Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 16. november 2008 Skrevet 16. november 2008 Dette er en generell frustrasjonstråd! Jeg er grundig lei av at nettbutikker ikke gidder å presentere varene på en skikkelig måte. De lever av å selge varer som kundene (som regel) ikke har mulighet til å kunne se før kjøp, noe som burde få butikkene til å gjøre en god jobb med å presentere varene på nettsidene. Desverre er dette allikevel noe butikkene i de aller fleste tilfeller ikke finner nødvendig. Ofte er eneste informasjon varens navn. Kundene må selv google ved hjelp av dette navnet som ikke alltid er unikt. Nettbuttiken gidder ikke engang finne frem til (og legge ved) linker til produsentens sider, langt mindre sørge for å vedlikeholde evt. linker i ettertid dersom de mot formodning ble lagt inn. Det hender at butikkene kopierer noe tekst fra produsentens vareintroduksjon. Engelsk som regel, nettbutikken finner visst ingen grunn til å oversette. Det er ytterst sjelden jeg ser noen egenprodusert tekst/info om varer i nettbutikkene. Dette skjer visst kun dersom antall RMA'er blir usedvanlig høyt, f.eks "NB! Krever tilgjengelig PCI Express slot!". Jeg lurer ofte på om butikkene selv vet hva de selger. Hva med faste data som de aller fleste varer har; For eksempel fysisk størrelse og utseende. Hva med at butikken selv å tar bilder og mål av produkter ? Kunden(e) kan ikke se varene og de kan derfor ikke selv finne at av sånt om det ikke er oppgitt. Jeg ønsker mer spesialiserte butikker som faktisk kan noe varene de selger istedenfor det rådende prinsippet som er at alle selger alt og ingen vet noe. Til slutt: Hva pokker er "Antatt leveringsdato" ? Bestiller du en vare som har denne lagerstatusen har du som kunde høyst sannsynklig driti deg ut. Dette er nemlig en meget virtuell tidsbestemmelse som de høye herrer kan flytte på som de vil. Den sier ikke det spøtt om når du kan forvente noe som helst, den eneste misjonen er tilsynelatene å hindre deg i å bestille fra et annet sted. Nettbutikkene oppfordres herved til å bytte "Antatt leveringsdato" med tekseten "Vi aner ikke når mottar denne varen fra oss". Jeg lurer på om jeg kan betale dem med prisippet "Antatt betalingsdato", det hadde vært noe det.
Stjernestøv Skrevet 16. november 2008 Skrevet 16. november 2008 Enig i begge deler, men nå henger jeg meg ikke like mye opp i dårlig varepressentasjon. Jeg handler stort sett hos Amentio. De er generelt dårligere på vareinfoen, men jeg trenger stortsett kun å sjekke at varenummeret (produsentens varenummer)stemmer og at varen er på lager. Dette er på grunn av at jeg gjør mine valg og undersøkelser FØR jeg oppsøker nettbutikken. Jeg har en viss forståelse for at Amentio (bare for å ta et eksempel)ikke har resurser til å gi hver enkelt vare en utfyllende beskrivelse. Husk at det er nettbutikker med lave driftskostnader som gjør at de kan tilby de beste prisene. Forventet dato: Her er jeg helt enig! Dette krever ikke nevneverdige resurser for å gjøre bedre. Jeg er 100% sikker på at enkelte nettbutikker spekulerer i å sette feil dato her. Jeg sendte nettopp en klage til Netshop.no på dette. Her er mailen min: Hei Bestilte varer hos dere for en tid tilbake. Ordrenr: 1 369 326. ( 20.10.2008) Dere har bevist feilinformert om antatt leveringsdato på skjermen: BenQ E2200HD 21, 5" Wide LCD Black Stadig flytting (noen få dager i slengen) av antatt leveringsdato, samt at de andre store nettbutikkene oppererer med helt andre datoer, får meg til å trekke denne sluttningen. Jeg må si jeg stusset litt over at dere mente å skaffe denne skjermen mye tidligere enn alle andre, men jeg bestemte meg allikevel for å bestille varer fra dere p.g.a. en bra pris (som nå er justert opp). Jeg bruker mye tid på to av norges største IT-nettsteder og bruker prisguiden.no og forumene