Gå til innhold

Jeg testet D90s videofunksjon mot HV30


Anbefalte innlegg

Dette er en uoffisiell test av Nikon D90s videofunksjon mot Canon HV30. Jeg ville se hvordan kameraene håndterte lav belysning. Egentlig hadde jeg tenkt å stå ute og filme, men ombestemte meg fordi de var så kaldt og det blåste. Derfor monterte jeg kameraet i bilen i stedet:

post-160721-1225967458_thumb.jpg

 

Jeg måtte lene stativet såpass langt fram slik at jeg fikk brukt maks vidvinkel. For å unngå at stativet gnikket på dashbordet, la jeg en refleksvest mellom. Det medførte muligens til mer vibrasjoner.

 

Siden jeg kun hadde ett stativ måtte jeg kjøre to runder. Låtene skulle være det samme, men jeg klarte selvføgelig å velge feil låt mot slutten. Uansett kan man høre en klar forskjell på lyden. På HV30 brukte jeg den innebygde stereomikrofonen.

 

Hvorfor bildet på D90 bølget og flimret har jeg ingen god forklaring på. Kanskje det har noe med at gatelysene går på 50 Hz vekselsstrøm? Eller har det noe med xenonlyset på bilen? Mulig det er på grunn av motorvibrasjoner. Dieselbiler har jo større svinghjul og brummer mer.

 

Se testen på Vimeo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant ingen beskrivelse, men regner med du har HV30-klippene først?

Det var jo mye større dynamisk omfang på de andre klippene, så regner med det var D90?

Litt mer vibrasjoner så klart, siden den ikke har IS.

Men så lite til jelly-effekten som er mye omtalt, enda kamera var i konstant bevegelse!

 

Fint at du delte opp klippene slik, så var det mye lettere å sammenligne!!

Det er vel mange som er spent på hvordan videofunksjonen på de nye SLR'ene er sammenlignet med vanlig videokamera.

De kan selvsagt ikke erstatte disse enda, men dette er første generasjon, og vil dekke behovet til mange!! Må være glimrende til journalister og andre som trenger noen kjappe opptak, og slippe ekstra utstyr. Særlig at de kan bruke eksisterende kvalitetsoptikk.

Lenke til kommentar

Jeg var litt lat og burde ha satt kameranavn på klippene. HV30 har stereolyd i 48 kHz samplingsfrekvens. D90 har kun mono i 11 kHZ. På de klippene der lyden høres ut som det gikk gjennom en telefon, det er D90 klipp.

 

Mulig jeg burde ha stilt opp gain på D90 før jeg låste eksponeringen. Kvaliteten på D90 var veldig skuffende. Begge kameraene har optisk bildestabilisator, med mindre D90 sin er deaktivert under movie mode, da.

 

Rolling shutter aka «jelly effekt» er vel mest synlig hvis jeg panorerer eller roterer kameraet. I dette tilfellet bevegde kameraet for det meste forover.

 

Jeg skal ta flere tester av D90 og HV30 og poste dem her senere. D90 er ganske ny og jeg har så vidt utforsket videofunksjonen. HV30 har jeg hatt i et halvt år nå. Da den var ny, visste jeg heller ikke hvilke innstillinger som fungerte best. Derfor ble noen av klippene mine ganske dårlige.

Lenke til kommentar

Kvaliteten på D90 sine videoer er ganske lik det en grei mobiltelefon kan levere, bortsett fra at D90 har DOF-muligheter. Dette er så ubrukelig og meningsløst å putte inn i kameraet at de fortjener EU-bot på grunn av ren dårskap. Dette gjelder selvsagt alle som putter noe slikt inn i et DSLR med en sånn laber kvalitet på bilde og lyd.

Lenke til kommentar
Kvaliteten på D90 sine videoer er ganske lik det en grei mobiltelefon kan levere, bortsett fra at D90 har DOF-muligheter. Dette er så ubrukelig og meningsløst å putte inn i kameraet at de fortjener EU-bot på grunn av ren dårskap. Dette gjelder selvsagt alle som putter noe slikt inn i et DSLR med en sånn laber kvalitet på bilde og lyd.

Slik er det vel med de fleste nye teknologier, de suger i starten men er nødvendige for å få den frem. Som vi har sett har også Canon hoppet på den bølgen og når Nikon og Canon konkurerer om noe finnes det bare en vinner.... oss forbrukere.

 

Om noen generasjoner får man sikkert ett fullverdig HD-kamera med strålende lyd med autofokus og valgfri optikk.

Lenke til kommentar
Jeg var litt lat og burde ha satt kameranavn på klippene. HV30 har stereolyd i 48 kHz samplingsfrekvens. D90 har kun mono i 11 kHZ. På de klippene der lyden høres ut som det gikk gjennom en telefon, det er D90 klipp.

 

Mulig jeg burde ha stilt opp gain på D90 før jeg låste eksponeringen. Kvaliteten på D90 var veldig skuffende. Begge kameraene har optisk bildestabilisator, med mindre D90 sin er deaktivert under movie mode, da.

Oi, da var det motsatt av hva jeg trodde, D90 opptakene er altså først!!

Og da er jeg utrolig skuffet, da var det jo elendig dynamisk omfang..

Lenke til kommentar
Hvorfor bildet på D90 bølget og flimret har jeg ingen god forklaring på. Kanskje det har noe med at gatelysene går på 50 Hz vekselsstrøm? Eller har det noe med xenonlyset på bilen? Mulig det er på grunn av motorvibrasjoner. Dieselbiler har jo større svinghjul og brummer mer.

