Gå til innhold

Amentio, en flue på veggen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Surfer daglig rundt på forskjellige netbutikker, reagerer stadig på hvordan de forskjellige butikkene forholder seg til markedet. Det finnes mange måter å markedsøre seg på, der Amentio definitivt markedsfører seg på pris.

Syns virkelig de har gode priser, men en nogenlunde rotete nettbutikk.

Noe jeg reagerer mer på er veksten på bedriften:

http://digi.no/php/art.php?id=793947

Og jo mer jeg leser jo flere artikler dukker opp:

http://www.digi.no/php/art.php?id=793810

I tillegg så er det merkelig hvor god omtale de har fått på prisguiden.no:

https://prisguiden.no/shop_review.p...&act=review

De har i dag 14 ansette og en forventet omsetning på 250MNOK, det er 17,8MNOK pr ansatt noe som er usansynlig høy.

Hvordan håndterer de returer med en slik varemengde? Hvordan er virkelig kundeservice, retur og det å være kunde hos Amentio etter handel.

Har ved flere anledninger vurdert å handle der, men har styrt unna til nå.

Så det jeg lurer på er hvordan dere opplever Amentio som leverandør _etter_ at dere har handlet. Jeg bryr meg fint lite om man fikk varene raske, jeg tenker på kundeservice, returer og kompentanse. Og kommer denne butikken til å overleve den massive veksten med bare 14 ansatte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kundeservice er så godt som ikke-eksisterende.

Ifølge diverse fora er retur-saker med den sjappa ikke noe man vil gjennomgå.

Det eneste de gjør er å bestille opp deler fra grossister som igjen sender de til kundene, det går stort sett automatisk, derfor har de så få ansatte.

Har selv handlet mye derfra, kun pga. pris og har heldigvis sluppet returer, men har måttet sitte noen timer i telefonkø og møtt på ansatte som ikke helt visste hva de skulle gjøre mtp. kanselleringer/ETA på varer.

Endret av Goophy
Skrevet

Har returnert et par ting, og dette var ikke noe problem. Det er omtrent som andre butikker som f.eks. Netshop. Men skal du ha virkelig service er PS.no best.

Skrevet
Har returnert et par ting, og dette var ikke noe problem. Det er omtrent som andre butikker som f.eks. Netshop. Men skal du ha virkelig service er PS.no best.

Returnert som i angrefrist (som i grunn burde være verends enkleste ting å behandle) eller retur som i defekt vare?

Har handlet både på komplett, netshop, ps, mpx. Samt Mamoz i butikk, alle de har vært nogenlunde flinke oppigjennom årene jeg har handlet.

Skrevet
17,8 mill pr ansatt er vel ikke mer enn det bør være. med 4% dekning så holder det knapt til lønna.

Tenker ikke på økonomi, hva de skal dekke. Tenker på mengde varer solgt og antall henvendelser de vil få på grunn av dette...

Skrevet
17,8 mill pr ansatt er vel ikke mer enn det bør være. med 4% dekning så holder det knapt til lønna.

Det er allikevel ca 3 ganger så mye som Komplett har, hvis man kun ser på oms/hode...

Skrevet

Eneste svaret det gir meg er at de leverer varerne til en god pris, og at noen få har lagt inn på dårlig kundeservice ved retur.

Dessuten stå stiller jeg mer spørsmål til fremtiden med denne bedriften, returer etter 1-2år?

Skrevet

Har gode erfaringer med Amentio. Også da jeg engang måtte returnere en vare. Nettsiden deres er et amatør opplegg fra ende til annen derimot. Håpløst å finne frem i. Tror neppe de hadde overlevd uten prisguiden.

Skrevet (endret)

Her ser du en film om Amentio hos DN: http://www.dn.no/dntv/nyheter/article15356....mc_id=dntv_rel

Trenger ikke mange ansatte, med tanke på at det meste av det de selger går rett fra grossist å til kunden! De er jo bare et mellomledd.

Synes Amentio har hatt en kjempe oppgang jeg, og har ingen dårlige erfaringer der i fra. Drømmen hadde vært å fått en Amentio (Hentebu) i Oslo, slik at man kunne hente varen selv, ala netshop. (posten er til tider sykt trege)

Endret av sir-alex
Skrevet

På de to gangene jeg har bestilt varer fra Amentio, har to av de fire varene jeg har bestilt vært defekt. Dette er naturligvis ikke Amentio sin feil, men måten de behandler DOA-returer er i mine øyne ganske håpløs. Første gangen brydde jeg meg ikke, da det var en HDD til noen få hundrelapper bare.

Men nå, for tre uker siden bestilte jeg et skjermkort. Fikk det sendt direkte til meg fra Norek.no, som jeg da regner for å være en seriøs leverandør til opptil flere butikker. Ikke noe problem her, altså.

