Gå til innhold

Ekstern HD formatert i ext3, hvordan formatere til NTFS?


1ar

Anbefalte innlegg

Jeg har en NAS, Linksys NSLU2, med to 300GB eksterne harddisker koblet til. Disse er formatert i Linux formatet ext3. Den ene responderer ikke lenger og alt jeg hører er en tikkelyd fra den. Jeg har forstått at dette tyder på at den har tatt kveld, men når jeg kobler den i en PC med XP hører jeg jeg "tilkoblingslyden" fra Windows, et pling. På disk managment finner jeg den ikke og heller ingen andre plasser.

 

Finnes det en måte jeg kan formatere den til NTFS eller FAT32 uten å miste innholdet på den? Eller betyr tikkelyden at den er død, selv om XP oppdager at noe er tilkoblet?

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes det faktisk, har selv for en stund siden kjøpt meg 500gb exstern hdd men den var seff forhåndformatert med fat32 som kun kan ha filer under 4gb utrolig irriterene.

 

her er link til guide men neste gang bør du google det først!

http://www.hardware.no/artikler/konvertere_fat_til_ntfs/9327

 

Konvertering fra filsystemet FAT eller FAT32 til NTFS filsystem kan gjøres med kommandoen "convert", uten tap av data. Men du bør alltid ta sikkerhetskopi av data, før du foretar slike endringer, uhell kan alltid forekomme.

 

Dette er kun aktuelt hvis hvis du bruker Windows NT, 2000, XP eller Windows Server 2003.

 

Slik kan du konvertere:

Start opp Kjør...-vinduet

 

Start, Kjør...

 

Trykk på ENTER-tasten og skriv inn følgende i boksen (du får opp et DOS-vindu)

 

cmdI DOS-vinduet skriver du dette og trykk så på ENTER-tasten.

 

convert c: /fs:ntfsc: er det drivet du skal konvertere.

 

Følg instruksene på skjermen.

 

Det er ikke like enkelt å konverte tilbake til FAT eller FAT32. Det er ikke mulig uten et tredjepartsprogram.

 

Bør du konvertere til NTFS?

Du bør egentlig ikke konvertere hvis du ikke har behov for noen av de mange funksjonene som NTFS har. NTFS er et sikrere filsystem i forhold til FAT/FAT32, men det spørs om du trenger alle funksjonene.

 

Her er noen funksjonene som NTFS har men FAT ikke har:

 

Sikkerhet. Du kan definere hvilke brukere som skal ha tilgang til enkelte filer og mapper.

 

Kryptering. Du kan sikre filer og mapper på denne måten.

 

Diskkvote. En funksjon som kan brukes til å styre hvor mye diskplass en bruker for lov å bruke.

 

En konsekvens av å konvertere til NTFS er at cluster-størrelsen fastsettes til 512 byte. Hvis du formaterer direkte til NTFS, blir clusteret større jo større harddisken er, opptil 4 KB. Større clustere betyr dårligere utnyttelse av harddiskplassen, men det betyr også bedre ytelse (raskere harddisk). Men 4 KB er uansett svært lite.

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar. Den fremgangsmåten du beskriver kjenner jeg til og har brukt flere ganger. Problemet er at HDen er i et linux format. Jeg har aldri vært borti Linux og leser du resten av innlegget mitt ser du også at det er andre problemer som hindrer meg i en enkel formatering.

Først og fremst hvordan finne disken i windows.

Endret av 1ar
Lenke til kommentar
Takk for raskt svar. Den fremgangsmåten du beskriver kjenner jeg til og har brukt flere ganger. Problemet er at HDen er i et linux format. Jeg har aldri vært borti Linux og leser du resten av innlegget mitt ser du også at det er andre problemer som hindrer meg i en enkel formatering.

Først og fremst hvordan finne disken i windows.

 

Sorry dette tenkte jeg ikke på.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Men du er vel også like langt?

Eg har samme problem. Linksys NSLU2 med 2x LaCie 500gb ekstern tilkobla. Gikk litt lei av treg overføring (NSLU2) og vil gjerne bruke bekke diskane på normal måte. Kva skjer?

Jo, XP (SP3) finn ingen av dei eksterne diskane som tilkobla, men gir beskjed om å "sett inn en disk i stasjon H:". Dette skuldast at NSLU2 formaterer tilkobla diskar til Linux-formatet 'ext3', eit format som Windows ikkje kan lese. Eg får tilgang på begge harddiskane gjennom Explore2fs (http://www.chrysocome.net/explore2fs), men eg får ikkje reformatert til anna format (NTFS).

 

Har nokon eit godt tips for korleis eg kan

1) få Windows til å 'oppdage' dei eksterne harddiskane utan å bruke Explore2fs, og

2) formatere diskane til eit format eg kan nyttegjere meg av gjennom Windows.

 

Takk for all hjelp!

 

Takk for raskt svar. Den fremgangsmåten du beskriver kjenner jeg til og har brukt flere ganger. Problemet er at HDen er i et linux format. Jeg har aldri vært borti Linux og leser du resten av innlegget mitt ser du også at det er andre problemer som hindrer meg i en enkel formatering.

Først og fremst hvordan finne disken i windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...