Gå til innhold

ssh port forwarding


Anbefalte innlegg

Heisann. fra min arbeidsstasjon prøver jeg å nå remotehost2 gjennom remotehost1 (som har tilgang til remote host 2).

 

remotehost1 har jeg direkte tilgang til fra arbeidsstasjonen, mens remotehost2 ikke er mulig å nå fra arbeidsstasjonen.

 

ssh -v -L 20000:remotehost2:80 user@remotehost1

I teorien skal jeg nå ved å gå fra arbeidsstasjonen sin localhost:20000 nå remotehost sin port 80.

 

Hva gjør jeg galt?

 

jeg får feilmeldinga

channel 3: open failed: connect failed: Connection refused

remotehost2 kjører forresten en IIS-server på windows 2008.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

windowsservermaskina er ikke tilgjengelig fra arbeidsstasjonen, men den er det fra remotehost1 og jeg har tilgang til remotehost1. Jeg ønsker rett og slett å videresende requests fra den serveren jeg har tilgang til, til windowsservermaskina jeg kun har tilgang til gjennom host1.

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Hva er det du ikke forstår? windowsserveren kjører ikke ssh.

 

Jeg ønsker rett og slett å kunne komme meg inn på web-interfacet til windowsserveren, ved å gå fra min arbeidsstasjon til en linuxserver som sender requests videre til windows-serveren.

 

localhost:9000 -> linuxserver -> windowsserver, port 80

Lenke til kommentar

Du forsøker å lage en ssh-tunnel fra en linux boks til en windowsmaskin, da må du ha klient på linuxboksen og server på windowsboksen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ssh_tunnel#SSH_tunneling

Et godt alternativ for det du ønsker å gjøre er å koble deg på en intern linuxboks som kjører nx-server (typisk freenx eller nomachine). Da kan du enkelt åpne web-interface med nettleseren på den interne linuxboksen. Du kan også gjøre det uten x med kommandolinjebaserte nettlesere.

Lenke til kommentar
1 - Du er sikker på at ikke localhost:20000 er i bruk?

Ja, jeg har prøvd mange porter på lokalhost-sida. Jeg har også prøvd å videresende til port 3389 på serversida (microsoft remote desktop bruker denne porten)

 

2 - Får du kommet deg inn på remotehost1 med "vanlig ssh"?

Ja, jeg har til og med prøvd å sette opp en tunnel til remotehost1, slik at localhost:8000 går til port 80 på remotehost1. Dette fungerer uten problemer.

 

remotehost 1 kjører Vmware ESX-server (redhat-basert)

remotehost 2 kjører windows 2008 server

 

På klientsida har jeg prøvd ubuntu, mac os x 10.5.5 og windows (med plink.exe fra putty). Jeg får ikke kontakt med remotehost 2 fra noen av de.

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Det kan virke sånn, for når jeg kobler til remotehost1 sine virtuelle maskiner ( windows og ubuntu), kan jeg så kjøre remote desktop eller åpne en nettleser og navigere meg til remotehost2 uten problemer.

 

(hele greia med ssh-tunnelen, var at jeg skulle unngå å måtte bruke vmware infrastructure client for å koble til de virtuelle maskinene og deretter til windowsserveren, klienten finnes dessverre bare for windows)

Endret av dabear
Lenke til kommentar

ssh -g -R ${LOCAL_PORT}:${REMOTE_HOST}:${REMOTE_PORT} ${LOCAL_HOST}

 

...REMOTE er Windows-maskin (host/ip og port), $LOCAL_PORT er porten tjenesten skal kunne nåes på Linux-maskinen, LOCAL_HOST er linux-maskinen.

 

...du SSH'er altså til deg selv(på Linux-maskinen)... Burde funke.

 

Du kan vel også gjøre dette med socat, tror dette skal fungere fint:

socat -d -d -lf /var/log/socat.log TCP4-LISTEN:${LOCAL_PORT},fork,reuseaddr TCP4:${REMOTE_HOST}:${REMOTE_PORT}

...socat er hipt 8--)

 

...vet ikke helt om jeg skjønte forklaringen din til slutt, men jeg sitter ofte i situasjonen at jeg ikke når VMWare-server (windows) direkte, men slipper inn via en Linux-maskin jeg når. Bruker da SSH SOCKS proxy, tsocks og RDP (rdesktop) for å nå maskinen (som jeg så adminisrerer med nevnte VMWare-klient).

ssh -D 10200 bruker@linux-maskin

 

Har så konfigurert tsocks til å bruke port 10200, og kan kjøre tsocks i et shell for siden å starte rdesktop... Evt starte rdesktop via tsocks direkte:

tsocks rdesktop <windows-maskin(ip)>

Endret av comicz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...