Gå til innhold

Hva har du på spilleren din?


svinepelz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1. generasjons iPod, 30 GB

 

Different names for the same things - Death Cab for Cutie

The small print - Muse

Learning to fly - Pink Floyd

If I ever leave this world alive - Flogging Molly

Hoppípolla - Sigur Rós

 

Ganske representativt for musikksmaken min, vil jeg si.

 

Tøft! Samme sang!

 

Jeg elsker den.

Lenke til kommentar

Ballad of a Thin Man - Bob Dylan fra Bootleg Series, volume 4, elsker siste sekvens med "Judas!" hvorpå Dylan svarer "I don't believe you. You're a liar!"

 

Kent - Beskyddaren fra Hagnesta Hill

Coldplay - Yellow fra Parachutes

Joy Division - Love Will Tear Us Apart (lastet ned)

Beirut - Cherbourg fra The Flying Club Cup

Lenke til kommentar
Ballad of a Thin Man - Bob Dylan fra Bootleg Series, volume 4, elsker siste sekvens med "Judas!" hvorpå Dylan svarer "I don't believe you. You're a liar!"

 

Kent - Beskyddaren fra Hagnesta Hill

Coldplay - Yellow fra Parachutes

Joy Division - Love Will Tear Us Apart (lastet ned)

Beirut - Cherbourg fra The Flying Club Cup

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Så skal det nevnes at det også er utrolig lav sjanse for alle andre kombinasjoner også.

La oss se litt nærmere på det. Med 620 låter på iPoden er det 1/620 sjanse for å få en gitt låt. Om man antar at samme låt ikke kan komme to ganger på rad, blir sjansen for en gitt låt etterpå 1/619, og sjansen for den tredje gitte låta blir 1/618.

 

Totalt 1/620 * 1/619 * 1/618 = 1/237176040 = ca 4,2 * 10^-9 = ca 0,0000000042

 

Det er da sjansen for å få akkurat de tre låtene etter hverandre.

 

Tre låter av samme album og artist er litt verre, men sett at et album gjennomsnittlig inneholder 10 låter, og du har 620 låter, altså ~60 album. Hva blir matematikken her da? Den første låta du velger må være fra et album (antar at alle låtene ligger på et album), dermed er sannsynligheten for første låt 1. For andre låt har du nå 619 låter å velge blant, hvorav ni låter er fra samme album som første låt. Sjansen er 9/619. For tredje låt er sjansen 8/619.

 

Totalt 1 * 9/619 * 8/618 = 1/382542 = ca 2,6 * 10^-6 = ca 0,0000026

 

Det jeg sa om at sjansen for tre låter fra samme artist og samme album var like stor som enhver annen kombinasjon var dermed feil. Problemet var forutsetningen din. Om man ser det slik jeg gjorde først, at resultatet "tre låter fra samme album og artist" er tre gitte låter i en gitt rekkefølge, så blir det egentlig noe annet. Det er ikke samme sannsynlighet for det som at du får tre (tilfeldige) låter (i tilfeldig rekkefølge) fra samme (tilfeldige) album.

 

Uansett, det var litt off topic, beklager :hmm:

Lenke til kommentar
Så skal det nevnes at det også er utrolig lav sjanse for alle andre kombinasjoner også.

La oss se litt nærmere på det. Med 620 låter på iPoden er det 1/620 sjanse for å få en gitt låt. Om man antar at samme låt ikke kan komme to ganger på rad, blir sjansen for en gitt låt etterpå 1/619, og sjansen for den tredje gitte låta blir 1/618.

 

Totalt 1/620 * 1/619 * 1/618 = 1/237176040 = ca 4,2 * 10^-9 = ca 0,0000000042

 

Det er da sjansen for å få akkurat de tre låtene etter hverandre.