 

Vel - bølgingen fra side til side er rolling shutter-problematikken - man kan se risting med det andre kameraet også (f.eks. på bittelite rist mellom 0:19 og 0:20, og masser av risting/vibrasjoner på 1:23 og litt utover), men så rister hele bildet samtidig, og det oppfattes ikke så plagsomt som når bildet blir deformert med rolling shutter.

Se et glimrende (eventuelt "forferdelig") eksempel på deformering på grunn av risting og rolling shutter her:

 

Skulle vi hatt et norsk ord for rolling shutter, tro? Bølgelukker? Bølgeristing? Geléeffekt? Krøllshake? ;)

Lenke til kommentar
Slik er det vel med de fleste nye teknologier, de suger i starten men er nødvendige for å få den frem. Som vi har sett har også Canon hoppet på den bølgen og når Nikon og Canon konkurerer om noe finnes det bare en vinner.... oss forbrukere.

 

Om noen generasjoner får man sikkert ett fullverdig HD-kamera med strålende lyd med autofokus og valgfri optikk.

 

Ja, men nå har jo foto og videoteknologien vært ganske lenge på mobiltelefonene, men fremdeles suger kvaliteten der sett i forhold til et grisebillig dedikert videokamera. Så jeg tror ikke noe på å presse andre teknologier inn der de ikke er ment å være eller ikke hører hjemme. Det blir det samme som stillbildefunksjonen på videokameraer, som suger i forhold til et grisebillig dedikert kompaktkamera. Så produsentene kaster bort mye penger på å utvikle noe vi forbrukerne egentlig ikke trenger og som kun skaper hype på papiret hos star-trek fjortisser.

Lenke til kommentar

I helga lagde jeg en side-by-side test. Da ble 18-105 mm kit objektivet brukt. Jeg stilte begge kameraene på stativ og filmet samtidig. Lyden ble tatt opp på Røde Videomic, og kun den er brukt. Jeg bommet litt på hvitbalansen, og burde egentlig ha kalibrert begge kameraene mot et hvitt ark. Vimeo komprimerer streame-versjonen med kun 1-pass encoding. For å se sammenligningen best mulig, bør du laste ned wmv-fila (må være registrert hos Vimeo).

 

http://www.vimeo.com/2227473

 

 

I dag gjorde jeg en til test:

1. Filmet med D90 med AF Nikkor 50 mm f/1.8D på stativ

2. Filmet samme utsnitt med HV30 i 25p Cine mode på stativ

3. Opprettet et prosjekt i Premiere med 1280x720 oppløsning

4. Nedskalerte HV30-klippet til 66,7 %

5. Eksporterte D90 og HV30 som BMP

 

D90

post-160721-1226526347_thumb.jpg

 

HV30

post-160721-1226526342_thumb.jpg

 

 

 

Hvis det som står i lenken nederst stemmer, så skipper D90 pixler for å kunne lese sensoren raskt nok. Det kan være årsaken til hvorfor kanten av bordet ser så hakkete ut i forhold til HV30.

 

D90 100 % crop

post-160721-1226526416.jpg

 

HV30 100 % crop

post-160721-1226526409.jpg

 

 

Siden belysningen inne er begrenset, blir det noe støy på begge kameraene. Det virker som om D90 kjører støyreduksjon, noe som medfører tap av detaljer.

 

D90 100 % crop

post-160721-1226526423.jpg

 

HV30 100 % crop

post-160721-1226526419.jpg

 

På grunn av stor sensor og lysfølsomt objektiv på D90, ble bildet mye lysere enn på HV30. I de bildene over har jeg korrigert lys og farge. Bildene nedenfor er hvordan de så ut da jeg eksporterte dem fra Premiere.

post-160721-1226526972_thumb.jpg

 

 

Jeg kom over denne artikkelen en stund siden (før jeg faktisk kjøpte D90):

http://www.digitalsecrets.net/secrets/NikD90MovieOP.html

Lenke til kommentar
Ja, men nå har jo foto og videoteknologien vært ganske lenge på mobiltelefonene, men fremdeles suger kvaliteten der sett i forhold til et grisebillig dedikert videokamera. Så jeg tror ikke noe på å presse andre teknologier inn der de ikke er ment å være eller ikke hører hjemme. Det blir det samme som stillbildefunksjonen på videokameraer, som suger i forhold til et grisebillig dedikert kompaktkamera. Så produsentene kaster bort mye penger på å utvikle noe vi forbrukerne egentlig ikke trenger og som kun skaper hype på papiret hos star-trek fjortisser.

Hvis du forventer at ett kamera på en telefon skal kunne sammenlignes med dedikerte fotoapparat har du nok urealistiske forventninger.

 

Det samme med videoopptak på speilreflekskamera, ja jeg tror det blir bra til slutt men det vil aldri bli så bra at det erstatter dedikerte videokamera. Fordelen til speilrefleksene er så klart utskiftbar optikk.

 

Ekstrafunksjoner som video og stillbilde i apparat og dingser som ikke er beregnet på det bør også betraktes som ekstrafunksjoner. Du ser aldri en fotograf ta bryllupsbilder med en Nokia N95 eller noen spille inn en film med stillbildekamera. Funksjonene er jo likevel bra å ha for dokumentasjon av skader, videotelefoni, kunne legge bilder til kontakter osv men den dagen du tar med deg telefonen for å ta bilde av den vakre solnedgangen, da har du misforstått.

 

Personlig er jeg glad produsenter presser mest mulig teknologi inn i minst mulig som for eks. mp3 på mobil, PC-funksjoner på mobil, nettilkobling på receivere, seng i sofa altså sovesofaer, etc.

 

Masse av dette er jo også meget vellykket, hadde vi fulgt din ideologi hadde vi nå kun bare ringt å sendt SMS med telefonene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...