Gå til innhold

[LØST] Boote fra SSD?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer HELT ann på hvilken du kjøper. Det er kun en type som har vist seg å ha en direkte feil, og så lenge du styrer unna de så er de så stabile og gode så.

Problemet er at flere produsenter (f. eks OCZ delvis, og Super Talent) har brukt samme kontrolleren, og dermed gått i samme fella.

 

De som er helt trygge å gå for er Intel (som har de beste), Mtron (nest best), eller så duger også OCZ sin eldre serie: https://prisguiden.no/product.php?productId=94132

 

Intel X25-E er den raskeste og bruker SCL-minne, som er en del raskere (spesielt på skrivehastighet), men koster mer, samt har mindre kapasitet.

 

Intel X25-M er litt tregere generelt sett, og en del tregere på skriveoperasjoner, men har til gjengjeld langt mer plass og koster mindre.

 

Edit: OCZ sin nyeste "Solid Series" er nok sannsyneligvis også uten dette problemet. Antar de ikke driter seg ut to ganger på rad.

(bare styr unna "Core" serien dems!)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lurer litt på å kjøpe denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=408932

 

Det er "solid state" men også "core", så jeg vet ikke helt hva som gjelder for denne... noen som kan hjelpe meg? =)

 

Syns det står så lite info om den (de), man ser jo ikke engang om det virkelig er 3.5'' engang... for det må det jo være, i og med at jeg skal ha den til en stasjonær. =)

Lenke til kommentar
Den skal gå greit den.

 

Ps: Mer eller mindre alle SSD-disker (inkludert den du linket til) er 2,5 ". Kun en type fra Mtron som er 3,5".

 

hvordan vet du den er noe bedre enn core serien? har ikke funnet noen tester av value serien til ocz og ikke noe informasjon om kontrolleren. har hørt rykter om at value serien ikke er annet enn core v2 omdøpt til value i vente på core v3..

Lenke til kommentar

1. Nei, Sata er Sata. Eneste er den fysiske plasseringsmåten.

2. Joda, du finner 2,5" til 3,5". Egentlig er det litt bortkastet å kjøpe en 3,5" SSD-disk. Du får mer plass ved bruk av 2,5". Men skjønner naturligvis at 3,5" gir en viss fordel.

 

Ja, Mtron er svært bra, men Intel gjør det enda skarpere igjen. Men koster også mer penger. De kan dog gå for en tregere Intel med 80GB (MCL), som gir svært god leseytelse og mye plass for pengene: https://prisguiden.no/product.php?productId=101505

 

SLC-versjonen har litt raskere lese, og en del raskere skriveytelse:

https://prisguiden.no/product.php?productId=101506

 

Skal man bruke det som OS-disk så er som regel lese det viktigste, og en MCL-disk fra Intel burde holde i massevis. :)

 

Skal man rimeligere, så har du jo alltids OCZ sin "Solid State" serie (V1) som gjør en dugbar jobb. Selv om jeg personlig enten hadde gått for Mtron eller Intel.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg nettopp en 60 gb disk, som erstatning for en bråkete raptordisk, denne var ment å bruke til operativsystem disk, dessverre viste det seg at denne ssd disken ikke er glad i overklokking av bushastighet, i min maskin er den endret fra 333 til 412, og alt går dermed veldig treigt på ssd disken

Dersom jeg lot være å overklokke pcèn virker ssd disken meget bra og kan anbefales, den blir igjenkjent av bios og det er bare å installere operativsystemet som på en hvilket som helst hardisk..

Lenke til kommentar
"Joda, du finner 2,5" til 3,5"."

 

Nope, ikke til Lian Li, har sjekket overalt, til og med på Lian Li's hjemmeside.

 

Disker i 6000-kroners klassen er uansett altfor dyrt... Så OCZ hadde noen rimelige, men det var vel den "core"-serien som man burde unngå...

