte leser de bare kjapt over karakterene og vektlegger gjerne enkeltfag litt mer.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg kontaktet noen potensielle arbeidsgivere og spurt om den aktuelle problemstillingen da det er arbeidsgiver som i framtiden vil vurdere vitnemålet ditt.

Endret av dingorz
Lenke til kommentar

En annen ting å tenke på...

 

Om du vurderer en mastergrad (og ikke går på profesjonsstudiet) må du ha gode nok karakterer til å komme inn på master. Karakterkravet kan variere fra en søknadsrunde til neste.

 

Skulle du finne på søke på en ph.d.-stilling er gjerne kravene enda høyere.

Lenke til kommentar
På opptak til Ph.D så er det ofte bare masterkarakterene som teller (selv om det er en totalvurdering av kandidaten).

 

Jeg er ikke skråsikker når det gjelder de kravene, men etter hva jeg har sett og hørt gjennom mine år på IFI er at man bør ha minst C på bachelor (snitt) og B på master (snitt og masteroppgave). Selvfølgelig er det en totalvurdering (arbeidserfaring, publiserte artikler o.l.), men den vurderingen kan det tenkes de dropper om karakterene ikke er spesielt bra... Men selv om man skulle være underkvalifisert er det lov å søke ;)

 

Et eksempel på en ph.d.-stilling som er utlyst på IFI / Simula:

http://simula.no/jobs/opportunity.2008-11-14.5741105214

Lenke til kommentar
En annen ting å tenke på...

 

Om du vurderer en mastergrad (og ikke går på profesjonsstudiet) må du ha gode nok karakterer til å komme inn på master. Karakterkravet kan variere fra en søknadsrunde til neste.

 

Skulle du finne på søke på en ph.d.-stilling er gjerne kravene enda høyere.

 

Det kravet skal være null problem å komme seg gjennom slik ting er i dag, så den er jeg ikke redd for.

Lenke til kommentar

Kravene for phd. og master er rimelig lave. Såvidt jeg vet er det bare forskerstipend en ikke får om man ikke imøtegår phd. inntakskravet. Kjenner en som hadde valget mellom å forbedre master karakter i fag eller ikke få forskerstipend og han valgte å droppe forskerstipend.

 

Om en ikke vil kjøre phd. løpet kan en alltids ta dr. philos. Så slipper en hele opplegget med å være universitetets hund, frem til en disputerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...