flittig. Jeg følger av den grunn litt med på hvordan ting fungerer hos forskjellige nettbutikker. Netshop.no har stort sett fornøyde kunder, men er sjelden billige å handle hos. Uansett velger folk å handle hos dere da dere har få pletter på rullebladet og gir god service når det trenges. Jeg vet ikke om jeg kommer til å handle hos dere flere ganger da min personlige erfaring med dere er noe svekket. Her er andre nettbutikker mye flinkere til å sette en korrekt leveringsdato og prismessig ofte også bedre. Dere må være obs på at mange av deres kunder gjør sine valg av nettbutikk ut fra varenes lagerstatus og ikke nødvendigvis bare pris. Jeg er en av dem. I dette tilfellet føler jeg meg litt ført bak lyset med henhold til forholdet jeg har forklart i innledningen. Håper dere kan ta dette som konstruktiv kritikk og gjøre noe med dette. Jeg vil foreslå at dere setter ETA som "usikker" i stedet for å stadig forskyve en usansynlig tidlig "usikker-dato". Jeg er sikker på at de fleste regner en usikker dato som en ca lovet dato fra importøren/leverandør og da kan dere ikke drive på å endre denne flere ganger i uken. Det blir bare for dumt. Jeg lar ordren stå noen dager til i fall et mirakel skjer. Med vennlig hilsen *************** Svar fra Netshop.no: Hei Må bare beklage at du ikke er helt fornøyd med leveringsdatoen våre. Vi bruker i størst mulig grad den infoen vi får fra våre leverandører når vi setter våre datoer. Her har det tydligvis ikke stemt å det må jeg bare beklage. Jeg har dessverre ikke noe bekreftet dato på denne skjermen enda. Med Vennlig Hilsen ******* Amundsen Netshop ASA, Søndre Kullerød 6, 3241 Sandefjord Tlf:33 42 22 00 Mail: [email protected], http://www.netshop.no Kan bare fortelle at de forsatte med å flytte datoen noen få dager i slengen selv etter min klage. Jeg konkluderer med at Netshop gjør dette for å lokke til seg kjøpere før de har tilgang på varen. De har tydeligvis ikke tenkt til å sjerpe seg heller på dette området! Jeg vil ikke ha noe med manipulerende folk å gjøre. Ingen flere kjøp av meg hos Netshop.no
Mortis360 Skrevet 16. november 2008 Skrevet 16. november 2008 Det store problemet er feilinformasjon fra leverandørene. Kjenner til det problemet selv, de sier at vi skal få varene innen en viss tid, men det tar ofte en del lengere tid enn de sier. Jeg tviler på at butikker gjør det med overlegg, om du kutter ut en butikk pga de får feilinformasjon så vil jeg ikke si du er en god kunde. ~ Mortis360
Stjernestøv Skrevet 16. november 2008 Skrevet 16. november 2008 (endret) Jeg tviler på at butikker gjør det med overleggDu får mene hva du vil, men omtalte vare må de ha flyttet ETA på ca ca 15 ganger nå siden den ble tilgjengelig i vareutvalget. (noen få dager før jeg bestilte - ca en mnd siden). Seriøst! De var helt alene om å opperere med så tidlige datoer. Alle de andre nettbutikkene i prisguiden lå flere uker senere med sine datoer.2+2=4 tenker nå jeg. Jeg kan selfølgelig ta feil, men dette lukter fisk. typo Endret 16. november 2008 av The Metal God
DoniDracula Skrevet 17. november 2008 Skrevet 17. november 2008 Jeg tviler på at butikker gjør det med overleggDu får mene hva du vil, men omtalte vare må de ha flyttet ETA på ca ca 15 ganger nå siden den ble tilgjengelig i vareutvalget. (noen få dager før jeg bestilte - ca en mnd siden). Seriøst! De var helt alene om å opperere med så tidlige datoer. Alle de andre nettbutikkene i prisguiden lå flere uker senere med sine datoer.2+2=4 tenker nå jeg. Jeg kan selfølgelig ta feil, men dette lukter fisk. typo Nettbutikker jobber ut ifra dato som automatisk blir satt fra produsent til leverandører, så nettbutikker justerer ikke ETA selv. Angående produktbeskrivelser så kan det fort bli vanskelig når sortimentet teller 180 000 varer, og CNET får ikke automatisk oppdatert alle de.
