Gå til innhold

fra timelønn til fast lønn samme år, hva me ferie


Anbefalte innlegg

fått ny stilling i samme firma, men gått over til fastlønn. hva skjer egentlig med ferien som jeg skal ha i år?

har ikke hatt tid til å ta ut ferie i år, så tenkte jeg skulle ta ut noe nå. men lurer egentlig på om jeg skal ha full fast betaling eller om de trekker ferie fra lønna .

ferie pengene ble betalt ut i juli, men fikk også lønn den mnd. så jeg har fått lønn hver mnd dette året + ferie penger.

 

har snakka med regnskapskontoret , som jeg ikke stoler helt på, og de sier at hvis jeg tar 2 uker ferie så trekker de fra 2 uker på lønna.

så da har jeg egentlig ikke råd til å ta meg ferie. så da kommer jeg til å jobbe i år uten å ta ut ferie.

noe de også sa ikke var lov, at jeg var lovpålagt å ta ut ferie, men jeg kunne overføre 12 virkedager til neste år.

 

min logikk sier det er noe som skurrer her, men heller mot det at jeg ikke har krav på noe betaling hvis jeg tar meg ferie. noen jeg har snakka med mener jeg har krav på betaling og snakker også om at bedriften er nødt til å kjøpe ferien min hvis jeg ikke tar meg ferie.

 

bedriften min er ikke organisert, det er ikke jeg heller ( meldte meg netopp ut pga min lederstilling , så har egentlig ikke behov for å være organisert.)

bedriften jeg jobber for følger kun miljøvernloven\tariff , ikke noe avtaler internt eller noe slikt.

 

gjerne gi meg en link hvor jeg kan lese om dette. har prøvd å lese litt i lover men ble ikke helt klok

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke betalt for å ta ferie, det er da helt naturlig. Det er derfor du får feriepenger. Har du fått lønn alle månedene og også fått alle feriepengene, må du nok pent ta ubetalt ferie. Jeg tror ikke det er ulovlig å jobbe hele tida uten å ta ferie, men det finnes sikkert noen som vet mer om det enn meg. ;)

Lenke til kommentar

Du får vanligvis lønn i 11 måneder, for det er jo det du jobber. Feriepenger får du som oftest utbetalt i juli da de fleste tar store deler av ferien sin da og feriepengene utgjør 10,2% eller 12% av fjorårets lønn (avhengig om det er 4 eller 5 ukers dere har).

Feriepengene blir lønna du må leve på når du tar ferie, har du ikke jobbet tidligere så er det ikke alle som har råd til å ta ferie rett og slett.

Lenke til kommentar

takker for svar , var vel noen lunde det samme jeg tenkte.. men det var så mange rundt meg som hadde mange men splittede meninger om akuratt dette ,

fant ut at jeg ikke tar ut ferie i år, tar heller ut et par uker med avspasering .

 

jeg klar over hva ferie penger er , hvor de kommer fra osv, men syns selv det ble litt surr når jeg gikk fra timelønn till fast lønn i sommer,

 

noen som vil gi meg en enkel forklaring på hvofor jeg IKKE skal ha betalt når jeg skal ta meg ferie?

Lenke til kommentar
Sjefen din har helt rett i at han har plikt til å be deg om å ta ferie. Men du kan motsette deg å ta ferie, dersom du for eksempel ikke har opptjent feriepenger, og ikke har økonomi til å ta ferie.

Det stemmer ikke. Hvis arbeidsgiver og arbeidstaker er enig om at man ikke tar ut ferie er det helt greit.

Har selv ikke tatt ut ferie på 3 år siden man ikke har betalt ferie i Norge (som man har i andre land).

Da slipper man å bli trukket for 1 mnd lønn. (feriepenger er jo ikke annet enn at arbeidgiver tar 11-12% av det du tjente året før og sparer for deg)(de får man jo uansett om man tar feire eller ikke)

Lenke til kommentar
Sjefen din har helt rett i at han har plikt til å be deg om å ta ferie. Men du kan motsette deg å ta ferie, dersom du for eksempel ikke har opptjent feriepenger, og ikke har økonomi til å ta ferie.

Det stemmer ikke. Hvis arbeidsgiver og arbeidstaker er enig om at man ikke tar ut ferie er det helt greit.