Skjermkortet var derimot defekt, og måtte derfor returneres til Amentio. Det har nå tatt over en uke, og de sier jeg kan få refundert pengene eller en ny vare, siden de ikke har dette kortet inne lenger. Jeg ser tydelig at det kortet jeg har bestilt har to forskjellige varelinjer, et med tilbudspris (hvilket jeg benyttet meg av), og et med ordinær pris. Der har de 10-49 på lager. Men hvorfor kan de ikke sende meg dette? Jeg sendte en mail, men har ikke fått svar på snart tre døgn........... Dette er for dårlig.

Skrevet

Fordi det som er på tilbud kjøper de fra Norek og det andre fra en annen leverandør. Derfor taper de penger å gi deg et slikt. Ditt kort blir jo kreditert fra Norek.

Kjøper du billig så får du ingen service. Burde være velkjent nå.

Skrevet

Rekneskapet til Amentio

Kan godt vera at dei er 14 ansatte. Seier ingenting om kor store stilligsprosent dei har.

2472000/14 = 172000 som er gjennomsnittlegbruttoløn pr. pers.

Kan aldri tru at alle 14 ansatte er 100 % stillingar. Om alle hadde vore 100 % stillingar hadde timeløna våre på ca 90 kroner.. Usannsynleg.

Så skjønar godt at dei ikkje har tid å yta bra kundeservice overfor alle kundar med den omsetninga og ansattetalet dei har.

Skrevet
Her ser du en film om Amentio hos DN: http://www.dn.no/dntv/nyheter/article15356....mc_id=dntv_rel

Trenger ikke mange ansatte, med tanke på at det meste av det de selger går rett fra grossist å til kunden! De er jo bare et mellomledd.

Synes Amentio har hatt en kjempe oppgang jeg, og har ingen dårlige erfaringer der i fra. Drømmen hadde vært å fått en Amentio (Hentebu) i Oslo, slik at man kunne hente varen selv, ala netshop. (posten er til tider sykt trege)

Mellomledd, ja skaper også problemer ved retur og reklamasjoner.

Hvordan dekker Amentio retursaker som går utover garantibestemelsene, lange returer blir ofte løst innenfor leverandør og selger, der selger først må erstatte varen til kunden. Har ingenting mot lave priser, for all del, men når de fremstår som i filmen virker det meg vanskelig å gi god kundeservice ved evt feil og support når det trengs.

Ut i fra det jeg har fått med meg så blir det å kjøpe små ting som ikke trengs å returneres i denne butikken.

Skrevet (endret)

Du kan ikke bruke lønnskostnader i 2007 regnskapet til å vurdere lønnskostnader i 2008, når budsjettprognosen pr dato er at omsetningen for 2008 vil være 250 mill kr.

Du kan sannsynligvis minst doble de talla, og da begynner vi fort å nærme oss tallet også i årsverk. Husk at lønnsnivået i en webshop ikke er IT-konsulentnivå.

Ellers tror jeg neppe Komplett, Netshop etc har så mange flere på "kundeservice" i forhold til omsetning. Husk at disse to har egne lager, samt setter sammen PC-er. Det går en del folk i lagerhåndtering, selv om Komplett/Norek har lagerrobot, og i PC-bygging. Og i administrasjon når det gjelder Komplett.

Enig i at nettbutikken er rotete, men så lenge de nesten er nødt til å bruke webmercs, så blir det slik.

Personlig er jeg godt fornøyd med Amentio, det lille jeg har brukt de. Og de har minst like gode brukerscorer som Komplett, Netshop etc. Noe som klart tyder på at de totalt sett ikke er mer problematiske på retur, kundeservice og reklamasjon enn Komplett, PS.no og Netshop.

Så lenge Amentio er selger, så skal reklamasjon håndteres akkurat som i andre butikker. De er intet mellomledd mellom deg og distributør, de har bare valgt en annerledes logistikk enn Komplett, der de i realiteten har satt ut lagerhold og utsendelse til distributør på mesteparten av varelageret. Du som kunde har kun en avtalepart, Amentio. Jeg presiserer dette fordi det er beklagelig om feilinfo etc skal ta fra en butikk salg.

Endret av Bolson
Skrevet

Her er oversikten over hvordan det har utviklet seg, og de har faktisk gått fra 7 til 15 ansatte inneværende år, så de har nok en viss form for kontroll.

Antall ansatte:

15 (22.09.2008)

11 (18.08.2008)

10 (19.05.2008)

9 (21.04.2008)

8 (21.01.2008)

6 (28.08.2007)

7 (19.12.2006)

4 (21.02.2006)

5 (24.01.2006)

Skrevet
Her er oversikten over hvordan det har utviklet seg, og de har faktisk gått fra 7 til 15 ansatte inneværende år, så de har nok en viss form for kontroll.

Antall ansatte:

15 (22.09.2008)

11 (18.08.2008)

10 (19.05.2008)

9 (21.04.2008)

8 (21.01.2008)

6 (28.08.2007)

7 (19.12.2006)

4 (21.02.2006)

5 (24.01.2006)

Hva er kilden din?

Skrevet (endret)
Hva er kilden din?

Ravninfo

Dog, du må nok opp med lommeboka for å få tilgang til de samme opplysningene. Jeg har brukernavn gjennom skolen jeg går på.

Endret av Speciale

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...