Gå til innhold

Olympus E-520 - personlige innstillinger


Anbefalte innlegg

Hei Simon.

Ja, jeg skjønte hva du mente med A som landskapsmodus, og jeg er helt enig i at A gir deg veldig god kontroll til landskapsbilder. Det var måten å forklare det på jeg synes var litt "enkel" :) Hensikten var veldig god, og jeg er generelt for enkle forklaringer. Mitt poeng var at har man først kjøpt et speilreflekskamera, så er man nesten "forpliktet" til å lære seg hvordan A,S,M,og P-innstillingene virker. Jeg går jo ut fra at de fleste her på forumet vet det, så jeg følte meg litt "belærende". Det var ikke meningen.

 

Når jeg først er her, kan jeg spørre dere som skyter med 4/3 om det er riktig at man må ha en f2.0 linse (pga en noe mindre sensor) på Olympus for å få tilsvarende smal/liten dybdeskarphet som det canon og nikons apsc-kameraer får med en f2.8 linse?

 

GL

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For innstillinger for e-520 så finner du en grundig gjennomgang av alle (for e-510 riktignok) på www.wrotniak.com

 

Goffen

 

Takk. Mye bedre enn den medfølgende bruksanvisningen.

 

I fotobøker står det at lukkertiden bør være kortere eller lik brennvidden på det aktuelle objektivet. Wrotniak sier at lengste ”trygge” lukkerhastighet er 2 x brennvidden når man ikke bruker bildestabilisering. Sånt er jo ikke godt å vite selv om man vet at brennvidden må ganges med to om man vil snakke 35-mm språk (som jeg kaller det).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei

 

Vet denne tråden omhandler E-520, men jeg har hatt et E-510, som er så og si identisk i noen mnd nå.

Det er en ting som irriterer meg med kameraet, og det er at når jeg tar bilder inne, i helt grei belysning har jeg problem med at alt rundt det jeg tar bilde av, f.eks min datter, blir veldig undereksponert. Jeg har prøvd å stille opp EV til +0.7, men jeg jeg har fremdeles samme problem. Problemet oppstår når jeg bruker blits, den innebygde.

Har sett på utenlandske forum at mange har hatt tilsvarende problemer med undereksponering.

 

Noen som har noen tips ang. dette?

Lenke til kommentar

Dette er ikke noe som begrenser seg til Olympus, det er en generell egenskap en får ved bruk av blits i mørke omgivelser.

 

Dersom vi tenker oss at vi har et ganske mørkt rom, og vi bruker f/5.6, ISO200 og 1/100s lukkertid må blitsen jobbe hardt for å belyse f.eks. et ansikt.

 

Det man derimot kan gjøre, er å bruke en større blender (f/4, f.eks.), høyere ISO (400 eller 800) og en lengre lukketid (1/20s eller lengre).

 

Grunnen til at dette endrer resultatet er at blitsen kun sender ut et glimt med lys i en kort tid, og det glimtet er beregnet på å belyse et område en eksakt avstand unna korrekt. Og det gjør blitsen gjerne. Problemet det ambiente lyset, eller lyset på omgivelsene, styres av eksponeringen som sådan. Siden blits under normale omstendigheter også fryser bevegelse betyr det at vi kan komme unna med ganske lange lukketider.

 

Og med lang lukketid, mer følsom sensor og større blender får du med mer av bakgrunnslyset.

 

Hvordan gjør vi så dette? Mitt forslag er å bruke M, eksponere slik at omgivelsene ikke er for undereksponert, og så bruke blitsen til portrettet.

 

Det burde funke. :)

Lenke til kommentar
Jeg prøver meg en gang til med spørsmål om egendefinerte innstillinger. Det reklameres for at det er mulig med to egendefinerte innstillinger. Jeg får bare tilgang til en om gangen. Ser ikke at jeg kan veksle mellom de to innstillingene som faktisk fins. Er det noen som kan hjelpe meg her?

