Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Falsk Feiervesen, anholdelse?


Fredrik.

Anbefalte innlegg

Leser på tb.no at det går igjen flere tilfeller av personer som falskt oppgir at dem er fra Feiervesenet. Brannvesenet sier at de møter _aldri_ opp uanmeldt, og vil _alltid_ bære logo på uniformen. La oss si at imorgen kommer det en på døren som sier han vil se i huset, og tilfellet er at jeg verken har fått beskjed om dette besøket og personen ikke har på seg uniform. Kan jeg si "okei, kom inn", for så å ringe politiet og sperre for døra? Gjør jeg noe rettstridig? Sikter bla til frihetsberøvelse.

 

Saken: http://tb.no/article/20081117/NYHETER/261429091/1011/NYHETER

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er igrunnen et morsomt spørsmål. Man kan anholde personer hvis det er fare ved opphold og de påtreffes på fersk gjerning eller ferske spor, jf. straffeprosessloven § 176. Men dersom det er straffritt å ringe på å spørre om å få komme inn, kan en vel ikke pågripe noen. En kan jo ikke pågripe hvem som helst bare fordi de ringer på døren.

 

Nå er det straffbart innbrudd å komme seg inn i hus ved å pretendere å være fra feiervesenet, jf. straffeloven § 147. Men dersom man forstår at feieren er uekte, og slipper ham inn nettopp for å anholde ham, foreligger da straffbart innbrudd? Kanskje, men antagelig ikke. Og en skulla da tro at man derfor ikke har noen grunn til pågripelse.

 

Imidlertid vil jeg anta at man kan pågripe "feieren" allikevel: Man begår nemlig straffbart forsøk på innbrudd ved å ringe på døren i falsk feieruniform for å komme innendørs i tyvshensikt. Og derfor antar jeg at man rett til å pågripe vedkommende. Samtidig ser jeg ikke helt hva dette skulle være godt for - ring heller politiet.

Lenke til kommentar

frevild: du leste tydeligvis ikke hele innlegget mitt eller glemte deler av det mens du skrev selv.

 

Quote fra deg: "Samtidig ser jeg ikke helt hva dette skulle være godt for - ring heller politiet. "

 

Quote fra meg: "Kan jeg si "okei, kom inn", for så å ringe politiet og sperre for døra?"

 

 

Poenget mitt er jo såklart at dersom jeg faktisk sperrer for døra etter å ha ringt politiet så kan de ta han der og da, istedenfor å jakte på en ukjent "gjerningsmann".

 

Men okei, har skjønt fra de andre innleggene at det ikke er straffbart å oppgi falsk idenitet og på den måte faktisk trenge seg inn i et hjem med uærlige hensikter. Dette er isåfall _firkanta_.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg ordla meg litt feil. Den falske brannmannen sier selvfølgelig ikke "Hei, kan jeg få se i huset ditt?"

 

Jeg mener såklart at han formulerer seg noe ala "Hei, jeg kommer fra Tønsberg Brannvesen og vil gjerne ta en titt i huset ditt for å se på eventuelle rømningsveier og annet brannsikkerhetsrelatert."

 

Dette kan da umulig være lov??

Lenke til kommentar
frevild: du leste tydeligvis ikke hele innlegget mitt eller glemte deler av det mens du skrev selv.

 

Quote fra deg: "Samtidig ser jeg ikke helt hva dette skulle være godt for - ring heller politiet. "

 

Quote fra meg: "Kan jeg si "okei, kom inn", for så å ringe politiet og sperre for døra?"

 

 

Poenget mitt er jo såklart at dersom jeg faktisk sperrer for døra etter å ha ringt politiet så kan de ta han der og da, istedenfor å jakte på en ukjent "gjerningsmann".

 

Men okei, Dette er isåfall _firkanta_.

 

Jeg har lest innlegget ditt. At du antar noe annet, skyldes at du ikke har forstått det jeg har skrevet. For det første: Poenget er at det er en dårlig idé å slippe inn den falske feieren for så å ringe politiet.

 

For det annet: Du skriver at du "har skjønt fra de andre innleggene at det ikke er straffbart å oppgi falsk idenitet og på den måte faktisk trenge seg inn i et hjem med uærlige hensikter. "

 

Da har du ikke skjønt det, og det på flere måter: Som sagt foreligger innbrudd hvis man ved å foregi å være feier skaffer seg adgang, jf. straffeloven § 147. Og som sagt er det noe som heter straffbart forsøk. Dessuten er det antagelig straffbart å gå rundt å late som man tilhører offentlige myndigheter.

 

For å oppsummere: Du har visst ikke skjønt noen av poengene i forrige innlegg, men mener likefullt det er jeg som ikke har lest innlegget ditt grundig nok. Akk, ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...