Gå til innhold

Lasertråden – for oss interesserte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hørte på nyhetene på radioen i går, og der ble det sagt at antall tilfeller der norske piloter blir blendet av lasere under innflyging, vistnok er øket med flere hundre prosent de siste 2 år.

(kan hende dette er feil da jeg ikke fikk med hele saken)

 

Det skal visst være et ønske om å få et forbud mot lasere kraftigere enn 5mw tror jeg det var.

 

Bør være en liten tankevekker til de frelste.

Noen som har fått med seg dette og kan bekrefte at jeg forstod nyhetssendingen riktig?

Lenke til kommentar
Hørte på nyhetene på radioen i går, og der ble det sagt at antall tilfeller der norske piloter blir blendet av lasere under innflyging, vistnok er øket med flere hundre prosent de siste 2 år.

(kan hende dette er feil da jeg ikke fikk med hele saken)

 

Det skal visst være et ønske om å få et forbud mot lasere kraftigere enn 5mw tror jeg det var.

 

Bør være en liten tankevekker til de frelste.

Noen som har fått med seg dette og kan bekrefte at jeg forstod nyhetssendingen riktig?

 

Ja, det var mye snakk om dette noen sider tilbake i tråden

Lenke til kommentar
Hellu

Har lyst på en grønn laser, vil da ha en som kan brukes innendørs uten at det er noe farlig, uten/minst mulig synlig stråle (bare prikken) men helst synlig stråle i mørket, den trenger ikke sprekke ballonger og slikt. Vil 30mW være et greit valg?

 

30mw vil være farlig å få i øynene + at du kan se strålen litt innendørs. En 5-10mW høres perfekt ut for deg

Lenke til kommentar
Hvis en laser har en god heatsink, kan den da stå på uten at den tar skade av det? Har lest at dere ikke andbefaler å ha laserpennen på så lenge, men er det fordi den har dårlig heatsink?

 

Tenkte på å lage en laser med en maglite :roll:

tenkte da på å bruke denne : http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.9865

Mange laserpenner har ikke heatsinks, grunnet at det tar ganske stor plass. I så å si alle DX-laserne (penner såklart) finnes det ikke noe heatsinks, som gjør dem sårbare når det gjelder å bruke den for lenge i strekk.

 

Men den der har en fin heatsink, som gjør at det ikke er særlig farlig å bruke den over ganske lang tid. Blir den alt for varm vil den uansett bli skadet, men er ganske sikker på at den der har en fin duty cycle.

Lenke til kommentar

Den grønne kan du bare kjøpe i vei. Fin kvalitet, varer lenge, flott produkt.

Den 5mW lilla er såpass svak at du vil få vansker med å se den, så jeg anbefaller deg å investere i en som er minst 50mW. Jeg har en 100mW lilla, selvlagd, og siden bølgelengden er ved kanten av det øyet kan se, så har jeg fortsatt problemer med å se den i dagslys. På kvelden funker den flott, da.

 

Den 5mW blå ville jeg ikke investert penger i, personlig. Jeg har hørt dårlige rykter om dem, så jeg ville heller fått ekte kvalitet fra en ordentlig god butikk som http://www.optotronics.com/ , selv om de er veldig dyre. Man får hva man betaler for, og dette gjelder i høyeste grad også i laserverdenen.

 

På Optotronics får du bl.a. en 10mW blå for $559 + garantert kvalitet, noe som du kan drømme om fra DealExtreme.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg aldri holdt i en 5mW lilla, men kun en 100mW. Jeg kan tenke meg at 5mW blir som å stirre i en lommelykt med batterier som er 98 % flate, for å komme med en sammenligning. Jeg har dog ikke fasiten på dette spørsmålet så det beste er kanskje å sjekke hva andre fra Dealextreme har sagt angående den 5mW lilla laseren.

 

Hvis du skal bruke den i naturfaglig sammenheng så er det kanskje ikke så viktig at den er sterk og veldig lys? Isåfall, jeg vet ikke hva dere skal bruke den til helt konkret, men 5mW kan være nok i tilfeller der man skal studere på ting som ikke har noe å gjøre med, la oss si, laserstråler (her snakker jeg forsåvidt om lilla laser, ikke grønn for eksempel. 5mW grønn sin stråle ser du jo så å si i dagslys.)

Lenke til kommentar

:w00t:

 

Fekk min første kraftige laser ever i posten idag :D

50mW green frå DX, untrue. Har litt mistanke om at den KANSKJE er litt svakare enn true, men det held for meg :D

Men om eg eventuelt vil sprekke ballongar, tende på fyrstikker ol. i framtida, kor sterk må laseren vere? Tenker då helst på grøn laser, men kanskje raud om grøn kostar for mykje (over 5-600 kr)

Lenke til kommentar

Sprekke ballonger: Trenger forsåvidt ikke mer enn 30mW hvis den er korrekt fokusert, noe som grønne lasere fra DX ofte ikke er. Men min untrue 50mW grønn kan sprekke ballonger.

 

Tenne på fyrstikker: Rundt 70mW± hvis korrekt fokusert. Vet ikke hvor mye du må opp i hvis man tar DX sine ufokuserte lasere i betraktning, men det er en kraft som er vesentlig høyere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...