Gå til innhold

Lappeteppe fryser før man kommer inn i BIOS


auto82

Anbefalte innlegg

Hallai!!

 

 

om du er en som hater å lese, så hopper du bare til de nederste avsnittene:)

 

 

Dette er forløperen til problemene.

 

en på jobben skulle kopiere noe jobb saker fra laptoppen men en ødelagt usb-minnepenn.

Dette resulterte i at maskinen slo seg av pga kortslutning.

 

for å få maskinen i gang igjen måtte eg resette HK ved å kortslutte J1.

maskinen startet og kom seg inn i windows, men så poppet det hele tiden opp advarsel for usb-minne enhet overskrider strøm bruken for enheten osv.

 

derfor deaktiverte eg usb-roothubben i maskinvare. men til min irritasjon, så var lyden forsvunnet, ingen icon ved klokken, og i kontroll panel gikk det ikkje an å huke på for vis på skrivebord.

 

så eg begynte å rote med lyd-drivere, noe som eg vet sinnsykt godt at dette ofte blir problemer for dataen.

 

AC-97 noe i den dur, installerte først noen nye drivere, ingen endring, så valgte eg en bestemt driver som den skulle bruke.. kansje ikkje det smarteste.

 

dette førte til at maskinen stod på maks load hele tiden, tok 30 min å komme seg inn i windows i sikkerhetsmodus. her klarte eg med min sinnsyke tolmodighet å gjenopprette til et tidligere tidspunkt.

 

 

Men, ingen endring. Så var det inn i XP, endret lyddriverene. maskinen gikk som en drøm....

trodde eg. maskinen frøs i xp etter ca 4 min, startet på nytt, akkurat det samme. Men her fikk eg åpnet taskmananger og så at system prossess kjørte for full hals igjen.

 

så på nytt tok eg gjenopprettning til et enda tidligere tidspunkt, startet på nytt, samme problem, bare lyddriveren hadde rullet tilbake til den ubrukelige driver versjonen.

 

gjenoppretning henter ikkje alle instillingene som man hadde på et gitt tidspunkt, flere såkallte nøkkel filer\drivere blir ikkje gjort noe med.

 

 

 

men siden systemet henger seg opp er eneste måten å starte på nytt den godkjendte "svenske-knappen"

 

så kommer det finurlige.

eg har jo måtte resette maskinen en del ganger i løpet av denne prosessen. men det som skjer nå er at maskinen fryser før man kommer seg inn i BIOS.

 

Kom meg inn i BIOS en gang, og der virket det som om BIOS var blitt "syk" systemet gikk tregere og tregere, og til slutt funket ingen ting. stod noe om bios versjon og noe greier, kan virke som BIOS er korrupt. måtte til med svenske knappen.

startet på nytt, fikk opp meldingen F2 for å gå inn i BIOS og F1 for å fortsette.--> F1

Her fant ikkje maskinen så mye, fant ram å noe greier, men systemet frøs igjen..

 

 

dette gjorde at eg har fått tak i en bios-versjoen som man kan boote fra dos og legge inn.

men hjelper ikkje en dritt så lenge maskinen ikkje kommer seg inn i bios eller videre.

 

Får opp skjermbilde der det står trykk F2 for å gå til BIOS.. men her skjer det ikkje noe mer.

 

har vert borti mange merkverdige problemer når det gjelder data og maskinvare, men aldri at maskinen fryser før man har muligheten til å komme seg inn i bios.

 

ting som er prøft:

ut HDD--> ingen reaksjon

ut DvD--> ingen endring

ut RAM--> PIIIIIP

 

under oppstart som varer i 3 sek, dvd starter opp og prøver å lese disken som står i,

prossessor jobber, vifte jobber. så bare roer alt seg ned og skjermen står der å ler av meg:/

 

CL-56

1,7 gHz

1GB ram

 

Beklager en laang tekst, litt irritert på dritten..

 

håper noen som har forslag, uten om en slegge å litt dynomitt:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første som slår meg er fokket maskinvare, nærmere bestemt hovedkort.

Kortslutning er sjeldent bra for elektronikk.

 

Men du skriver at du kortsluttet J1, kan du utdype det nærmere?

 

Du kan gjerne prøve ta ut BIOS batteriet, være ut i 10 minutter og sette på plass igjen, mener å huske at det skal være noe sånt på maskinen din, men har vel ikke noe stor tro på at det hjelper.

Lenke til kommentar

hwei!

 

takk for svar,

 

det eg mener med kortslutte J1, er at det er denne jumperen som resetter HK på min maskinvare. dette er en litt eldre modell, ca 3,5 år, whitebox CL-56.

 

maskinen har hatt en lei tedens til å starte opp med black screen etter at den har gått tom for strøm i hvilemodus. og da har den eneste muligheten for å få frem skjermbildet igjen å kortsluttet disse to ørsmå punktene (J1) på HK.

 

ikkje så lenge siden eg flasha BIOS, men alt startet å kødde seg til etter en dårlig usb-minnepenn kortsluttet dataen.

 

men det som var litt rart var at maskinen gikk nogelunde greit en liten periode etter på.

hadde dette vert en maskinvarefeil som har oppstått etter kortslutningen burde vel maskinen ha vert i syv steiner i samme sekund??

 

har akkurat demontert hele maskinen og satt den sammen igjen med samme resultat. så ingen svimerker på noen av kretskortene.

 

så eg har en mistanke om at BIOS har gjort sitt siste sprell..

 

 

noen som vet om det er mulig å skrive en ny bios uten å måtte skaffe inn ekstra utstyr?

Lenke til kommentar

hmm..

 

det fins noen løsninger angående korrupt bios. lager en oppstartsdisk med biosflash filene i.

 

starter en spesiell "recovery" modus ved å ta ut batteriet, holde Fn+B tastene nede, sitte i batteriet og starte maskinen mens man holder nede tastene.

 

har gjort noen forsøk på dette, maskinen piper, dvd-rommen laster men det skjer ikkje noe.

 

de forsøkene eg har lest om har vert vellykket. dette gjelder også de som bare har black-screen fra starten av. men de har brukt floppy-drive med usb tilkobling, noe som i mitt tilfelle ikkje vil fungere siden usb portene mine er mest sannsynlig kaputt.

 

så driver foløbig å forsøker med en boot-dvd med filene og bios på.

men fortsatt uten hell.

 

funne noen linker til andre forum om noen har iteresse av å vite hva.

 

(http://forums11.itrc.hp.com/service/forums/questionanswer.do?admit=109447626+1227467052671+28353475&threadId=974719

 

(http://www.biosflash.com/e/bios-boot-cd.htm)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...