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 17. november 2008 Skrevet 17. november 2008 Nettbutikker jobber ut ifra dato som automatisk blir satt fra produsent til leverandører, så nettbutikker justerer ikke ETA selv. Angående produktbeskrivelser så kan det fort bli vanskelig når sortimentet teller 180 000 varer, og CNET får ikke automatisk oppdatert alle de. Nettbutikkene aner altså ikke når de kan levere varene som er ukjente for dem. Tradisjonelt har butikker hatt et visst ansvar for eget sortiment og logistikk. Dette er tydeligvis ikke lenger tilfellet og da blir spørsmålet: Har nettbuttikene livets rett i sin nåværende form ? Jeg forstår ikke helt hva vi skal med et ledd som egentlig ikke tilbyr noe som helst i kjeden frem til forbruker. Tjenesten de burde kunne utføre er jo å samle varer fra ulike produsenter til et nettsted, men siden de ikke engang vet at varene eksisterer i eget sortiment blir selv denne ene tjenesten utført med stryk karakter. Som forbruker stiller jeg meg sterkt tvilende til om dette rettferdiggjør påslaget jeg må betale for deres eksistens. Det er heller ikke rart folk reagerer på dårlig behandling etc ved RMA's. Kunden forholder seg til et ledd som tydeligvis ikke har kunnskap om eller ansvar for noe som helst.
KVTL Skrevet 17. november 2008 Skrevet 17. november 2008 Forventet inn på lager er bare forventet, og ikke noen frist man kan forholde seg til. Det gjelder for alle butikker. Når det gjelder dårlig produktbeskrivelse så bryr jeg meg seriøst ikke noe om det. De butikkene som velger å være billig må også spare inn her og der, og da er dette et område å spare på. Vil man ha informasjon så er google tingen, ikke vansklig er det heller. Hvis det er spesielle egenskaper ved et produkt jeg er ute etter, googler jeg uansett hvis jeg er usikker. Stoler aldri 100% på produktbeskrivelser i nettbutikken, da feil kan skje.
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 (endret) Forventet inn på lager er bare forventet, og ikke noen frist man kan forholde seg til. Det gjelder for alle butikker. Når det gjelder dårlig produktbeskrivelse ... googler jeg uansett hvis jeg er usikker. Stoler aldri 100% på produktbeskrivelser i nettbutikken, da feil kan skje. Javel. Hvilken tjeneste utfører så nettbutikken for deg for de pengene som butikken tjener på ditt kjøp når de hverken gir deg leveringsdato eller produktinformasjon ? Endret 21. november 2008 av Slettet-Pqy3rC
Nator Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 Jeg tviler på at butikker gjør det med overleggDu får mene hva du vil, men omtalte vare må de ha flyttet ETA på ca ca 15 ganger nå siden den ble tilgjengelig i vareutvalget. (noen få dager før jeg bestilte - ca en mnd siden). Seriøst! De var helt alene om å opperere med så tidlige datoer. Alle de andre nettbutikkene i prisguiden lå flere uker senere med sine datoer.2+2=4 tenker nå jeg. Jeg kan selfølgelig ta feil, men dette lukter fisk. typo Ja dette er for dårlig. Var også interessert i denne skjermen, men på det tidspunktet sto det "Ubekreftet 7.11" om jeg ikke husker feil. Jeg har lært the hard way at du ikke kan stole på nettbutikkene så lenge det står "Ubekreftet" eller "Usikker dato" etc. for de vet ikke selv. Men jeg har også fundert på om de driver med bevisst manipulering, eller om det er leverandørens dato. Når det gjelder Webmercs-butikkene er det nok leverandørene selv, men Netshop og Komplett f.eks. er jeg mer skeptisk til.
