Gå til innhold

Bytte til blå HDD led - kjøpe fra ELFA


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å bytte til en blå HDD led, men er litt usikker på hvilken jeg skal kjøpe fra ELFA. Noen tips? Kan jeg bestille bare en led?

 

I og med at det allerede er en led der regner jeg med at jeg ikke trenger noen motstand (det finnes vel allerede - har ikke sjekket). Er det en riktig antakelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kjøpe bare en led jah men det blir litt dyrt me porto for bare den ene Led'en eller hvis du bor i Oslo så går jo det greit.

 

Bare gå inn på optokomponenter på www.elfa.se og gå på 5 mm lysdioder og finn en den fargen du vil ha men husk og finn noen over 300 mcd (lysstyrken) ellers blir det for svakt. Når det gjelder resistansen så vet jeg ikke hvor mange volt som er på den HDD lederen men det er sikkert 5v

Lenke til kommentar
fant en blå lysdiode men den var litt dyr http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2020810.htm < her

 

bruker du denne må du sette inn en motstand på 60ohm i serie med leden

 

Nei det trenger du ikke, har hatt en sånn som HDD LED i to år uten motstand og uten problemer. Motstander ligger allerede på hoved-kortet, bare pass på at du kjøper en LED med noenlunde lik V typ.

 

da vil ikke den overnevnte blå leden virke! den må nemlig ha 3.6volt for å lyse. en vanlig hd led trekker omlag 1.6 volt!

Lenke til kommentar

 

da vil ikke den overnevnte blå leden virke! den må nemlig ha 3.6volt for å lyse. en vanlig hd led trekker omlag 1.6 volt!

 

Rart at det lyser blått fra pc'n min nå da... Jeg har den både som power og som HDD LED. Uansett så vil ikke motstanden på 60 ohm gjøre ting noe særlig bedre, ettersom dioden vil få enda mindre spenning å rutte med

Lenke til kommentar

 

da vil ikke den overnevnte blå leden virke! den må nemlig ha 3.6volt for å lyse. en vanlig hd led trekker omlag 1.6 volt!

 

Rart at det lyser blått fra pc'n min nå da... Jeg har den både som power og som HDD LED. Uansett så vil ikke motstanden på 60 ohm gjøre ting noe særlig bedre, ettersom dioden vil få enda mindre spenning å rutte med

 

da har du ikke den overnevnte dioden!!!

den prates det om, ja jeg vet det finnes blå led som trekker 1.6 volt, men det gjorde ikke den. Skulle man koblet dioden til 5v måtte man ha en 60ohms motstand imellom!

Lenke til kommentar

Det stemmer jo at en blå LED har høyere spenning enn en vanlig LED, og det har jo e_urkedal bekreftet med målingen. Det som trolig blir misforstått litt er at man regulerer ikke spenningen over LED'en med den motstanden, man regulerer strømmen. Spenningen er fast, avhengig av hvilken type LED det er snakk om.

Det stemmer at det ligger en motstand på HK. Hvis vi f.eks antar at den orginale LED har et spenningsfall på 2V og brukte 20mA, så er motstanden (5 - 2)V / 0.02A = 150 ohm. Ved å sette på en diode som har 3.6V spenningsfall, så blir strømmen (5 - 3.6)V / 150 ohm = 9mA. Det lyser da noe svakere enn om man bruker maks strøm på 20mA.

Hvis man setter på en ekstra motstand på 60 ohm så reduseres strømmen til 6mA, det vil da lyse svakere.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bruke den spenningen til å drive en transistor som igjen drive et relé. Så kan man koble en blå lyspære til releet og danse i takt med lyset når HDDen jobber? :D

så god tid dere har til å modde :lol:

 

:lol::lol::lol::lol:

 

Har et Enlight tower der jeg målte LED spenning til ca 2V. Byttet begge led's med 3mm BLÅ 60mcd 20mA 3,8 V. Passet perfekt! Lyser ikke akkurat opp hele huset, men det ække så jævvli nøye for meg da dette er en spill/gjeste maskin :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke målt spenningen over den eksisterende led'en (har ikke multimeter). Jeg trodde uansett at spenningen fra hovedkortet var standard - stemmer ikke det? Er det i så fall 5V?

 

Ble vel egentlig ikke noe klokere. Kan jeg bruke den led'en som Skreeth foreslo eller ikke?

Lenke til kommentar

Er det 5V på MB så trenger du en motstand på ca 70 ohm. Prøver du dette og det lyser jævlig dårlig, er det sikkert lavere spenning og du kan fjerne motsatanden. 2700 mcd er jo ganske mye da, så om det lyser nok med motstanden, kan den jo godt sitte der. Lyser det for mye kan du klemme på en større motstand osv.

 

Og, ja. Du kan bruke den led'en som Skreeth foreslo (men den var faanmeg dritdyr)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...