Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

'92 Nissan Sunny turtallsproblem


vargvinter

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg har en 1992 modell Nissan Sunny 1,4LX som jeg plages litt med.

Titt og ofte vil den ikke opp i turtall. Jeg ligger i 80km/t i femte gir, og merker at den drar litt dårlig. Girer så ned i 4. men når jeg slipper ut clutchen bremser den. Prøver å botne gassen, men den drar ikke før jeg har holdt den i bånn en stund. Etter det , blir det som regel bare verre, for etter litt hjelper det ikke om jeg har gassen i bånn heller.

Må så ned i 3. Bremser også da når jeg slipper ut clutchen. Gassen vil rett å slett ikke gi på.

 

Hvis jeg trykker inn clutchen går det an å ruse den, men så fort det blir last på (slipper opp clutchen) går det ikke. Har vært borti at den har stoppet pga. følgende.

 

Mekanikeren jeg bruker ved store ting som jeg ikke fikser selv sier det kan ha noe å gjøre med vacumslangene, som ifølge ham er svakheten på disse bilene. Da jeg sjekket det, var det en som ikke satt skikkelig på, og den fungerte da greit da jeg kjørte hjem og tilbake igjen i helgen.

 

Tirsdag var det i gang igjen. Ingen vacuumslanger var løse (Jeg plukket av luftfilteren og sjekket hver j*vla en).

I dag var det like galt. Samme som ovenfor, og til slutt stoppet den. Fikk høre av faren min at det kunne vært bensinfilteret, ettersom at han kom på at det ikke hadde blitt skiftet siden bilen ble kjøpt.

 

Vet ikke om det var tilfeldig, men jeg lot den stå en stund å kjøle seg litt (motoren hadde blitt forholdsvis varm), og så åpnet jeg tanklokket, skrudde ut toppen (det hveste godt da gassene kom seg ut), og inn igjen. Lukket tanklokket, satte meg inn, startet også... Gikk som ei klokke. Ikke noe problem bortsett fra at jeg kom en halvtime for sent på jobb, da.

 

Hva er galt? Kan virkelig være så enkelt som at tanktoppen er skrudd til for hardt? Hva vil skje med en motor hvis man skruer til tanktoppen for hardt?

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg forstår deg rett så opplevde du at det var vakuum i bensintanken, at der kom masse luft _inn_ da du åpnet tanklokket?

 

I så fall er dette et ganske kjent problem på flere biler. Er det tett nok kan du oppleve at motoren stopper. Normalt skal du ikke kunne skru lokk for hardt på. Der skal være sperre på de når de er hardt nok tilskrukk. Er det original-lokk, eller har det vært byttet med et universal? Normalt skal det være en viss luftgjennomstrømning på slike lokk. Hadde tilsvarende problem på en CX jeg hadde. Borret et lite (3mm) hull gjennom lokket, problem løst. Finnes sikkert bedre løsninger, men det funket iallfall fint for meg .-)

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet, er det originallokket, ja. Det er en sikkerhetsfunksjon på den ja. Hvis du skrur til for hardt knepper det, og går rundt, mer som motsatt av en barnesikret kork.

 

Takker og bukker, skal prøve den en stund uten å skru hardt til.

 

På de tanklokk jeg har vært borte i, spiller det ingen rolle om det er passe hardt eller veldig hardt skrudd til. Luftingen skal fungere like bra uansett. Sjekk om du klarer å se at det er et lite luftehull et sted, og se om det kan være sperret av "noe" (olje, skitt) Er du ofte plaget med vakuum, dvs du hører at det går mye luft inn hver gang du åpner lokket, ville iallfall jeg ha gjort noe med dette umiddelbart, enten om det innebærer nytt lokk eller å bore et hull.

Lenke til kommentar

jeg har faktisk aldri vært borti at vakum i tanken gir motorstopp. Men jeg har vært borti bensintanker som har vært klemt helt flate pga vakum. Altså bensinpumpa er jævlig sterk så det skal en del til.

 

Kjør uten tanklokk en stund fortsetter problemet så bytt bensinfilteret og prøv igjen. Det ormebolet med vakumslanger rundt "forgasseren" kan også gi noen problemer. Har kuka mye med de før så det beste er bare og bytte ut alle slangene med nytt.

Lenke til kommentar
jeg har faktisk aldri vært borti at vakum i tanken gir motorstopp. Men jeg har vært borti bensintanker som har vært klemt helt flate pga vakum. Altså bensinpumpa er jævlig sterk så det skal en del til.

 

Kjør uten tanklokk en stund fortsetter problemet så bytt bensinfilteret og prøv igjen. Det ormebolet med vakumslanger rundt "forgasseren" kan også gi noen problemer. Har kuka mye med de før så det beste er bare og bytte ut alle slangene med nytt.

 

En venn av meg opplevde dette, på en CX 2.5TRDII. Midtvinters, på høyfjellet. Smeltevann fra taket rant ned rundt tanklokket, og frøs fast så det ikke kom luft inn. Resultatet, etter en stund med hopping og fusking, var at den stoppet. Motoren i denne var en ganske heftig dieselmotor (raskeste serieproduserte dieseldrevne bil i 1986), men det har vel ikke en dr.. å si :tease: Morro å kjøre var den uansett...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...