Gå til innhold

..:: Mitt første vannkjøling sett? ::..


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Tenkte jeg skulle gå til innkjøp av et komplett vannkjøling sett i forbindelse med at jeg skal bytte ut HELE systemet nå i desember eller starten av Januar, kommer litt an på når de aktuelle komponentene kommer på lager i norske nettbutikker osv..

 

Planen er å anskaffe dette (listen over det som skal bli vannkjølt):

 

Kabinett: Lian Li PC-P80 (stort og fint?)

Hovedkort: Foxconn Blood Rage

Prosessor: Intel Core i7 920

Skjermkort: 2x nVIDIA GeForce GTX290 (eller hva de kommer til å hete?)

 

Det er altså det som skal bli vannkjølt!

Foxconn Blood Rage kortet kommer jo lagt opp for vannkjøling av northbridge, mens det helt sikkert er klin umulig å finne vannblokker til GTX290 enda siden kortet ikke er å finne i noen butikkhyller enda.

 

Så det vi per dags dato kan få til er jo å finne ut hvilken pumpe, raditor, vanntank, slanger osv.. jeg burde gå for?

 

Grunnen til at jeg ønsker vannkjøling i utgangspunktet er jo for best mulig kjøling (vil helst se 920 prosessoren på 4.0GHz om ikke høyere stabilt), og ikke minst at det ikke skal bråke som et sant lite helvete som luftkjøling for gjør :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal han ha to skjermkort, hk og cpu vil jeg anbefale en større radiator evt en til 320qp fra swiftech.

Hvis ikke er thermochill pa120.3 eller Feser 360.

 

Hvis du vil gå enda mer ekstremt som jeg egentlig vil anbefale det meget kraftig hvis du skal klokke så er det to looper som gjelder. En for CPU alene og en for hk og gpuer.

 

Da det nesten ikke finnes branketter for nye i7 på markedet. Men til GPU blokker er kommet er nok socket feste til cpu kommet.

Pr i dag er Ek-supreme blokken den beste på en loop alene. Av pumpe er Gladios på rettspor. Vil anbefale en slik kombinasjon på begge looper hvis du går for det.

Av radiator vil jeg anbefale at du kjører på med en MCR320qp til cpu når du først er i gang. Den er pr i dag den radiatoren som gir mest for pengene.

 

På en gpu/gpu/hk loop er det ikke så mye å si enn det som alt er sagt av deg selv. Her burde en MCR320qp holde hvis du ikke har tenkt til å klokke skjermkortene speiseilt. Hvis du skal det vil jeg anbefale deg å gå for en tykkere trippelradiator eller en quad radiator.

 

 

Ønsker du å gå for Kompressnipler er gladios inne på rett slange type. Da må du nesten gå for 3/8"ID og 5/8"OD for at du skal være sikker på at du får på alle niplene på de forskjellige blokkene. Men hvis du vil gå for streit nipler altså du slike du må slangeklemmer på vil jeg anbefale bitspower fatboy 1/2" OD nipler med tygon 7/16" ID og 11/16"OD Slange. Slangen er da noe smalere i indre diameter enn niplen er i ytre diameter slik at slangen som er noe elastisk vil gå over niplen men vil dermed sitte bedre på og er da sikrere for lekasje enn en 1/2"ID slange vil være.

Lenke til kommentar

Ja blir kanskje litt lite med den radiatoren til alt det. Har den selv og bruker den på cpu og nb(fusion-blokk) Veldig fint at den er tynn og har inn- og utgang helt på sidene så ikke det samler seg luft som i andre radiatorer med hullene i midten. Har en av denne typen også, og det er døden å få ut all lufta! Compression-fittings er jo kongen av fittings da. Utrolig mye tryggere enn alt annet som finnes, og ser bedre ut. Tester har vist at du tjener nær ingen ting på å gå fra 3/8 ID til 1/2 ID, så gå for 3/8. Det er tynnere og lettere å bøye osv.

 

Vanntanken er også knallgod. Har to av den forrige revisjonen og de er veldig lette å plassere og tåler highflow samtidig som den fjerner luft fra loopen. Rev2 gjør dette enda mer effektivt!

 

Tubing er jeg ikke 100% sikker på, men tygon går jo for å være aller best. Har akkurat kjøpt 3/8" tygon av Modzona her, så når jeg får de i posten skal jeg sammenlikne med det jeg har fra Masterkleer, så får du tilbakemelding da.

 

Annet tips er å bruke så få albuer som mulig, men ha fine slake bøyer der det er mulig. Man kan regne det om ca sånn at hver albue legger til 1 fot i tubelengde, noe som ikke er kjempegunstig for flow.

 

Ellers som Modzona sier, er jo EK et knallmerke. Velg enten EK, Enzotech eller Thermalright. De to siste har ikke fester for X58 såvidt jeg vet, men det kommer sikkert etterhvert.

Lenke til kommentar

Fikk tubingen igår, og er ikke helt sikker på hva jeg skal si. Var jo bare 1/2"OD, så den tålte ikke så mye bøying såklart. Ellers var den veldig mye strammere enn masterkleer, så den vil nok ikke lekke så lett om man ikke har vært like flink med slangeklemmer. Også lukta det veldig mye mer kjemikalier av den om jeg kan si det sånn. Om det rettferdiggjør prisen på tygon over masterkler kan jeg egentlig ikke helt bestemme meg for. Tygon virka bedre så hvis man har pengene går man for det, ellers kjøper man masterkleer om man vil spare litt. Your choise.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Har blitt en stund siden jeg har postet her nå, mye på grunn av vannkjøling-planene ble skrinlagt / utsatt på grunn av litt for dårlig økonomi, men nå skal planene taes opp igjen!

