Gå til innhold

Kommentartråd til Støysvakt PC-kabinett i kryssfinér


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heisan.

 

Ser det har kommet en ny worklogg..

 

Vel, du er flint til å behandle tre, og stødig på sagen..

 

Pent arbeid :thumbup:

 

Skal du ha noe form for filter for inn-luften..?

 

Takker for hyggelige tilbakemeldinger!

 

Ja, skal ha filter.

 

(Som du sikkert skjønner er jeg ferdig å bygge denne PC'en nå, har bare somlet med å samle bildene og legge dem ut.)

 

Hadde ikke filter til å begynne med, og da samlet det seg litt støv inne i kabinettet etterhvert. Men siden luften beveger seg relativt sakte gjennom innsugsspaltene, var det ikke noe stort problem (ingen støvsuger, akkurat).

 

Nå har jeg lagt inn et filter i "kjelleretasjen", mellom innsuget og innsugsviften. Skal lage en ekstra Google SketchUp-illustrasjon.

 

Swiffer mikrofiberklut viste seg å være et perfekt filter, da det var veldig liten luftmotstand i denne! Det er dessuten en fordel å installere filteret slik at det får størst mulig overflate, da dette gir minst luftmotstand.

Lenke til kommentar

Blei ikke så enormt stor som jeg hadde trodd med en gang jeg så de to første innleggene på morran idag.

 

Ble jo ganske bra til slutt da, men ser ut som lakken din har sprukket litt eller? Tror de vil få ett ganske mye bedre resultat om du matter ned lakken nå og lakker over ett par strøk til (om du gidder da). Tre er ikke så lett å lakke, i og med at det er ''levende'' materialer. Så her er grunningen alfa og omega, dess flere desto bedre. Man må mette trefiberene før man kan legge lakkstrøket som skal bli pent. ;)

 

Men det må sies att lokket og ''sidedøren'' ble svært pent! Utrolig genial måte å gjøre det på, og ser veldig cleant ut!

 

Alt i alt en fin mod du har der!

Lenke til kommentar
Blei ikke så enormt stor som jeg hadde trodd med en gang jeg så de to første innleggene på morran idag.

 

Ble jo ganske bra til slutt da, men ser ut som lakken din har sprukket litt eller? Tror de vil få ett ganske mye bedre resultat om du matter ned lakken nå og lakker over ett par strøk til (om du gidder da). Tre er ikke så lett å lakke, i og med at det er ''levende'' materialer. Så her er grunningen alfa og omega, dess flere desto bedre. Man må mette trefiberene før man kan legge lakkstrøket som skal bli pent. ;)

 

Men det må sies att lokket og ''sidedøren'' ble svært pent! Utrolig genial måte å gjøre det på, og ser veldig cleant ut!

 

Alt i alt en fin mod du har der!

 

Takk skal du ha!

 

Du har selvsagt helt rett i at finishen på kabinettet ikke er bra. Rakk vel å legge på ca 1,5 lag sort lakk, og det ser bare sånn passe ut. Men jeg tar meg vel sammen en dag og pusser / matter ned og lakker skikkelig, ja ;-) Nå for tiden går det mest i masteroppgave, men dro til og skrev denne loggen for å få litt avveksling ;-)

 

For meg handlet dette prosjektet mer om å prøve ut luftkjølingsprinsippet jeg hadde hatt i tankene en stund, og jeg er strålende fornøyd med resultatet. Kabinettet blir litt høyere enn vanlig pga den "ekstra etasjen", men det er det verd for meg.

Lenke til kommentar

Du ikke gjøre noe for min del, tenkte bare å tipse deg om noe jeg så på bildene. ;)

 

Hvordan ble luftkjølingsprinsippet da? Hadde du maskinen i orginalt kabinett og sammenlignet tempene?

Hvor lydløst vil du si det er i forhold til en PC med en god 120mm vifte i front og en tilsvarende bak (+strømforsyning)?

Lenke til kommentar
Du ikke gjøre noe for min del, tenkte bare å tipse deg om noe jeg så på bildene. ;)

 

Hvordan ble luftkjølingsprinsippet da? Hadde du maskinen i orginalt kabinett og sammenlignet tempene?

Hvor lydløst vil du si det er i forhold til en PC med en god 120mm vifte i front og en tilsvarende bak (+strømforsyning)?

 

Har hatt mange maskiner med "vanlige" kabinett, men denne innmaten er satt sammen i anledning kabinettet, og altså ikke prøvd i andre kabinetter.

 

Støymessig er det to forskjellige verdener mellom denne maskinen og de jeg har hatt før. Jeg vil si at dette er så støysvakt at det må være helt stille i rommet for å høre at maskinen står på. Harddiskene hører jeg ikke i det hele tatt, selv når antivirus scanner og scanner. Uvant, av og til lurer jeg på om de virker, men det gjør de jo -bare på en deilig og stille måte.

 

Maskinen står på 24/7, og jeg sover mindre enn 1 m fra den, uten å tenke over det i det hele tatt. Slik var det ikke før!

 

Kjølingen er mer enn god nok, har i alle fall ikke merket antydninger til noe krøll...

 

Og jeg lover å pusse og lakke!

Endret av Johnny_Twotimes
Lenke til kommentar
Jeg tilslutter meg all den rosen du har fått.... du behøvde vel ikke gjøre noe '2 ganger heller, Johnny?

 

Hehe, you're a funny guy, you know that?

 

Takk skal du ha! Pleier å planlegge ganske grundig, så Johnny Twotimes slapp å gjøre tingene mer enn én gang...

 

Forresten, oppdaget at det i ringeapparatet er en ledig, ubrukt plass for lyspærer / -dioder. Det er som om "Friedland"-gutta bønnfaller meg om å integrere HD-aktivitetsdioden i ringeapparatet. Må ned i kjelleren og finne meg et kabinett jeg kan rive ut et slikt diodelys fra ;-)

 

Skal også ta noen bilder av kabinettet i helfigur, slik at man får et bedre inntrykk av sluttresultatet. Peace out!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...