Bolson Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 Forventet inn på lager er bare forventet, og ikke noen frist man kan forholde seg til. Det gjelder for alle butikker. Når det gjelder dårlig produktbeskrivelse ... googler jeg uansett hvis jeg er usikker. Stoler aldri 100% på produktbeskrivelser i nettbutikken, da feil kan skje. Javel. Hvilken tjeneste utfører så nettbutikken for deg for de pengene som butikken tjener på ditt kjøp når de hverken gir deg leveringsdato eller produktinformasjon ? Lagerhold (de som har eget lager), noe som medfører kortere leveringstid enn om du skulle kjøpt direkte fra produsent (og i noen tilfeller også fra distributør). Potensiell support om du trenger dette. Fakturatjenester, "samlet levering" (prismessig/frakt). Forhandling av volumavtaler på frakt, produkt etc. Husk ellers at det påslaget som legges på er særdeles lite, avansen er ikke stor i denne bransjen. La oss nå teoretisk si at vi kuttet ut nettbutikken som ledd. Vi ville da stått igjen med to alternativer, enten kjøp fra distributør eller direkte fra produsent. Distributør hadde ikke nødvendigvis blitt så annerledes, i realiteten hadde det blitt nettbutikk identisk med Komplett, PS.no og Netshop. Men nå er det et begrenset antall med distributører i Norge, så konkurransen hadde nok blitt redusert betraktelig. I dag leverer på Norek, Hattelco og andre distributører til en mengde nettbutikker noe som gir en tilleggskonkurranse. Kjøp direkte fra produsent ville klart hvert et alternativ, men jeg tror her også ville vinninga gått noenlunde opp i spinninga. Ikke det at jeg er uenig i at produktbeskrivelse er for tynn, for det er den. Husk at i WebMercs systemene er det distributør som legger inn denne, og ikke butikken. Jeg er også enig i at ETA (forventet levering, ubekreftet) blir brukt på en måte som kan oppfattes som salgsfremmende. Personlig er dette ikke problematisk for meg, da jeg alltid har oppfattet ikke bekreftet leveringsdato som noe som muligens kan skje, men relativt lite sannsynlig. Derfor bestiller jeg aldri noe med ubekreftet leveringsdato. Når har hverken distributør eller butikk noe bedre å forholde seg til, i 80 % av tilfellene kommer nemlig varene innen et intervall på +- 3 - 5 dager av ETA. Så butikkene kunne nok vært litt mer presise i hva forventet leveringsdato egentlig er, og i alle fall ikke misbruke den. I mange tilfeller har man også en anelse om sannsynligheten for at ETA-en er rett, og kunne angitt det på en måte.
ATWindsor Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 La oss nå teoretisk si at vi kuttet ut nettbutikken som ledd. Vi ville da stått igjen med to alternativer, enten kjøp fra distributør eller direkte fra produsent. Distributør hadde ikke nødvendigvis blitt så annerledes, i realiteten hadde det blitt nettbutikk identisk med Komplett, PS.no og Netshop. Men nå er det et begrenset antall med distributører i Norge, så konkurransen hadde nok blitt redusert betraktelig. I dag leverer på Norek, Hattelco og andre distributører til en mengde nettbutikker noe som gir en tilleggskonkurranse. Jeg skjønner ikke helt hvor denne tileggskonkurransen kommer fra? Om det er dårlig konkurranse i distributørleddet, så hjelper det jo ikke at det er mange butikker, for å ta det ekstreme eksemplet, om distributøren er monopolist, så hjelper det ikke på prisene fra distributør at det er mange butikker. Om distributøren går over til å selge til forbrukere blir det jo enda flere kunder enn om de kun selger til butikker, så jeg mener det er konkurransen i distributørmarkedet som bestememr, ikke hvor mange kunder de har. AtW
Bolson Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 @ATWindsor: Du har delvis rett, antallet produsenter og distributører vi ha langt større konkurransemessig effekt enn antallet nettbutikker. Men selv om vi hadde monopol på distribusjonsleddet, så vil konkurranse mellom nettbutikker gi noe utslag i pris, relatert til hvor effektivt selve salgsprosessen kan organiseres. Ikke nødvendigvis sikkert at distributøren ville være den mest effektive til akkurat den delen. Men monopol på distribusjonsleddet vil klart medføre noe høyere priser, ikke minst fordi etableringskostnadene her er større enn for en nettbutikk (lager og logistikk), og du kan således sette opp prisen noe før andre ser det som lønnsomt å konkurrere. Men det at det i realiteten er forbudt å nekte parallellimport, gjør det nesten umulig å fjerne konkurranse fra distributørleddet fullstendig. Nå har vi jo alt i dag distributører som har nettbutikk (vertikalt integrerte virksomheter). I og med at vi har både frittstående og vertikalt integrerte, er det en klar indikasjon at det også er noe konkurransemessig å hente på selve siste leddet, kan tenke meg at det ligger på en ca 2 - 5 % av totalprisen. Ellers så er det mest effektive for en distributør (om man bare ser på det leddet) å ha så få og store kunder som mulig. Så det at vi har langt flere nettbutikker enn distributører, gir en konkurranse også i det siste leddet, som har prismessig effekt for oss som kunder, påvirker avansen. Hadde vi bare hatt vertikalt integrerte virksomheter, dvs Komplett, Hattelco (ps.no) + noen til, er jeg overbevist om at sisteleddsavansen hadde økt en del.
