Gå til innhold

Styring/Avgrensning av permanent magnetisme


Smoker

Anbefalte innlegg

Hei :).

 

Det jeg lurte på er om det går ann å kontollere magnetfeltet til en statisk magnet.. altså avgrense områdene som er magnetiske eller ikke med for eks. bly eller kobber o.l. Eventuelt vilket annet matriale?., samt om noen vet noe om hvorfor det går eller hvorfor ikke det er mulig.. ? Jeg vet at om man slipper en magnet ned i ett kobber rør.. så tar det evigheter før den detter i gjennom selv om kobber rør ikke er magnetisk. det er ca samme effekt med aluminium. men vet ikke om dette eventuelt begrenser magnetfeltet på noen måte eller hvorfor det er som det er :D.

 

Noen som har noe kunnskap om dette?

Endret av Smoker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som skjer i røret er at magnetfeltet rundt permanentmagneten setter i gang en elektrisk strøm i metallet i røret, mens magneten faller. Dermed blir røret elektromagnetisk i dette området. Denne prosessen begrenser fallhastigheten for permanentmagneten.

 

Hadde vi stoppet magneten inne i røret, f.eks ved å sette en pinne opp i røret, ville strømmen i røret straks forsvunnet. Det er altså ikke magnetfeltet i seg selv setter i gang strømmen, men det faktum at magnetfeltet beveges forbi metallveggen, altså oppstår "bremsestrømmen" kun så lenge magneten beveger seg i forhold til metallveggen i røret.

 

Magnetfeltet rundt svake permanentmagneter setter i gang svake strømmer i fallet og bremses bare svakt, mens sterkere magneter setter i gang sterkere strømmer i fallet gjennom røret og bremses derrmed mer, fallhastigheten blir lavere.

 

Men det er også sånn at kraftige permanentmagneter har som oftest et snevrere magnetfelt, så såkalte neomagneter er avhengige av avstanden mellom magneten og metallveggen er liten for at bremsestrømmen skal oppstå. Hvis avstanden fra magneten inn til metallveggen er f.eks 1 cm så vil magnetfeltet fra neomagneten kanskje være svakere enn fra en "vanlig" permanentmagnet, og i dette tilfellet ville derfor neomagneten falt fortest gjennom røret.

Lenke til kommentar
Det som skjer i røret er at magnetfeltet rundt permanentmagneten setter i gang en elektrisk strøm i metallet i røret, mens magneten faller. Dermed blir røret elektromagnetisk i dette området. Denne prosessen begrenser fallhastigheten for permanentmagneten.

 

Ahh.. tenkte kanskje bremsingen hadde med flytting av elektroner å gjøre:D. samme gjelder vel da får aluminiumen da tenker jeg.

 

Men vet du om det finnes måter og avgrense det magnetiske feltet rundt en magnet på`? altså gi ett større magnetfelt på ene siden enn andre siden ved og avgrense med for eks bly? Skal pøve å tegne en illustrasjon.

 

Ta det for det den er. hehe.

post-164025-1227004072_thumb.jpg

Endret av Smoker
Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet kan kan ikke isolere magnetiske felt på den måten, men du kan f.eks. bruke en spole for å oppnå et tilnærmet uniformt magnetfelt i en gitt retning. Dette er dog en form for elektomagnet.

 

Takker for svar.. og det er bad news :(.. men vet du en måte å isolere denne type magnetisme på da? vil ikke bruke elektromagnet serru

Lenke til kommentar
første jeg tenkte på var et faraday bur, men det hjelper vel kanskje ikke deg.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Mu_metal

http://en.wikipedia.org/wiki/Diamagnetic

kanskje du får noen ideer.

 

 

hei.. :D. takker for svar.. men hva i huleste er et faraday bur? sånn man står inne i ved siden av en tesla coil? hehe ikke anelse serru.. men takker for linkene.. skal ta meg en titt på Mu-metal og diamagnetisme.. kanskje jeg finner ut hva det er for noe..

 

Virker som å isolere permanent magnetisme er ett heller større problem kanskje .. humz.. noen som har noen ideer eller kunskap om noe som gjør akkurat dette.. så hadde jeg blir overlykkelig :D.. ja.. nesten hvertfall hehe.. glad og gira kanskje..

Endret av Smoker
Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet kan kan ikke isolere magnetiske felt på den måten, men du kan f.eks. bruke en spole for å oppnå et tilnærmet uniformt magnetfelt i en gitt retning. Dette er dog en form for elektomagnet.

