Gå til innhold

Forslag til oppgradering av Kit-objektiv - D40


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurer på om noen vil komme med forslag til oppgradering av kit-objektivene for Nikon D40.

 

Kjøpte det for et lite år siden med 18-55 og 55-200 i kit`et og lurer nå på hva som er gode erstattere/oppgraderinger for dem.

Har i tillegg et Sigma 70-300 med AF.

 

Mine bruksområder;

- Mennesker

- Natur, dyr, store områder/fjell/daler

 

Merk: det må være af-motor i objektivene.

 

I samme omgang lurer jeg på om det finnes batterigrep til D40.. ?

Evt. gi meg en link til noen som selger dette ?

 

Svar mottas med takk :-)

 

Mvh,

Anders.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener det finnes tredejparts-grep til D40; men pga. konstruksjonen så får du ikke utløser knapp på den.

 

Ønsker du å erstatte eksistrende optikk? I såfall kan en Tamron 17-50mm f/2.8 eller en Sigma 18-50mm f/2.8 være en ide. Disse finnes nå i en D40 vennlig versjon. På telesiden kan en Sigma 50-150mm være en ide å titte på.

 

Tom

Lenke til kommentar

Støtter Toms anbefalinger. Dette er voldsomme forbedringer i forhold til det du har, både når det gjelder bildekvalitet generelt (farger, kontrast, skarphet), lysttyrke og byggekvalitet.

 

Sigma 18-50/2.8 har en fordel med kort nærgrense slik at du får 1:2 forstørrelse. Tamron på sin side har 1 mm mer å gå på i den vide enden, noe man heller ikke skal kimse av. Pass på at du får en utgave med fokusmotor hvis du kjøper sistnevnte.

Lenke til kommentar

Har nå fått batterigrepet til D40`en i hus. Bestilte dette gjennom eBay av en selger som kaller seg Link Delight. Grep + frakt kostet ganske så nøyaktig 350,-

 

Selve batterigrepet har ikke noe produsentnavn men er produsert i Kina. Det som følger med grepet er to batteriholdere. En som rommer 6 aa batterier og en som rommer to en-el9 batterier. Grepet har egen utløserknapp. Denne kommuniserer med kameraet via trådløs styring. Du må derfor inn i menyen og sette shooting mode til trådløs modus. Deretter er det ett par knapper på selve grepet som må trykkes på før du er i gang. Utløserknappen vil ikke gi autofokus ved halvt nedtrykk.

 

Grepet har som ventet en plastikkaktig og ikke veldig robust følelse. Tilpasningen mellom kamera og grep er helt grei.

 

Batterigrepet gir selvfølgelig bedre ergonomi til kameraet.

 

Konklusjon:

Hvis du har store hender og er desperat etter større overflate å hvile hendene på når du fotograferer så er dette noe for deg. Hvis ikke er det like greit å la være.

 

post-164833-1227278209_thumb.jpg

 

post-164833-1227278217_thumb.jpg

 

post-164833-1227278226_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...