Gå til innhold

Hvor billig skjermkort kan jeg slippe unna med?


Anbefalte innlegg

Skal sette sammen en maskin som for det meste skal brukes til å vise HD materiale på TV'n. Kortet må klare 720p, men 1080P hadde vært en fordel. Har en P4 3.2GHz (LGA775) som jeg tenkte skulle ta rollen som CPU i denne pakken.

 

Hadde forresten vært fint med en low profile kort, for jeg har et lite kabinett jeg kunne tenke meg å bruke.

 

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil 8400 GS 256MB PCIe klare å servere meg 1080p?

 

På siden til Club 3D står det:

 

# HDTV 720p/1080i

# HDTV / /720p/1080p

 

Den første linja tyder på at 1080i er max, den neste sier tilsynelatende at den klarer 1080p :hmm:

 

 

Det finnes veldig mange:

 

Nvidia 8400/8500/9400/9500

ATI 2400/2600/3xxx/4xxx.

Endret av Jon-d
Lenke til kommentar

Den beste løsningen for dedikerte skjermkort er AMDs 4xxx-serie. Da denne har god 24p støtte, samt støtte for HD-lyd (så god som det er mulig med dagens HW det vil si 7.1 LPCM men ikke full utnyttelse av de nye formatene på BR/HDDVD)

Endret av zicoz
Lenke til kommentar
Bruker HD3450@full HD

 

Jeg testa for moro skyld hvordan maskinen takler HD med onboard skjermkortet (noe intel greier på et HP kort), og det gikk sånn havveis. 720p gikk som smurt, men 1080p gikk ikke i det hele tatt. Kanskje som forventet... Hadde da bare installert k-lite std. codec pakken. Men jeg la merke til at decodern bare brukte den ene kjernen, så jeg leste litt og lastet ned siste beta av ffdshow, og vips bruker den begge kjernene. Resultatet er at CPU faktisk klarer jobben uten hjelp fra skjermkortet. 1080p går helt fint. CPU ligger rundt 90%, men det er jo greit... Må si jeg er mektig fornøyd med maskinen som er en avdanket kontorpc med en halvgammel CPU, 512MB DDR RAM og onboard GPU som ikke har eget minne engang. Til og med planet earth som er fullscreen 1080p (ikke 1:2,35 filmformat som de fleste filene) går helt glatt :thumbup:

Lenke til kommentar
FFDShow (og dermed kLite, CCCP) bruker kun CPU. Kan ikke avlastes av GFX (ingen DXVA) :)

 

CoreAVC vil nok være enda mindre CPU intensiv.

 

 

Hmmm. Man lærer så lenge man lever visst nok. Okay, så da har jeg skaffet til veie CoreAVC pro og installert det, men merker ingen forskjel, og det ser ut til at ffdshow fortsatt er aktiv. Må jeg avinstalere noe først kanskje? Og en annen ting, vil CoreAVC bruke GPU dersom det er en GPU som kan brukes?

Lenke til kommentar

CoreAVC er også en SW-dekoder (dvs CPU ikke GPU) på lik linje med FFDShow, men som Spragleknas sier så er denne mer effektiv og krever mindre HW enn FFDShow.

 

Eksempler HW decodere (GPU og ikke CPU) er ATI Avivo samt de codecene som følger med f.eks. PowerDVD og Arcsoft TMT.

Lenke til kommentar
CoreAVC er også en SW-dekoder (dvs CPU ikke GPU) på lik linje med FFDShow, men som Spragleknas sier så er denne mer effektiv og krever mindre HW enn FFDShow.

 

Eksempler HW decodere (GPU og ikke CPU) er ATI Avivo samt de codecene som følger med f.eks. PowerDVD og Arcsoft TMT.

 

Er det noen enighet om hvilke HW decoder som er "best"?

Endret av Jon-d
Lenke til kommentar
De er vel stort sett like alle sammen. Såvidt jeg vet så er det GPUen som står for det meste av jobben uansett.

 

Har installert PowerDVD 8 ultra, men til min store skuffelse nekter den å spillle av h.264 mkv filene mine. Får ingen feilmeldinger eller noe, den bare nekter å starte... Må jeg selv legge til decoder for h.264 filer?

Lenke til kommentar

Kommer an på hvilket skjermkort du bruker. Om du har ett skjermkort med HW-dekoding så kan du bruke PowerDVD, om du ikke har det ville jeg gått for CoreAVC bare for å være sikker.

 

Om du installerer MediaPortal så kan du der velge hvilken codec du skal bruke på forskjellige formater. Dette er sikkert mulig i andre programmer også uten at jeg vet hvilke.

Lenke til kommentar
Kommer an på hvilket skjermkort du bruker. Om du har ett skjermkort med HW-dekoding så kan du bruke PowerDVD, om du ikke har det ville jeg gått for CoreAVC bare for å være sikker.

 

Om du installerer MediaPortal så kan du der velge hvilken codec du skal bruke på forskjellige formater. Dette er sikkert mulig i andre programmer også uten at jeg vet hvilke.

 

På denne maskinen har jeg et ATI 3850. Skal vel være HW dekoding, men funker altså ikke å se HD film i det hele tatt med PowerDVD programmet. DVS h.264 filmer funker ikke. Alt annet virker det som.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...