 

hei igjen.. Takker for engasjementet :D.. når det gjelder det å bruke en spole for å oppnå et tilnærmet uniformt magnetfeilt.. så gikk det litt over hode på meg hehe. Jeg vet at en spole med en kjærne med no jern legering ol blir en elektro magnet.. men resten føk egentlig over hode på meg..

 

det med uniformt magnetfelt vil det si det samme som ett smalt/konsentrert magnetfelt? og det derre med gitt retning.. mener du da vilken retning/vinkel dette peker? eller er jeg milevis på vei ut på jordet da?

Lenke til kommentar

Spolen jeg snakker om er bare en tynn isolert ledning surret tett i tett rundt en sylinder mange ganger (som en springfjær), gjerne med en jernkjerne fordi det styrker magnetfeltet. Når du sender strøm gjennom ledningen vil det oppstå et magnetfelt inne i sylinderen, mens feltet er tilnærmet null utenfor. Hvor sterkt magnetfeltet blir kommer an på strømmen (strøm = spenning/motstand) og antall viklinger per lengdeenhet, f.eks 10 viklinger/cm. Inne i spolen vil feltet peke mot en av endene på sylinderen. Retningen kommer an på strømretningen.

 

Med uniformt mener jeg at det ikke spriker i alle retninger som en permanentmagnet. Se bildene under. Håper det hjalp.

 

Spole (noe forenklet, grønn pil er magnetfeltet)

 

Solenoid.jpeg

 

 

Permanentmagnet. Som du ser er magnetfeltet på langt nær uniformt her

 

flux-images.jpg

 

Lenke til kommentar
Spolen jeg snakker om er bare en tynn isolert ledning surret tett i tett rundt en sylinder mange ganger (som en springfjær), gjerne med en jernkjerne fordi det styrker magnetfeltet. Når du sender strøm gjennom ledningen vil det oppstå et magnetfelt inne i sylinderen, mens feltet er tilnærmet null utenfor. Hvor sterkt magnetfeltet blir kommer an på strømmen (strøm = spenning/motstand) og antall viklinger per lengdeenhet, f.eks 10 viklinger/cm. Inne i spolen vil feltet peke mot en av endene på sylinderen. Retningen kommer an på strømretningen.

 

Med uniformt mener jeg at det ikke spriker i alle retninger som en permanentmagnet. Se bildene under. Håper det hjalp.

 

Spole (noe forenklet, grønn pil er magnetfeltet)

 

Solenoid.jpeg

 

 

Permanentmagnet. Som du ser er magnetfeltet på langt nær uniformt her

 

flux-images.jpg

 

Takker for all forklaringen og tegningene :D. veldig informativt og bra forklart..

 

men absolut ikke mulig å isolere/svekke magnetismen i permanente magneter på noen måte?.. ingen som har kunnskap om dette?

 

Forresten.. er det noen som vet hvor jeg får tak i spoletråd? og eventuelt hvordan vikle tråden for å få en best mulig elektromagnet?

Lenke til kommentar

Som det er tidligere linket til, så kan du kanskje bruke Mu-metall. Det kan endre hvor magnetfeltlinjene går, men man må tenke veldig nøye igjennom hvordan den vil påvirke systemet for å oppnå ønsket effekt (siden man vil flytte magnetfelt til et annet sted).

 

Hvis du forklarer hva du har tenkt å bruke det til, kan det kanskje være lettere å foreslå løsninger.

Lenke til kommentar
Som det er tidligere linket til, så kan du kanskje bruke Mu-metall. Det kan endre hvor magnetfeltlinjene går, men man må tenke veldig nøye igjennom hvordan den vil påvirke systemet for å oppnå ønsket effekt (siden man vil flytte magnetfelt til et annet sted).

 

Hvis du forklarer hva du har tenkt å bruke det til, kan det kanskje være lettere å foreslå løsninger.

 

Tenkte på effektivisering av en permanent magnet motor.. Kun ett hobbyprosjekt som jeg fikler med.

Endret av Smoker
Lenke til kommentar

Jeg får ikke ideen om en tractor-beam ut av hodet mitt nå..

Star Wars har ødelagt meg :(

 

Men det er det konseptet du prøver på, lede magnetiske strømninger i en viss retning så du kan bruke permanentmagnet som en "gratis" energikilde for et eller annet fremkomstmiddel, sant?

 

Bra idé, kansje hvis du er flink i engelsk kan du jo søke på noen artikler om/rapporter fra liknende forsøk gjort av menn i hvite frakker ;)

Det er garantert blitt gjort/prøvd ut, men det vil jo ikke fungere i særlig stor skala fordi det er visse begrensninger involvert uansett.