Jeg har Mtron Pro 2,5" 32GB SSD, 2 av disse i raid-0, og de fungerer som en drøm.

Etter å ha sjekka pris på komplett ser jeg også at 2 slike i raid er billigere enn 1 fra intel.

Det er et viktig stikkord du er ute etter hvis du skal kjøpe SSD, og det er MLC eller SLC. Kort sagt så suger MLC på all annen skriving enn direkte kopiering av filer. Intel har som eneste MLC leverandør hittil (med unntak av fusion-io, men disse er PCI-e kort...) klart å fikse dette på en tilfredstillende måte, så intels MLC SSDer kan brukes til windows.

Det er ikke noe poeng å kjøpe for stor SSD, det du vil ha er farta. Det eneste du burde fokusere på å ha på en SSD er windows og programmer. Alt av dokumenter, media, og spill burde på andre disker. Hvis du er hardcore gamer kan du flytte yndlingsspill til SSD.

Som en tommelfingerregel vil jeg anbefale 16GB+ for XP og 32GB+ for vista. Om disse holder eller du må ha mer (+) avhenger av hvor store og hvor mange programmer du har. Baser deg på å ha minst 5GB ledig etter størrelsen på windows mappa di + størrelsen på programfiler.

Et annet viktig poeng når det kommer til SSD er, hvis du har 4GB RAM eller mer, skru av pagefile. Alt går mye raskere fordi du frigjør harddisken fra veldig mye unødvendig skriving som windows vil gjøre. Dette er en av grunnene til at MLC ikke burde brukes windows-disk. Men som sagt, intel har klart å fikse dette problemet.

 

Som andrull nevner her er Intels SLC SSDer på 32GB til 6000KR litt bedre enn Mtrons tilsvarende til 3000KR, men med mindre du har andre disker i raid og flytter mye filer frem og tilbake til C:\ koster disse mer enn de smaker etter min mening.

Det som hovedsaklig er fordelen med SSD er ACCESSTIME (den burde være så lav som mulig), og denne er 0,1ms for både Mtron og Intels SLC versoner, og 0,35ms for Intels MLC versoner. Til sammenlikning har de beste 10.000RPM harddiskene rundt 5ms (50 ganger så lang responstid), og vanlige harddisker har rundt 13-14ms (130-140 ganger lengre tid).

Med dette i bakhodet vil jeg anbefale deg å kjøpe en fra Mtron hvis du klarer deg med 32GB. Hvis ikke vil jeg anbefale deg en Intel 80GB MLC.

 

Ikke under noen omstendigheter vil jeg anbefale noe som helst fra OCZ som inneholder ordet CORE eller er basert på MLC til å ha windows på. Det samme gjelder også G.skill's SSDer som har samme kontroller som CORE serien.

Disse MLC diskene kan derimot brukes til diverse andre ting som ikke krever tilfeldig skriving til disk, men krever mye lesing og gjerne tilfeldig lesing. Det går for eksempel ann å ha windows og noen få programmer på en SLC SSD, og så ha en annen større MLC med flere større programmer og spill (hvis du ikke er en gamer som blir forbanna over det minste hakk i ny og ne). EDIT: og så selvfølgelig ha en vanlig harddisk til diverse musikk, bilder, og filmer osv..

 

Så lenge du følger et av de to forslagene over anbefaler jeg ikke å vente for lenge, disse mer enn ti ganger bedre enn vanlige harddisker til vanlig hjemmebruk.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Hvorfor MÅ det være fra Lian-Li? Det går vel an å improvisere litt...

F. eks ka ndu jo kjøpe en slik: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo....aspx?plid=5876

 

Selve adapteret driter du i, du bare bruker selve festemekanismen. :)

 

Aha! :)

 

Så det er bare å kjøpe den, og bruke de samme ledningene som jeg ville brukt til en 3.5'' disk?

 

Da må jeg nesten vurdere en sånn SDD altså! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...