Gå til innhold

krets med zenerdiode


Anbefalte innlegg

Trenger hjelp til en skoleoppgave, å beregne verdier i en elektrisk krets. Jeg går allmenn, og har dette i et tretimersfag som bare er der for å fylle timeplanen.. Og læreren er fullt klar over dette og virker ikke spesielt interessert i hverken å lære bort eller hjelpe oss.

 

Iallefall, han ga oss denne oppgaven, uten egentlig å forklare hva vi måtte gjøre, så håper på hjelp her.

 

Oppgaven er som følger:

(se bilde)

Du skal konstruere en batterilader for å lade en liten batteribank på 4,5 V.

"Petter Blunder" har tegnet en krets og satt på verdiene "i hytt og pine". Beregn kretsens vitale komponentverdier (R1 og D1). R2 er det eneste riktige her, og skal være 9 ohm.

Finn også ut om zenerdioden er koblet riktig vei!

 

Sjekk også komponentverdier på Elfa.no (vi skal bruke standardverdier på komponenter, slik det ville måtte gjøres i virkeligheten).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du må ha 7,5V over R1.

I=P/U=0,5W/4,5V=0,111A

I=U/R=4,5/9=0,5A

 

Du har ein total straum på 0,611A i kretsen.

For å finne motstanden R1 tek du spenninga som skal ligge over motstanden delt på straumen i kretsen:

 

7,5V/0,611A=12,27ohm.

 

Zenerdioden er kobla rett veg. Elfa har ikkje zenerdiodar på 4,5V som eg fann. Men dei fleste er på 0,5W maksimal effekt.

 

Vist eg har rekna rett treng du ein effektmotstand sidan det blir utvikla 4,58W i motstanden R1.

Du kan vel nytta deg av ein motstand som er 12 ohm eller ein på 15 ohm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...