Spartan Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 Jeg skjønner ikke hvorfor leveringstid fra produsent til leverandør trenger å være et så voldsomt mysterie. Alt ligger på data og det finnes alltid på en oversikt med strekkoder. Se bare på postpakker med sporringsnr. Som privatkunde har man mulighet for å spore pakker på tvers av landegrenser idag. Prøv f.eks. Dealextreme som sender til Norge, et prakteksempel på ryddighet. Nå forventer jeg heller ikke nøyaktighet på sekunde, men fra en vare er produsert så mener jeg bør kunne spore den.
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 Nå forventer jeg heller ikke nøyaktighet på sekunde, men fra en vare er produsert så mener jeg bør kunne spore den. Jeg er langt på vei enig. Det bør være mulig å gi en forventet dato hvor unntaket, og ikke normalen, er forsinkelse. Når en vare er produsert bør det være mulig å forfatte en tekst om varen slik at kjøper vet hva han får. Jeg tok en rask kikk på en serie laptop'er fra samme produsent på en tilfeldig nettbutikk i går, "Det er foreløpig ikke lagt inn informasjon på dette produktet" (Bombe!). Det står lite om av hva som skiller laptop'ene fra hverandre (dog kanskje mulig å gjette om en har erfaring). Ei heller linker til produsent er oppgitt. Okey, jeg sjekker produsenten etter googling for å finne nettsidene. De har beskrevet serien, men heller ikke de har oppgitt hva som skiller modellene. Det er f.eks umulig å finne ut hva slags (om noe) operativsystem som leveres med. Dette er tilfelle med mange varer, ikke linker, ikke bilde og ingen tekst. Har en vare et litt vanlig navn blir det straks vanskelig/tidkrevende å søke. Hadde en butikk (Elkjøp, Expert etc) kunde godtatt "Nei, kan ikke hjelpe deg - aner ikke hva det der er" og "Du kan jo bestille dette, det vil sikkert komme etterhvert".
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 (endret) Lagerhold (de som har eget lager), noe som medfører kortere leveringstid enn om du skulle kjøpt direkte fra produsent (og i noen tilfeller også fra distributør). Potensiell support om du trenger dette. Fakturatjenester, "samlet levering" (prismessig/frakt). Forhandling av volumavtaler på frakt, produkt etc. Lagerhold er det vel få som har, det er jo det første innsparingstiltaket. Supporten er vel heller tvilsom når de ikke engang vet hva de har (noe en må gå ut ifra siden de ikke beskriver varene). "Samlet levering", øh... når i allverden kan jeg da beregne å få varene ? Volumavtaler er noe en lager med grossister, de som trenger dette går vel rett til norek etc. Okey, de gir deg 2 års garanti i motsetning til å handle fra utlandet (på de varene hvor produsenten bare gir ett). Lengre reklamasjonsrett. Husk ellers at det påslaget som legges på er særdeles lite, avansen er ikke stor i denne bransjen. En kan jo si at tjenesten da står i stil med avansen. La oss nå teoretisk si at vi kuttet ut nettbutikken som ledd. ... Nei, jeg vil ikke kutte dem ut, men ha de tilbake til å bli det leddet som gir service til kjøper. God informasjon og kunnskap om varene, gjerne også med større grad av spesialisering butikkene imellom. Microplex var lenge et eksempel til etterfølgelse; egen tekst, egne bilder og fornuftige anbefalinger av tilleggsprodukter og minstekrav. Egne produkter. Endret 21. november 2008 av Slettet-Pqy3rC