 

Ved f.eks. å lagre ”landskapsinnstillingen” under A, slik som Simon foreslår lengre opp i tråden, så fungerer den innstillingen bare når programhjulet står på P, A, S eller M (altså ikke om et motivprogram er valgt). Dvs. når jeg holder inn Fn-knappen går P/S/ M over til A og de innstillingene jeg har lagret under ”my mode”. Den egendefinerte innstillingen kan ikke endres videre der og da. Så hva vil det da være lurt å bruke som egeninnstilling? Kanskje en innstilling som passer når noe kommer brått på? Hva nå det måtte være for en innstilling?

 

Du må inn i menyene for å velge den ene custom instillingen som skal være current. Den er det som blir aktivert når du trykker på Fn knappen og denne er satt til MyMode.

 

Det er riktig at du ikke kan endre noe etter at du har trykket inn fn knappen . Heller ikke blenderen selv om du hadde a-mode som utgangspunkt. Og ettersom blenderen da går til det som du hadde den på når du lagret MyModen, og dette ikke kan velges bort, så blir MyModene tilnærmet ubrukelig. Har forsøkt mye på dette med både e-3 og e-520. På e-3 er det litt bedre ettersom du kan velge begge myModene fra modevelgeren. (PASM Mymode1/Mymode2) og deretter endre blender etc. Men altså siden du ikke selv kan velge hva som skal være med/ la være som det er, så er nytten svært begrenset.

 

Kunne f.x tenkt meg å ha en "action" My Mode der AFc ble valgt sammen med høyere ISO,gruppe av afpunkter (diamant),IS2 (panning), og hurtigrepeat på avtrekkeren. Ikke mulig. AFC og IS er ikke med i my mode.

 

Det som du beskriver bør la seg gjøre gitt at du er happy med samme blenderåpning hver gang. At det ikke er mulig å endre blender ved bruk av MyMode finner jeg nærmest latterlig, og jeg håper det er noe jeg har misforstått.

 

M.v.h.

 

Goffen

Lenke til kommentar

Slenger meg med i denne tråden med mine førebelse inntrykk av E-520, etter snart tre år med E-1 og eitt år med E-410. Så langt har E-520 vore ei svært positiv erfaring både med omsyn på betre dynamikk enn E-410 (brenn ikkje høglys så fort), ergonomi og knappeplasseringar som gjer at eg ikkje treng å ta auget vekk frå søkaren for å endre opptaksinstillingar (a la E-1). Liten søkar er kompensert for ved å kjøpe ME-1 søkarforstørring (20 prosent), slik at denne no ikkje er langt unna søkaren til E-1. Ulempen med ME-1 er at den er brilleuvennleg, kjem ikkje nærme nok for å sjå heile søkarbildet, men det er alt blitt ein vane å vippe opp brillene.

 

I desse mørketider blir det først og fremst innebilder, og samarbeidet med FL-36 har gått utmerka. Kameraet eksponerer veldig bra med ekstern blits. Kvitbalansen må eg derimot passe på og setje denne manuelt ved inneopptak (utan blits). Her bomma E-1 aldri!

 

Det står att å bruke/teste kameraet meir, men så langt vurderer eg å kun ta med E-520 på den årlege afrikaturen i februar, eventuelt ta med E-410 som backup. Det blir hardt å leggje att E-1, og det spørs rett og slett om eg klarer det...er noko spesielt med den gamle travaren.

Lenke til kommentar
Jeg prøver meg en gang til med spørsmål om egendefinerte innstillinger. Det reklameres for at det er mulig med to egendefinerte innstillinger. Jeg får bare tilgang til en om gangen. Ser ikke at jeg kan veksle mellom de to innstillingene som faktisk fins. Er det noen som kan hjelpe meg her?

 

Ved f.eks. å lagre ”landskapsinnstillingen” under A, slik som Simon foreslår lengre opp i tråden, så fungerer den innstillingen bare når programhjulet står på P, A, S eller M (altså ikke om et motivprogram er valgt). Dvs. når jeg holder inn Fn-knappen går P/S/ M over til A og de innstillingene jeg har lagret under ”my mode”. Den egendefinerte innstillingen kan ikke endres videre der og da. Så hva vil det da være lurt å bruke som egeninnstilling? Kanskje en innstilling som passer når noe kommer brått på? Hva nå det måtte være for en innstilling?

