Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til oppgåve om internett


Anbefalte innlegg

Eg skal fordjupe meg i "Internett" i faget prosjekt til fordjupning. Eg går på VG1 Data&Elektronikk. Eg har teinkt å skrive litt om kva internett er, korleis det fungerar osv.

 

Eg er veldig usikker på kva eg burde ta med.

 

Punkt eg har kome fram til sålangt er:

 

-Kort om internett generelt

-Historie

-Kva internett brukast til

-World Wide Web

-Oppbygnad

-E-post

-Ulike protokollar

-Sikkerheit

 

 

Eg treng tips til kva eg burde ta med og kva som ikkje er av så stor interesse.

Vist nokon har tips til kva meir eg burde skrive om innan emnet internett, ikkje ver sein med å svare på denne tråden.

 

Takkar så mykje for svar :)

Endret av Actrm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En "trace" av alt som skjer i det du skriver www.vg.no i en nettleser og alt som må fungere for at siden skal dukke opp som normalt. Altså alt fra DNS-kall og synkronisering fra din maskin til lokal router og ut på nettet, HTTP-GET request som blir sent over TCP/IP, hvordan requestet routes gjennom din ISPs nettverk og inn i servers, hvordan det der står en webserver (med cacheservere forran i VGs tilfelle) som sender tilbake TCP-ACK pakker samt datapakker og hvordan disse datapakkene ender opp i din nettleser hvor til slutt HTML blir tolket og i det referanser til eksterne kilder (JavaScript, CSS, Flash og bilderfiler) starter hele prosessen igjen. En liten dump fra WireShark kan nok lett vise hvor stor og kompleks en så liten operasjon kan være.

Lenke til kommentar
Eg skal fordjupe meg i "Internett" i faget prosjekt til fordjupning. Eg går på VG1 Data&Elektronikk. Eg har teinkt å skrive litt om kva internett er, korleis det fungerar osv.

 

Eg er veldig usikker på kva eg burde ta med.

 

Punkt eg har kome fram til sålangt er:

 

-Kort om internett

-Historie

-Kva internett brukast til

-World Wide Web

-Oppbygnad

 

Eg treng tips til kva eg burde ta med og kva som ikkje er av så stor interesse.

Vist nokon har tips til kva meir eg burde skrive om innan emnet internett, ikkje ver sein med å svare på denne tråden.

 

Takkar så mykje for svar :)

 

Du burde også ta med routing principals, og hvordan internett i grunn er en skog av nettverk som ruter trafikk mellom hverandre -- og at det oppi dette mylderet også befinner seg backbone links for redundans.

 

ta også med deg RFC og protokoller som definerer forskjellige kommunikasjonsstandarder (RFC 2822 for sending av epost, og en hel del andre for f.eks. newsgroups/usenet, POP3, IMAP, osv). du trenger ikke dypdykke i materien her da dette kan bare bli hodepine, men er veldig greit å nevne RFCs relevanse for kommunikasjonsstandarder over internett.

 

som nevnt tidligere vil du goså under historikk ta med ARPAnet (ARPA = Advanced Research Project Agency), og hvordan dette ble knyttet til universitetene i starten.

 

World Wide Web er greit å nevne, men det har liten relevanse for temaet internett (utover at veldig mange feilaktig tror at world wide web er internett).

 

Du har en spennende oppgave; jeg ønsker deg lykke til. Det er utrolig mye å lære om du gjør en god jobb med bakgrunnsresearch.

Lenke til kommentar
du kan jo ta med at internnett begynt som en kommunikasjonsmiddel for det amerikanske forsvaret, kanskje de store Internett selskapene som google osv..osv..

 

ja, det var dette jeg også mente, men i følge Dette FBI (program på NRK) var det Sveitserne som gjorde det. De hadde bilder av den første serveren og masse greier.

 

 

Trådstarter: Sveitserne holder nå på med en "ny type internett". Et som skal gjøre det lettere for fildeling og slikt (herregud, er dette det eneste IT-bransjen tenker på?).

Lenke til kommentar
Takkar for mange gode svar !

 

Trådstarter: Sveitserne holder nå på med en "ny type internett". Et som skal gjøre det lettere for fildeling og slikt (herregud, er dette det eneste IT-bransjen tenker på?).

 

Veit du om ein plass eg kan finne meir info om dette?

 

 

Ettersom du går på VGS1 vil jeg ihvertfall anbefale at du holder deg til det nogenlunde elementære innenfor internett. Går ut ifra dere ikke har kommet så alt for langt i pensum etc, så det å skrive om hvordan internett fungerer fra bunnen av er mindre lurt i forhold til å tenke seg litt om hva læreren din sannsynlighvis vil du skal skrive om. (for å oppnå best mulig karakter)

 

Jeg vil tro det går mer på det elementære rundt internett; hvordan det revolusjonerte kommunikasjonen innenfor diverse sjangere.

 

Det være seg;

-transaksjoner går rekord raskt iforhold til før hvor du måtte sende en sjekk over atlanteren (kjøp/betal over internett)

-kommunikasjon mellom mennesker

-holde møter

-internett etikk (relevant tema)

-sikkerhet

-og selvsagt historie

 

det er det jeg kom på i farta, noe av det er nok ganske tørt, men det er lett å finne informasjon om dette på internett. Søk på wikipedia om internetts historie feks. Står nok ganske fyldig forklart.

-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...