spaakh Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 Irriterende med leveringsdatoer som forskyver seg. Kan forstå at dato kan forskyve seg en ca en uke dersom det oppgis forventet leveringsdato, men forskyver datoen seg mye over dette kan man spørre seg hva som er vitsen med i det hele tatt å oppgi forventet leveringsdato. Siste sak jeg har nå er at jeg bestilte et skjermkort med forventet leveringsdato en uke frem i tid. Tidspunktet ble forskjøvet noen ganger, noe jeg var klar over godt kunne skje. Mens antatt leveringsdato forskyves noen ganger øker prisen med 400,-. Butikken får varen inn på lager uten at jeg får noe informasjon eller skjermkort i løpet av de neste dagnene. Sender mail til butikken og får svar etter kun tre timer (bra) at jeg ikke har fått kortet fordi de venter på å få det inn fra annen leverandør til prisen jeg bestilte det til. Jeg kan betale mellomlegg på 400 og få kortet til ny pris, eller vente (får ikke oppgitt dato) til annen leverandør får inn kortet. Sender ny mail til butikken og spør om forventet leveringsdato og stiller meg kritisk til at de ikke selv ga meg info om at de ikke kom til å sende meg kortet selv om det er på lager, samt lurer på hvor ofte de oppgir antatt leveringsdato fra en leverandør og pris fra en annen. Har ventet i to dager på svar nå, så kan virke som om man kun svarer på henvendelser hvis det er mulig å tjene noen slanter på det, eller at de må ikke svare på kritikk. Det synes ihvertfall jeg er for dårlig. Dersom jeg ikke hører noe fra dem i løpet av mandag er det bare å heve kjøpet og slutte å handle der mer...
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 hvis jeg bestiller noe som er på lager, skal det sendes den dagen. hvis jeg sender mail til kundeservice, skal jeg ha svar samme dagen - helst innen time (noe verdens største nettbutik Amazon faktisk klarer). Når jeg bestiller noe med en leveringsdato, skal det senest sendes den dagen. De nettbutikkene som ikke oppfyller de kravene har ikke livets rett i min bok. Netshop stryker spesielt på kundeservicedelen
Bolson Skrevet 22. november 2008 Skrevet 22. november 2008 Jeg skjønner ikke hvorfor leveringstid fra produsent til leverandør trenger å være et så voldsomt mysterie. Alt ligger på data og det finnes alltid på en oversikt med strekkoder. Nå lar nesten aldri produsentene distributørene få tilgang til særlig mye i leveransesystemene. Det finnes ellers ikke strekkoder på ikke produserte produkter, som faktisk ofte er det vi snakker om når leveringsdato er forventet. I tillegg produseres faktisk mange av varene ikke på produsentens bedrifter i sin helhet, men litt her og litt der, for å få ned prisen. Når man da prøver å få til minimalt lagerhold også i disse ledda, da bommer man stygt av og til, som når etterspørsel er større enn planlagt produksjon. F.eks kan det da være at underleverandør av en del ikke klarer å levere fort nok (har ikke kapasitet). Og på mage av disse fasilitetene er faktisk ikke datastyringa så avansert. Men at de kan gjøres bedre, er klart, men forskyvning av forventet levering vil alltid komme til å skje. Og for det store flertall av varer fungerer dette bra. Den totale logistikken er omfattende, og innbefatter fort vekk en 10 - 15 aktører. Dersom du klarer å få til et system som løser alle utfordringene knyttet til dette, da kan du forvente deg en framtid som milliardær. Lagerhold (de som har eget lager), noe som medfører kortere leveringstid enn om du skulle kjøpt direkte fra produsent (og i noen tilfeller også fra distributør). Potensiell support om du trenger dette. Fakturatjenester, "samlet levering" (prismessig/frakt). Forhandling av volumavtaler på frakt, produkt etc. Lagerhold er det vel få som har, det er jo det første innsparingstiltaket. Supporten er vel heller tvilsom når de ikke engang vet hva de har (noe en må gå ut ifra siden de ikke beskriver varene). "Samlet levering", øh... når i allverden kan jeg da beregne å få varene ? Volumavtaler er noe en lager med grossister, de som trenger dette går vel rett til norek etc. Okey, de gir deg 2 års garanti i motsetning til å handle fra utlandet (på de varene hvor produsenten bare gir ett). Lengre reklamasjonsrett. Faktisk har de fleste et visst lager, selv om WebMercs butikkene har relativt minimale lager (varierer noe). Samlet levering er at de lager en faktura, tar