 

Du må inn i menyene for å velge den ene custom instillingen som skal være current. Den er det som blir aktivert når du trykker på Fn knappen og denne er satt til MyMode.

 

Det er riktig at du ikke kan endre noe etter at du har trykket inn fn knappen . Heller ikke blenderen selv om du hadde a-mode som utgangspunkt. Og ettersom blenderen da går til det som du hadde den på når du lagret MyModen, og dette ikke kan velges bort, så blir MyModene tilnærmet ubrukelig. Har forsøkt mye på dette med både e-3 og e-520. På e-3 er det litt bedre ettersom du kan velge begge myModene fra modevelgeren. (PASM Mymode1/Mymode2) og deretter endre blender etc. Men altså siden du ikke selv kan velge hva som skal være med/ la være som det er, så er nytten svært begrenset.

 

Kunne f.x tenkt meg å ha en "action" My Mode der AFc ble valgt sammen med høyere ISO,gruppe av afpunkter (diamant),IS2 (panning), og hurtigrepeat på avtrekkeren. Ikke mulig. AFC og IS er ikke med i my mode.

 

Det som du beskriver bør la seg gjøre gitt at du er happy med samme blenderåpning hver gang. At det ikke er mulig å endre blender ved bruk av MyMode finner jeg nærmest latterlig, og jeg håper det er noe jeg har misforstått.

 

M.v.h.

 

Goffen

 

Men noe må da MyMode kunne brukes til? Jeg trenger en ”nødknapp”. Syns det er så vanskelig å huske på innstillinger, så i Syden over jula (deilig med masse dagslys igjen :!: ), tok jeg de fleste bildene på P. Men så har jeg f.eks. tatt noen med spotmåling og siden glemt det. Det medfører at jeg tar bilder med spot der jeg ikke ønsker det. Kan MyMode innstilles slik at alt resettes? Jeg ønsker å ha en innstilling der det meste er på auto + ”generelle innstillinger”. Og at det er slik jeg forventer det hver gang jeg bruker knappen.

 

Blir helt forvirret over hva som endres og hva som beholdes alt etter hvor jeg har satt innstillingene og om jeg skrur av kameraet eller bare svitsjer mellom programmer.

 

Takk til Simon angående bruk av blitsen. Visste ikke at det var greit å stille på kameraet ved bruk av den interne blitsen. Trodde at jeg da bare ville ødelegge hele ”opplegget”. :cry:

Lenke til kommentar
Slenger meg med i denne tråden med mine førebelse inntrykk av E-520, etter snart tre år med E-1 og eitt år med E-410. Så langt har E-520 vore ei svært positiv erfaring både med omsyn på betre dynamikk enn E-410 (brenn ikkje høglys så fort), ergonomi og knappeplasseringar som gjer at eg ikkje treng å ta auget vekk frå søkaren for å endre opptaksinstillingar (a la E-1). Liten søkar er kompensert for ved å kjøpe ME-1 søkarforstørring (20 prosent), slik at denne no ikkje er langt unna søkaren til E-1. Ulempen med ME-1 er at den er brilleuvennleg, kjem ikkje nærme nok for å sjå heile søkarbildet, men det er alt blitt ein vane å vippe opp brillene.

 

I desse mørketider blir det først og fremst innebilder, og samarbeidet med FL-36 har gått utmerka. Kameraet eksponerer veldig bra med ekstern blits. Kvitbalansen må eg derimot passe på og setje denne manuelt ved inneopptak (utan blits). Her bomma E-1 aldri!

 

Det står att å bruke/teste kameraet meir, men så langt vurderer eg å kun ta med E-520 på den årlege afrikaturen i februar, eventuelt ta med E-410 som backup. Det blir hardt å leggje att E-1, og det spørs rett og slett om eg klarer det...er noko spesielt med den gamle travaren.