Har selv ikke tatt ut ferie på 3 år siden man ikke har betalt ferie i Norge (som man har i andre land).

Da slipper man å bli trukket for 1 mnd lønn. (feriepenger er jo ikke annet enn at arbeidgiver tar 11-12% av det du tjente året før og sparer for deg)(de får man jo uansett om man tar feire eller ikke)

 

 

Noen som burde gjøre hjemmeleksen sin? :innocent:

 

Må man ta ferie? Ja. Ferieloven er gitt for å sikre at arbeids-takerne virkelig får ferie, og arbeidsgiver plikter å sørge for at så skjer. Men retten til ferie er samtidig en plikt for arbeidstaker til å gjennomføre den ferien.Unntaket er dersom en arbeidstaker ikke har opptjent tilstrekkelig med feriepenger til å dekke bortfallet av lønn under fraværet. I slike tilfeller kan man la være å ta ferie, med mindre man jobber i en virksomhet hvor driften innstilles i forbindelse med ferieavviklingen (fellesferie). Da må ferien avvikles uansett

Sakset fra http://lederne.no/getfile.php/Filer/Lederne%202-2007.pdf

Lenke til kommentar
Noen som burde gjøre hjemmeleksen sin? :innocent:

Ja faktisk. Og det er de som har skrevet den artikelen du henviser til som burde gjøre hjemmeleksen. Jeg er fullstendig klar over at det er en oppfattelse at man pilikter til å ta ferie, men det er kun hvis arbeidsgiver sier du må ta ferie. Da kan man ikke nekte. (bortsett fra hvis man da ikke har opptjent fult feriepenger).

 

Ferieloven ligger her:

<a href="http://www.lovdata.no/all/nl-19880429-021.html" target="_blank">Link</a>

Det er ingen ting som sier at en arbeidsgiver plikter å påse at arbeidstaker gjennomfører ferie. Arbeidsgiver plikter derimot å gi ferie til arbeidstaker. (hvis han vil ha)

 

Det er derimot en endring som kanskje blir gjennomført som vil gjøre at man ikke kan gjøre om ferie til lønn. (noe som fremdeles ikke betyr at man ikke må ta ferie, men det er vel færre som ikke tar ut ferie da)

 

Arbeids- og inkluderingsdepartementet sender på høring enkelte endringer i ferieloven som blant annet sikrer at ferie tas ut og ikke byttes med økonomisk godtgjørelse. Samtidig foreslås det at manglende avviklet ferie fullt ut kan overføres til neste år. Endringene er en nødvendig tilpasning til EU-direktivet om arbeidstid.

 

– Ferielovens krav om årlig ferie er viktig både av helse- og velferdsmessige grunner. Forslaget vil på en positiv måte bidra til å legge et større press på arbeidsgiver og arbeidstaker til å oppfylle lovens bestemmelser om årlig rekreasjon og hvile, sier arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen.

 

Den høringen kan du lese om her:

<a href="http://www.regjeringen.no/nb/dep/aid/press....html?id=481597" target="_blank">http://www.regjeringen.no/nb/dep/aid/press....html?id=481597</a>

 

 

 

 

 

 

 

 

feriepenger er jo ikke annet enn at arbeidgiver tar 11-12% av det du tjente året før og sparer for deg

 

10.2% eller 12% kommer i tillegg til opparbeidet lønn for feriepengergrunnlaget. ;)

 

Du lurer deg bare selv når du tror det ;-) (men 99% tenker jo slikt)

Endret av overLoad
Lenke til kommentar

Den måneden feriepengene blir utbetalt får man i tillegg ett trekk for ferie.

 

Utrolig mange innbiller seg at de skal få full vanlig lønn + feriepenger + 5 ukers ferie. :roll:

 

Jeg hadde ikke nok opptjent feriepenger til å ta meg full ferie i år, og har bare hatt 2 uker.

 

 

Når jeg regner ut hva jeg vil bli trukket i ferie, bruker jeg dette regnestykket : Månedslønn * 30 / 26

 

 

Videre ser regnestykket slik ut for å finne ut hva jeg får utbetalt på Juni eller Juli lønn (avhengi av hva som er vanlig i bedriften du jobber i)

 

Lønn Juni + Feriepenger opptjent i 2007 - ferietrekk = brutto utbet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...