Gå til innhold

Serveren inne på et vaskerom. ?


Kjellcorp

Anbefalte innlegg

Nå som serveren min er så si ferdig er det på tide å flytte den dit den skal.

tenkte den skulle stå på vaskerommet i kjelleren. men så slo det en liten tanke at det blir jo fuktig der av og til ettersom man tar ut bløte klær. så hvordan blir det å ha den der da?

Temperaturen der ligger på rundt 10 +\-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Ikke lurt å sette en datamaskin inne på et fuktig rom...

Reint vann leder ikke strøm, men etter en stund med støv og slikt, kan man ikke være sikker lengre.

Er rommet stort nok, så skal det ikke være noen problemer.

Lenke til kommentar

Høy relativ luftfuktighet (80% og oppover) vil forårsake korrosjon på komponentene i PCen din.

 

En boks med kattesand er allerede nevnt her, men god ventilasjon og litt høyere temperatur ville jeg satset på. Både for at klærne skal tørke raskere og at maskinen skal holde seg tørr nok.

 

Alternativt kan du lage deg en ventil til et tørrere rom og trekke en kanal ned til luftinntaket på PCen. Så lenge du har tørr luft inn i kabinettet så er luftfuktigheten utenfor rimelig likegyldig.

 

Men vær obs på at du da ikke bør ha luftinntak andre steder i kabinettet slik at du trekker inn fuktig luft der.

Lenke til kommentar

har bare på så luften går ut ettersom er det er ca 10 grader. har ikke sjekket hvor mye den idler på, men tenkte å sjekke det når jeg er ferdig på jobb nå.

 

Men over til det med å ha den på vaskerommet, flyttet den ned dit i går og ble gjort om litt der. den står oppe på et bord, ca 3,5 meter unna vaskemaskinen. Hele kjelleren er åpent(ingen dører på 3 rom).

 

Er det alle komponentene det er snakk om blueEAGLE ?

Lenke til kommentar
har bare på så luften går ut

 

Blåser viftene dine bare ut av kabinettet?

 

Det er en dårlig plan med tanke på at luften (og støvet) da kommer inn i alle sprekkene som finnes i kabinettet.

 

Det er bedre å bruke filter på viftene og blåse luft inn i kabinettet slik at luften går ut av alle sprekkene. Dermed samles støvet kun i filteret.

 

Når det gjelder korrosjon så er det noe du vil få hovedsaklig på eksponerte flater men også i spor som ikke er tette. F.eks ekspansjonskort og minnebrikker. Ben til komponenter som ikke er overflatemonterte er også utsatt.

Lenke til kommentar

om det er skadelig eller ikke har jeg ingen formening om, men jeg kan jo fortelle hvordan jeg har mne servere.

 

jeg har 2 stk servere som begge står ute på en innglasset veranda. det er sprekk mellom hvert glass men regnet kommer ikke inn. men kulde og fukt følger været ute. mine servere kjører 24/7 og jeg har aldri hatt noe problem, dem har stått der i ca 3 år nå og ser ut til å trives godt. MEN det er bikjekaldt der ute om vintern hvis jeg må ha vedlikehold eller rense for støv (det er heldigvis ikke ofte men jeg skjekker maskinene hver 3 måned for å se om det er behov)

Lenke til kommentar

Et annet element ved et vaskerom er at det kan hende at en pakning eller lignende går i vaskemaskinen og du får vannlekasje.

 

Ville vært litt skeptisk til å sette den i et vaskerom, er jo også avhengig hvor mye du faktisk vasker der inne. Luftfuktigheten er en sak, opp til et vist nivå gjør ikke luftfuktighet noe, det er igrunn bra. Det er vanlig å ha en vis luftfuktighet på serverrom, for å unngå statisk elektrisitet. Hvordan det er i forhold til et vaskerom, har jeg ingen formening om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...