Gå til innhold

Hva har sertifiseringer og si, kontra utdanning?


Pasient

Anbefalte innlegg

Fikk et rart spørsmål av en venninne her for litt siden. Hun har en bekjent, som nå jobber i innenfor kommunens dataavdeling. Dette fyren har ikke utdannelse og er 21 år. Han kommer med følgende påstand: At etter og ha tatt cisco-sertifisering og diverse "kurs", så kunne han få seg jobb i et stort firma og tjene 650 kr timen.

 

Dette vet jeg er latterlig, og fullstendig bullshit. Men jeg bare lurte på om man kun har feks noen sertifiseringer som la oss si cisco, microsoft og HP pluss noen "datakurs". Kommer man langt da? Eller MÅ man ha et fagbrev/bachelor/master?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var kanskje lett og få seg jobb i it bransjen tidligere med noen sertifiseringer, men tror det er vanskeligere nå og en fordel med bachelor/høyskole eller rlignendeda man får en my bredere og større innsikt i programmering/scripting, programoppbygning, systemutvikling, nettverkstopologi osv. som gir kunnskaper om mer enn cisco og microsoft produkter Og ta en sertifisering kan man ta etter man får seg jobb som fordypninger.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Jeg har selv fått jobb med kun Cisco sertifiseringer.Dette uten annen IT utdanning og erfaring.

Flere bekjente med sertifiseringer fikk også jobb, så vidt jeg vet mangler mange av disse også erfaring.

Men stiller du med erfaring i tillegg tror jeg veien er relativt kort til arbeid i tettbebygde områder.

Ut i fra et vikarbyrå hørte jeg om høye lønninger i denne bransjen men jeg jobber i det offentlige og får en nybegynner lønn på 350 000 kr i året gjennom vikarbyrå som stiger ved fast ansettelse om kort tid.

Lenke til kommentar

Ja. Lang erfaring + sertifiseringer eller utdanning + sertifiseringer er et meget godt grunnlag for å få seg en god jobb. Liten erfaring + sertifisering derimot gjør det nok vanskelig, noen sertifiseringer er kanskje et unntak (eks. de tyngste Cisco sertifiseringene) men er vel få som tar disse uten lengre erfaring uansett.

 

Pasient: Når noen sier at de tjener 650,- timen så må du spørre om det er lønn eller fakturering. Hvis de driver som selvstendige næringsdrivene og fakturerer 650,- så er ikke det noe spesielt. 650,- i lønn derimot er noe helt annet, da har han en årslønn på over 1 million, og det tviler jeg litt på.

 

Ja man kan få seg jobb med bare sertifisering, men det er sikrere med utdanning. Bare ta en runde på finn.no, søk på IT-stillinger og se hva som kreves. En må også tenke på hva slags jobb en ønsker seg, med en utdanning (eks. universitet) så er man kvalifisert til mange flere forskjellige jobber. Sertifiseringer er innenfor en type produkt eller løsning og man er mye smalere.

Lenke til kommentar

Jeg har sett eksempler der folk med relevant erfaring og relevant sertifisering (Cisco er et godt eksempel, men det finnes utallige gode institusjoner som gir anerkjente sertifiseringer) kan konkurrere med folk med lang utdanning og liten erfaring (nyutdannede masterstudenter). På den andre siden blir man mer "låst inne" av sertifiseringer enn en bred utdanning, med tanke på hvilke bransjer man kan jobbe i. Man må også være veldig god til å finne de kursene som er relevante og ofte studere til disse mens man jobber andre steder.

 

Enig i at 650 kr/t høres drøyt mye ut hvis det er brutto lønn og ikke fakturering til konsulentbyrå e.l., med mindre man har guru-nivå kunnskaper om eksotiske systemer som COBOL, ALGOL, Delphi eller andre ting som færre og færre kan nok om til å vedlikeholde.

Lenke til kommentar
På den andre siden blir man mer "låst inne" av sertifiseringer enn en bred utdanning, med tanke på hvilke bransjer man kan jobbe i. Man må også være veldig god til å finne de kursene som er relevante og ofte studere til disse mens man jobber andre steder.

 

På den andre siden kan man vel ikke akkurat se seg som særlig godt kvalifisert om man kommer rett fra universitetet og prøver å søke på en tekniker/drifts-jobb.

Lenke til kommentar
På den andre siden blir man mer "låst inne" av sertifiseringer enn en bred utdanning, med tanke på hvilke bransjer man kan jobbe i. Man må også være veldig god til å finne de kursene som er relevante og ofte studere til disse mens man jobber andre steder.

 

På den andre siden kan man vel ikke akkurat se seg som særlig godt kvalifisert om man kommer rett fra universitetet og prøver å søke på en tekniker/drifts-jobb.

Ja og nei, litt hvordan du ser på det.

 

På en side kan man være overkvalifisert på en anne side mangler man erfaring. Det varierer litt på utdanning og jobb, og hvorvidt utdanningen retter seg mot drift eller utvikling. I en del tilfeller kan man sikkert droppe det å ta en master på universitetet om man egentlig vil jobbe med drift, men hvis man først har en lang bakgrunn og begynner med dette kan man nok fort komme litt opp i systemet om man ønsker det.

Lenke til kommentar

Hvis man sikter for master saa sikter man ikke aa jobbe innenfor drift, men utvikling etc. Bedrifter her i Stavanger maa ofte sette mastere i NOC i 2-3 aar for dem blir duganes hvis dem vil drifte i nettverk. @Lugmeister, tror ikke man fordyper seg en dritt mer i nettverkstopologi paa universitet enn i cisco sertifisering som CCIE Design. Den faar dine 20 poeng i forelesningsal til aa virke som en fjert i havet.

 

Og ja man kan tjene mer enn 650kr/t. Synes ikke det er saa vanskelig aa forsvare om man blir utleid ut for f.eks 1100+kr/t via en rammeavtale og hvis man jobber selvstendig saa putter man mesteparten i egen lomme(minus arbeidsgiveravgift, oldemor etc). Har allerede blitt tilbudt 700kr/t i lonn. En nyutdannet bor kanskje forvente seg mer enn 200kr/t som lonn. De dyreste Cisco-konsulentene fakturerer ut 2500-3000kr timen (hvor mye de beholder selv, vet jeg ikke). Men det gjelder de faerreste og man skal ha hatt mange aar paa baken og vaere ganske dyktig. Han som er 21 bor kanskje forvente seg 330-400.000+ om han klarer CCNP uten at det er en papirsertifisering. 650kr/t maa han desverre vente litt til med men ingen umulighet. Men sikter man kun etter penger saa tror jeg heller man ikke blir dyktig.

 

Man blir kanskje laast inne i feltet nettverk om man har basert seg paa sertifiseringer paa omraadet. Det er er vanskelig aa skifte beite naar man ikke har bredden enn som man faar med bachelor/master. Men det er mange felter man kan fordype seg i og der er en rivende utvikling. Er man spesialist saa betyr det ogsa at du skal vare oppdatert. Markedet betaler deg for dette. Ellers for man sikte for en eller annen ledelsejobb naar man vil trekke inn aarene.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...