Lenke til kommentar
Ok. Mu-metallet kan som sagt "styre" feltlinjene, slik at de hovedsakelig går på den ene siden av permanentmagneten (som i tegningen din over), men om det vil gjøre motoren mer effektiv veit jeg ikke.

 

 

heisann.. :D.. Takker for svaret. Legger man Mu-metallet som jeg har lagt blyet i ilustrasjonstegningen på en måte da eller? eller magnitiseres selve Mu-metallet på en eller annen finulig måte?

 

en permanentmagnetmotor (altså uten elektromagnet som pusher) vil kunne bli mer effektiv ved å få mindre motstandsmagnetisme før den passerer senter av motpolmagnet. og derretter fullt magnetfelt etter senter.. altså kort motstand før den får langt push.

 

Om du tenker deg en vanlig stempel 2takt/4takts motor. hvor mye mer effektv trur du ikke den hadde vært om stempelet hadde sluppet å komprimere luften på vei opp igjen (noe som selfølgelig ikke er mulig da den trenger kompresjonen for å få en effektiv eksplojon av drivstoffet). så om man har ett oppsett av en permanentmagnet motor som gir 2 til 1 ratio i push/brems.. så vil man kanskje kunne begrense den ratioen til tja 4 til 1 kanskje. en interessant hobby greie å forske på synes jeg da :D.

 

bare synd jeg ikke har mer kunnskap enn det jeg har hehe. :p.. godt med sånne som dere da :D

Endret av Smoker
Lenke til kommentar
Det som skjer i røret er at magnetfeltet rundt permanentmagneten setter i gang en elektrisk strøm i metallet i røret, mens magneten faller. Dermed blir røret elektromagnetisk i dette området. Denne prosessen begrenser fallhastigheten for permanentmagneten.

 

Ahh.. tenkte kanskje bremsingen hadde med flytting av elektroner å gjøre:D. samme gjelder vel da får aluminiumen da tenker jeg.

 

Men vet du om det finnes måter og avgrense det magnetiske feltet rundt en magnet på`? altså gi ett større magnetfelt på ene siden enn andre siden ved og avgrense med for eks bly? Skal pøve å tegne en illustrasjon.

 

Ta det for det den er. hehe.

post-164025-1227004072_thumb.jpg

 

Jo, noe sånt burde funke. Legger ved en (veldig dårlig... Gimp er litt overkill noen gager, og jeg gadd ikke vektortegne...) tegning av en magnet og en jern/etc. blokk. Poenget er at feltlinjene må alltid danne fulle løkker, og de vil gjerne gå tettere i jern etc. - så du kan få til "flux return" igjennom en jernklump. Dermed får du veldig sterkt magnetfelt inni jernklumpen, men ikke så mye utenpå.

 

post-25283-1227120935_thumb.png

 

Jeg får ikke ideen om en tractor-beam ut av hodet mitt nå..

Star Wars har ødelagt meg :(

 

Men det er det konseptet du prøver på, lede magnetiske strømninger i en viss retning så du kan bruke permanentmagnet som en "gratis" energikilde for et eller annet fremkomstmiddel, sant?

 

Bra idé, kansje hvis du er flink i engelsk kan du jo søke på noen artikler om/rapporter fra liknende forsøk gjort av menn i hvite frakker ;)

Det er garantert blitt gjort/prøvd ut, men det vil jo ikke fungere i særlig stor skala fordi det er visse begrensninger involvert uansett.

 

F = q* (B x v) => dE = F prikk ds = q (B x v) prikk ds; ds || v, Bx v normalt på v => (B x v) prikk ds = 0 => et (stasjonært) magnetfelt gjør ikke noe arbeid (sloppy bevis men skitt au).

 

EDIT:

glemsk er jeg vist.

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

Du kan lett styre magnetfeltet den veien du vil. Og du trenger ikke rådyre metaller for å gjøre det. Holder i massevis med vanlig jern. Har lagt ved en enkel simulering av hvordan magnetfeltet endrer seg når du legger en jernkappe rundt den ene delen av permanentmagneten. Til høyre har jeg prøvd å tegne hvordan kappen ser ut når den er rotert rundt senteraksen, sånn at det blir ca 3D. Du får unnskylde mine litt middelmådige paint-skills :)

 

Kan se på det som om jern har høyere magnetisk ledningsevne, så det blir lettere å presse magnetfelt gjennom jern enn å presse det gjennom luft. Så lite eller ingenting av feltet vil gå gjennom og på "baksiden" av jernkappen.

post-18449-1227120602_thumb.jpg

Endret av Vain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...