frakt for en leveranse og samlet ekspederer bestillingen din til ulike distributører. Ikke at varene nødvendigvis kommer i en pakke. Det var akkurat volumavtaler med "distributør/grossist" jeg tenkte på. Ikke at det nødvendigvis er komplisert, men kjenner jeg grossistene rett krever de nok sikkerhet etc, og det koster faktisk litt det også. Husk ellers at det påslaget som legges på er særdeles lite, avansen er ikke stor i denne bransjen. En kan jo si at tjenesten da står i stil med avansen. Klart det, god service/tjeneste koster, ønsker vi lave priser må vi også godta dårligere service/tjeneste. La oss nå teoretisk si at vi kuttet ut nettbutikken som ledd. ... Nei, jeg vil ikke kutte dem ut, men ha de tilbake til å bli det leddet som gir service til kjøper. God informasjon og kunnskap om varene, gjerne også med større grad av spesialisering butikkene imellom. Microplex var lenge et eksempel til etterfølgelse; egen tekst, egne bilder og fornuftige anbefalinger av tilleggsprodukter og minstekrav. Egne produkter. Microplex hadde i liten grad egne produkter, de markedsførte det som egne, men det var i stor grad rebranda produkter så langt jeg forsår. Ikke dermed dårlige, langt i fra. Og det er en grunn til at Microplex ble kjøpt opp. I og med at vi ikke har særlig med slike butikker, er det tydelig at markedet i liten grad vil ha det. Som andre har nevnt, når jeg skal kjøpe noe via en nettbutikk har jeg allerede bestemt meg. Og da er det pris som bestemmer. IT-varer er i stor grad "commodity" varer, og således er pris "skillefaktor" nr 1. Og jeg er ikke villig til å betale ekstra for tjenester som har lav verdi for meg, derfor aksepterer jeg at det tar litt tid med å få svar. Og at forventet leveringstid bare er forventet, og ikke absolutt.
ATWindsor Skrevet 22. november 2008 Skrevet 22. november 2008 I tillegg produseres faktisk mange av varene ikke på produsentens bedrifter i sin helhet, men litt her og litt der, for å få ned prisen. Når man da prøver å få til minimalt lagerhold også i disse ledda, da bommer man stygt av og til, som når etterspørsel er større enn planlagt produksjon. F.eks kan det da være at underleverandør av en del ikke klarer å levere fort nok (har ikke kapasitet). Og på mage av disse fasilitetene er faktisk ikke datastyringa så avansert. Problemet er ikke at man bommer stygt "avogtil", men at disse ankomstadatoene virker til å være satt mer eller mindre på måfå, og hos mange nærmest aldri treffer, mange butikker setter også datoen en eller to uker fram i tid til enhver tid, og datoen flytter seg automatisk hver dag. Det hele fører jo ti at informasjonen nærmest er meningsløs. AtW
Bolson Skrevet 22. november 2008 Skrevet 22. november 2008 @ATWindsor: Har ikke problemet med å se at butikkene av og til setter den på måfå, jeg prøvde bare å forklare hvorfor leveringsdato kan være beheftet med særdeles stor usikkerhet. Og at butikkene da kanskje får særdeles usikker informasjon. Og klart butikkene kunne satt leveringsdato ukjent (men i løpet av 40 dager), noe som hadde vært korrekt. Men det krever at alle nettbutikker og distributører blir enig om dette, bryter en ut vil det påvirke konkurransen på en unfair måte. Regner faktisk også med at produsentene ved særlig nye produkter ofte gir for optimistisk ETA, rett og slett for ikke å tape salg til konkurrenter. Ellers så skyldes flytting av ETA som oftest en av tre ting. * Normalt, at enten produsent/grossist flytter på datoene (og de kan ha sånn tilfeldig flytting om det ligger som logikk i produksjonssystemet). * Nettbutikken gjør som du sier. * Forhåndsordrer gjør at leveringsdato flytter seg. Så langt jeg vet, skjer alle disse. Forventet på lager har alltid vært meningsløs info for meg. Jeg vurderer ikke varer uten at det står bekreftet leveringsdato.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå