Gå til innhold

WiFi Roaming - WRT54G/WRT54GL


Prosit

Anbefalte innlegg

Da tok det ikke lang tid før jeg hadde et nytt spørsmål. Skal nå gå til innkjøp av en LSYS WRT54GL, og har tenkt å bruke denne til å utvide det eksisterende trådløse nettverket (kalt SSID:A), da vi har nettverkskontakter på forskjellige steder i heimen.

 

Slik oppsettet er nå (fremgår av tegningen under) er en WRT54G ruter koblet til adsl-modemet, og planen er å koble den nye WRT54GL til denne ruteren. Spørsmål er da om dette lar seg gjøre, eller om jeg burde bruke en ruter som begge ruterne er koblet i?

 

288249.jpeg (http://dump.no/view/files/7fcbbffbd726/Untitled-1.png)

 

Vil det da oppstå konflikt, når man roamer mellom WRT54G ruteren og WRT54GL ruteren, siden man da veksler mellom å bli koblet via WRT54G-ruteren, i stedetfor å koble direkte til denne? Håper virkelig det her ikke ble for rotete. Intensjonen min er iallfall tydelig på tegningen.

Endret av Prosit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med et slik roamingopplegg så tror jeg det optimale vil være å bruke den andre routeren som et aksesspunkt (og switch) ved å koble router 1 til LAN-port på router 2. Deretter slår du av DHCP på LAN router 2.

 

Hvis du har WRT54Gv5 eller nyere bør du bytte om WRT54G og WRT54GL pga stabilitet.

 

Når du har satt det opp som foreslått så kan du sette opp PC med fast ipadresse (192.168.1.x). Da slipper du at ipadresse fornyes når du bytter mellom de to aksesspunktene. How-to finner du på nettverkslinken min under.

 

Bruk samme SSID og kryptering på begge routerne, men bruk forskjellig kanal på de.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Da tar jeg og gjør som jeg foreslo på tegningen, bare bytter om GL'en og G'en? (siden jeg har wrt54gv5). Og da tar jeg wrt54g'en som jeg plasserer i andre-etasjen og setter denne som et rent aksesspunkt? Og lar WRT54GL'en fungere som ren ruter?

 

Correct me if im wrong.

Lenke til kommentar
Takk for svar! Da tar jeg og gjør som jeg foreslo på tegningen, bare bytter om GL'en og G'en? (siden jeg har wrt54gv5). Og da tar jeg wrt54g'en som jeg plasserer i andre-etasjen og setter denne som et rent aksesspunkt? Og lar WRT54GL'en fungere som ren ruter?

 

Correct me if im wrong.

 

Det er helt rett det.

 

Det er forøvrig mulig å flashe begge routerne med DD-WRT firmware om du behøver mere signalstyrke eller å koble de sammen trådløst. http://dd-wrt.com

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...