Gå til innhold

Spill pc til ca 10k. Synspunkter til valgte deler.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, har nå satt sammen en pc ved hjelpav handlevognfunksjonen i prisguiden, så det jeg lurer på er om delene passer bra sammen. Er lenge siden sist jeg satt sammen en pc, så noen synspunkter på dette hadde vært fint :)

pcn skal også hovedsaklig brukes på spill, da dette er en liten hobby for meg. Har ikke satt meg noe særlig inn i overklokking, så har ikke tatt hensyn til dette når jeg valgte deler.

Trenger heller ikke skjerm,tastatur eller mus\musematte da jeg har dette fra før.

Så hvordan ser dette oppsettet ut? Er quadcore å foretrekke foran dualcore? tenker litt på fremtidsrettet da jeg vil ha en pc som holder en stund, og som kan oppgraderes istedenfor å kjøpe helt ny.

Pris må ikke gå over 10,5k da dette er mitt budsjett.

Takker for hjelp på forhånd :)

Min handlevogn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser helt grei ut den der. kommer nok til å holde lenge den, eneste du trenger å oppgradere om noen år da er vel kanskje cpu, skjermkort og mer ram vis du skulle ønske det ;)

Men for guds skyld ikke ha OEM OS. Dvs si at du kun kan bruke en lisens på et hk, cpu osv. vis du oppgraderer det så er det da liten sjangs for at det går. også gå for xp vis du skal ha gameing pc, for det krever mye mindre osv... men du kan jo eventuelt bare laste ned vista å prøve det ut ;)

Skrevet (endret)

Kabinett og prosessor ser bra ut. Et alternativt kabinett som er billigere, men samtidig veldig bra, er Antec P182. Får veldig mye gode omtaler.

Er mange som snakker om at Quad er mer fremtidsrettet enn Duo, men sånn det ser ut nå teller klokkehastighet langt mer enn antallet kjerner for spillytelsen, så Duo er å foretrekke. Og til den tid at Quad virkelig får en ytelsesfordel over Duo, så er nok de prosessorene vi sitter med nå utdaterte for lenge siden.

Trenger du 1000W PSU? Jeg vet jeg ikke er den som skal rope høyest(sitter med HX1000W selv), men så lenge du ikke har planer om tri-SLI eller Crossfire X med 2 stk HD4870X2, så klarer du deg nok fint med noe ala Corsair TX750W. Men for all del Mist 1000W er en veldig bra PSU, og velger du denne slipper du å kjøpe ny på en god del år.

Ser du har valgt X48-hovedkort og DDR3-minne. Du får mer ytelse for pengene ved å velge DDR2 og et billigere hovedkort. Du får 4GB DDR2 for rundt 4-500kr (når du ikke skal klokke kan du godt velge billig RAM), og et godt P45-basert hovedkort koster rundt 1000kr (hadde valgt et fra Gigabyte, evt. Asus. MSI har et litt frynsete rykte). Hvis du gjerne vil ha full Crossfire-støtte (2 stk PCI-Ex16) er X38-kort et alternativ, feks Asus P5E som jeg selv har. Dette koster rundt 1500kr.

De pengene som blir til overs når du endrer HK og minne, hadde jeg så absolutt lagt i et bedre skjermkort. HD3870X2 er utdatert og både HD4870 og HD4870X2 yter bedre. Valg av GPU avhenger av hvilken oppløsning du spiller i. Opp til 1680x1050 så yter HD4870 temmelig likt med HD4870X2, men i høyere oppløsninger drar X2 fra...dog til en noe stivere pris.

Vet ikke om du har glemt HDD og DVD-brenner, men har lagt dette til.

Mitt forslag (priser fra Amentio):

Kabinett: CoolerMaster Cosmos S: kr. 1704,-

PSU: Corsair TX750W: kr. 937,-

HK: Gigabyte GA-EP45-DS3L: kr. 955,-

RAM: GEIL 4GB (2x2GB) PC2-6400: kr. 402,-

CPU: Intel Core2Duo: kr. 1389,-

GPU: Sapphire Radeon HD4870X2: kr. 4179,-

HDD: Samsung Spinpoint F1 750GB: kr. 688,-

DVD-brenner: Samsung SH-S223F/BEBE SATA: kr. 200,-

I alt (uten frakt): kr. 10.454,-

Vil du ned i pris vil jeg anbefale deg å velge Antec P182 som kabinett, og evt. bytte ut skjermkortet til et HD4870.

Edit: Damn, glemte OS... Men du kan godt velge OEM-lisens spør du meg. Ser ikke helt poenget med å kjøpe fullversjon, når det nå kommer nye Windows-utgaver med så jevne mellomrom. Windows 7 ventes jo allerede neste år.

Endret av Hugo_Hardnuts
Skrevet

Tusen takk for svar :)

Hadde faktisk glemt hdd, har en allerede, men den er noen år nå, så kjøper en ny som OS disk. Og glemte også å si at jeg har dvd brenner :), men takk for at du tok de med.

Grunnen til at jeg valgte cooler master sitt kabinett var mest pga looks. Syns selve kabinettet ser kjempetøft ut. Pluss at det har god plass, så når jeg oppgraderer til helt ny pc vil jeg ha et kabinett som jeg liker, og som har plass :)

Har også lest litt tester osv, og ser ut som ddr2 er mest ytelse for penga ja.

Tok også å gikk ned...eller opp til ett HD4870 kort, og AsusP5 HK. Så hiver jeg inn ett kort til i crossfire når jeg ser behovet og pengene strekker til. 10,5k var maksgrense, så hvis dette nye oppsettet holder en stund gjør det absolutt ingenting om det kommer under.

Beholder også 1000wattern, så slipper jeg å tenke på det når jeg oppgraderer neste gang.

Oppgraderte rammen du la ut til PC2-8000, da prisen ikke var så ille for å gå opp ett lite hakk. Så da satser jeg på at dette holder da? Eller er det noen andre gode tips å få? :)

Ny handlevogn.

Skrevet

Det ser mye bedre ut ja. Et godt tips, siden du vurderer Crossfire senere, er å gå for 1GB-versjonen av HD4870. Disse yter bedre i Crossfire, samt at du da kan kjøre Crossfire X med et HD4870X2 uten at det går ut over tilgjengelig minnemengde. Crossfire X med HD4870 512MB og HD4870X2 (som har 2x1GB minne) medfører nemlig at du kun får utnyttet halvparten av minnet på X2-kortet (kan ikke helt forklare hvordan, men "det bare er sånn" :p.

HDD'en du har valgt har nok ikke all verdens ytelse pga størrelsen og mengden cache. For ca. 250kr mer får du en 500GB med 16MB chache, som nok vil yte en del bedre, og ellers er den 750GB Spinpoint-disken jeg linker til over et meget godt kjøp.

Lest et par tester av det kabinettet og det kommer veldig godt ut ja.

Lykke til med byggingen når den tid kommer så! :thumbup:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...