 

Tre låter av samme album og artist er litt verre, men sett at et album gjennomsnittlig inneholder 10 låter, og du har 620 låter, altså ~60 album. Hva blir matematikken her da? Den første låta du velger må være fra et album (antar at alle låtene ligger på et album), dermed er sannsynligheten for første låt 1. For andre låt har du nå 619 låter å velge blant, hvorav ni låter er fra samme album som første låt. Sjansen er 9/619. For tredje låt er sjansen 8/619.

 

Totalt 1 * 9/619 * 8/618 = 1/382542 = ca 2,6 * 10^-6 = ca 0,0000026

 

Det jeg sa om at sjansen for tre låter fra samme artist og samme album var like stor som enhver annen kombinasjon var dermed feil. Problemet var forutsetningen din. Om man ser det slik jeg gjorde først, at resultatet "tre låter fra samme album og artist" er tre gitte låter i en gitt rekkefølge, så blir det egentlig noe annet. Det er ikke samme sannsynlighet for det som at du får tre (tilfeldige) låter (i tilfeldig rekkefølge) fra samme (tilfeldige) album.

 

Uansett, det var litt off topic, beklager :hmm:

Jeeeg vil vææære med på OT: Nice utregning. Men vil bare nevne hvor liten sannsynlighet det er for å få en kombinasjon, uansett hvilken kombinasjon. Er vel bare å regne ut antall kombinasjoner. Så da regner jeg med du lett forstår denne siden du var into sannsynlighetsregning allerede: 620nCr5 (på kalkulatoren) Det gir: 751199765624 kombinasjoner. Da blir sjansen for et tilfeldig utvalg av sanger: 1/751199765624. Så uansett hvilket utvalg du har fått, så var dette sjansen for akkurat det utvalget. Selvfølgelig større sannsynlighet for samme album, samme artist eller lignende, men sannsynligheten for at han fikk akkurat det han fikk er min sannsynlighet. :p Skal man begi seg ut på skikkelig regning av det der, så trenger man tid. Din ble nok med ganske stort avvik kan jeg tenke meg ettersom det er vanskelig å annta gjennomsnittslengde på albumene. Sitter midt i kjemiøving nå, så var litt giret på å få ut litt matte på PC-en, og ikke bare i boken.

Lenke til kommentar
vil bare nevne hvor liten sannsynlighet det er for å få en kombinasjon, uansett hvilken kombinasjon. Er vel bare å regne ut antall kombinasjoner. Så da regner jeg med du lett forstår denne siden du var into sannsynlighetsregning allerede: 620nCr5 (på kalkulatoren) Det gir: 751199765624 kombinasjoner. Da blir sjansen for et tilfeldig utvalg av sanger: 1/751199765624. Så uansett hvilket utvalg du har fått, så var dette sjansen for akkurat det utvalget. Selvfølgelig større sannsynlighet for samme album, samme artist eller lignende, men sannsynligheten for at han fikk akkurat det han fikk er min sannsynlighet. :p Skal man begi seg ut på skikkelig regning av det der, så trenger man tid. Din ble nok med ganske stort avvik kan jeg tenke meg ettersom det er vanskelig å annta gjennomsnittslengde på albumene. Sitter midt i kjemiøving nå, så var litt giret på å få ut litt matte på PC-en, og ikke bare i boken.

Jo, antall kombinasjoner er en ting, men da ser du fortsatt på noe som er mer spesifikt enn nødvendig. Om du får låtene A B C D E, og C D E er fra samme artist og samme album, så teller alle kombinasjoner av disse tre. F.eks. rekkefølgen E C D er like gyldig som D E C, selv om de to er ulike kombinasjoner.

Lenke til kommentar

Boston - Augustana (lastet ned)

Sooner Than Soon - Architecture in Helsinki (feat. Qua) (lastet ned)

Bitter Tears - The Magnetic Fields fra 69 Love Songs, Volume 3

The Little Drummer Boy - Sufjan Stevens fra Joy! Songs for Christmas, volume IV

A Sentence of Sorts in Kongsvinger - of Montreal fra Hissing Fauna, Are You The Destroyer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...