 

Angående brilleuvennlighet. Trodde min tid som kontaktlinsebruker var over for mange år siden. Jeg er nærsynt + må bruke lesebriller, dvs. jeg har progressive brilleglass. Men kan også lese uten briller om jeg har det nært nok.

 

Det fins progressive (eller er de bifokale?) linser. De er visst ganske kompliserte å bruke. Et annet alternativ som brukes, er å ha en avstandslinse på det styrende øyet (som er det man bør bruke til søkeren) og en leselinse på det andre øyet. Pga. av mine helt spesielle problemer fungerer det best om jeg bruker linse kun på ”avstandsøyet”, dvs. søkerøyet, og ingen linse på det andre.

 

Ved å stille inn søkeren slik at jeg ser godt med avstandslinse, fungerer det veldig mye bedre enn om jeg bruker briller. Er også mye lettere å kikke over søkeren om jeg f.eks. trenger det for å finne igjen motivet. Ingen brilleramme i veien. Slipper også problemet med å skulle finne riktig felt i det progressive brilleglasset. (Andre har funnet ut at det er bedre med bifokale glass når man fotograferer.)

 

Displayet blir uklart og umulig å lese om jeg skal bruke avstandslinse-/søker-øyet på det. Der må jeg bruke det andre øyet, leseøyet, som fungerer skarpt bare på et begrenset avstandsområde. Og heldigvis er displayet innenfor det området når jeg holder kameraet i en grei avstand. Slik displayet er, så ser jeg all tekst og alle innstillinger mye bedre og mye raskere uten brille enn om jeg skal ”sikte” meg til det gjennom de progressive brillene.

 

Og ingen svette-, regn- eller duggproblemer med kontaktlinse(r ). :thumbup:

Lenke til kommentar
Det står att å bruke/teste kameraet meir, men så langt vurderer eg å kun ta med E-520 på den årlege afrikaturen i februar, eventuelt ta med E-410 som backup. Det blir hardt å leggje att E-1, og det spørs rett og slett om eg klarer det...er noko spesielt med den gamle travaren.

Nå, la ikke den gamle vennen være alene hjemme. :) Ta ham med, men ikke kjør ham for hardt. :p

Lenke til kommentar
Det står att å bruke/teste kameraet meir, men så langt vurderer eg å kun ta med E-520 på den årlege afrikaturen i februar, eventuelt ta med E-410 som backup. Det blir hardt å leggje att E-1, og det spørs rett og slett om eg klarer det...er noko spesielt med den gamle travaren.

Nå, la ikke den gamle vennen være alene hjemme. :) Ta ham med, men ikke kjør ham for hardt. :p

Fare for hjerteinfarkt?

Lenke til kommentar

E-1 er utdatert på mange felt, men har den fortvilande eigenskapen at det er eit fotografisk verktøy meir enn noko anna. Ankepunkta mot E-1 er gjerne støy på høg ISO, autofokus i dårleg lys og kun 5 megapikslar. Alt dette kan eg imidlertid kompensere rimeleg greit for. Har bl.a. blåst opp forstørringar i A1-format - med forbløffande skarphet og detaljeringsgrad (det føreset at ein ikkje treng å ta utsnitt). Så var det også veldig greit å stå ute i øs pøs i Ngorongoro-krateret i fjor med påmontert 50-200mm, med lange blikk frå canonfolka som rusla inn under biltaket...

 

Vel, kanskje det blir E-520 med E-1 som backup. Da kan eg ha 50-200mm på E-520 og 14-54mm på E-1, og unngår objektivskifte i ein elles full og hektisk safaribil. Største fordelane med E-520 er elles høgare oppløysing og bildestabilisatoren. Hmm, decisions, decisions.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare handle et E-420 med et 25/2.8? Blir ikke mye forskjell fra det du har nå. ;)

Da venter jeg nok heller til Oly kommer med mFT før jeg tar en avgjørelse, men et hus som er kompatibel med den optikken jeg har er nok mer smart i praksis. En 1000D uten optikk tar nok enda mindre plass i bagasjen, og er lettere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...