 

Har blitt noen små forandringer siden sist, hovedkortet er ikke lengre noe Foxconn BloodRage som opprinnelig var planen, men et EVGA X58 Classified, samt skjermkortet ikke er noe 2x GTX285 men 1x GTX295.

 

 

Sånn til å starte med så er jeg klar over at vannkjøling er en nokså dyr investering, dog ser jeg ingen grunn til å spare så alt for mye på "kruttet", spesielt når det kommer til radiator, pumpe osv.. da dette er noe jeg trolig ikke vil bytte ut før det måtte bli fullstendig nødvendig, ergo burde det kunne holde i flere år, blokkene på sin side så er jo spesielt GPU-blokk noe som trolig vil bli byttet ut, kanskje til og med før året er omme? Dog vil jeg ikke være spesielt sparsom på blokkene heller, da det fort kan gi negative utslag på kjølingen?

 

Er det noe jeg har forstått så er det at pumpe er noe som fort kan bli "overkill"?

Har lest litt rundt om på nettet og selv om høyest flow er å foretrekke, så er det lite å hente over et visst punkt, noe som fort gjør at de dyreste pumpene ikke nødvendigvis gir noe spesielt ekstra kontra litt svakere og billigere pumper?

 

Radiatorer på den andre siden er noe av det viktigste i hele systemet, og er noe du helst ikke vil være spesielt sparsom med? Dog finnes det en grense hvor du går fra en dyr og god radiator, til noe som er "overpriset" og nærmest blir et dumt kjøp da du ender opp med å betale 25% mer for 2% bedre kjøling.

 

 

Hvor grensen fra god og dyr, over til overpriset / dårlig kjøp går vet jeg for å være helt ærlig ikke?

Jeg kan jo sette opp et utkast med de enhetene jeg selv har sett for meg, så kan forhåpentligvis noen komme med god feedback på valgene jeg har gjort!

 

 

Når det gjelder valg av butikk så liker jeg SideWinderComputers, de sender til Norge, har en fin og oversiktlig side med en god og enkel måte å få valgt nippels til alle enheter, samtidig som kundeservicen virker veldig god hvor de mer enn gjerne skriver på lavere verdi på enhetene slik at moms-avgiften blir redusert osv..! Hvordan de er opp i mot andre butikker når det kommer til utvalg og priser vet jeg ikke?

 

 

Det første spørsmålet jeg stiller meg for tiden er; skal jeg kjøle brikkesettet eller ikke?

Den generelle anbefalingen på XtremeSystems og ExtremeOverclocking ser ut til å bikke over på at det å kjøle brikkesettet er bare tull, da den får god nok passiv kjøling til å starte med, så om jeg ikke har et hovedkort som alt er lagt opp for vannkjøling (ala BloodRage) så ser de ikke helt på poenget med å kaste bort ressurser og effektiviteten av vannkjøling på å kjøle ned brikkesettet? På den andre siden så blir X58 hovedkortene usedvanlig varme, Classified kortet har også en nF200 brikke som blir glo-heit og dette skaper jo en høyere snitt temperatur i kabinettet som her en negativ innvirkning på både vannkjølingen og den generelle kjølingen i kabinettet?

 

Så er det da verdt det å vannkjøle brikkesettet eller ei? Og hvilken vannblokk vil eventuelt passe?

Denne eller denne kanskje? Sam_Oslo forteller også hvor varm den digital-PWM blir på sitt DFI LanParty UT X58 kort? Som har en ganske "heavy" heatpipe over den digitale-PWMen? Ville det være fordelaktig og lurt å kjøre noe ala dette over EVGA X58 Classified sin digitale-PWM?

 

 

Videre så stiller jeg meg spørsmålet, en eller to looper?

Kan jo kjøre den enkle radiator --> CPU --> GPU --> Brikkesett --> Pumpe --> Radiator løsningen, eventuelt en Radiator nr1 --> CPU --> Radiator nr2 --> GPU --> Brikkesett --> Pumpe --> Radiator nr1? Om ikke Radiator nr1 --> CPU --> Radiator nr2 --> GPU --> Radiator nr3 --> Brikkesett --> Pumpe --> Radiator nr1?

 

Loopen blir kanskje litt lang med hele tre radiatorer i samme loop? Det blir kanskje også litt "overkill"?

Og det eneste som faktisk mangler for å kunne sette opp en loop nr2 er jo da en ekstra pumpe, og det er kanskje verdt det slik at CPU får kjøre helt alene så den ikke blir påvirket, og heller ikke påvirker GPU / brikkesett? Er det mye å hente på dette?

 

Hvordan vil det være med en loop som kjører en 3x 120mm radiator + en 2x 120mm radiator, kontra en stor 4x 120mm / 4x 140mm radiator?

 

 

Her kommer det inn at jeg ikke har noe særlig erfaring med vannkjøling, så jeg vet ikke hvor store forskjeller de forskjellige alternativene og løsningene, aner ikke hva som kan bli sett på overkill og unødvendig dyrt osv..

 

 

Noen sier også at vanntank strengt tatt ikke er nødvendig? Du setter bare inn et T-punkt, noe som er nyttig for å få ut luft osv i systemet, og dette eliminerer også behovet for en vanntank da du bare har en tredje slange som du har litt ekstra vann i hvor du setter en plugg i enden og vips var behovet for en egen vanntank borte? Noen mener at dette faktisk er bedre enn å ha en vanntank da gjennomstrømningen blir begrenset når den skal gå igjennom vanntanken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...