Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hastesak! Trenger å få tømt ut frostveske!


Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Jeg startet det emnet om "Caravellen min blir daffere og daffere" (den mistet gradvis all kraften, og fikk vite av folk her at det kan være en defekt slange til turbo elns) ..det er en turbo diesel 1989 (T3)

 

Men dette spørsmålet dreier seg i grunn om noe annet...selvom bilen har lite kraft igjen skal jeg prøve å få kjørt den på verkstedet et stykke unna, men er bekymret for: frostvesken minner om Slush nå. Om sommeren fant jeg ut at nesten all kjølevesken forsvant meget fort (Trodde det var lekasje), så jeg gadd til slutt ikke å kjøpe mer og brukte i stedet vann. så plutselig holdt den på vesken uten at det ble borte som vanlig.

Den holdt faktisk så lenge at det ble vinter og det har gradvis fryst (det er som sagt som slush, ikke helt frossent)

 

så jeg lurer på: bør jeg la bilen stå til dette er fikset? er ca 30-40min kjøring dit jeg skal...

eller: finnes det en måte å få denne frostvesken ut og få fylt på ny, som er mer egnet for kulde? for de som ikke vet åssen det ser ut i denne typen caravelle: beholderen for frostveske er bak på bilen ved motorn, du vipper ned reg.skiltet så finner du lokket der på siden av beholdern (ikke oppå)... kan det tappes fra bunnen som med oljen, eller finnes det andre måter? tenkte å bruke et gummirør og suge ut og så la det renne ned i en bøtte, men finner ikke noe slange og det haster veldig!! avtalt time og må opp grytidlig for å fikse det

 

åssen får man vanligvis ut "frostveske" (aka 90% vann) når det begynner å fryse?? tenkte å helle på varmt vann og la motorn gå litt for å få tint det skikkelig før jeg evt prøver å få det ut....men jeg har null peiling på bil

 

Er utrolig takknemlig for forslag!!

 

 

edit: bekymra for dette pga bilen ryker som bare faen....svarte skyer av eksos, så ut som det kom fra under motorlokket også og inn i bilen, redd det skal bli brann elns...

 

og noe annet: oljen var bare søl? prøvde å peile oljen men samme hvor myue jeg tørket av var det umulig å lese noe som helst...hele pinnen var dekket av olje..kan det være trykk pga det med luftslangen?

 

Takk for svar:)

Endret av medlem-98070
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-98070

Så du tror jeg kan kjøre så lenge det ikke er helt frossent? :) jeg har ikke så mye peiling på det her jeg, hvilke slanger ser jeg på og hvordan finner jeg ut om den er stiv?

 

det blir gjerne noen minus om natten men om dagen er det ikke så kaldt, bor nærme Drammen

 

Hva vil det si å bakke da?

 

edit: kan jeg kjøre med "slush" selvom det er vann og ikke ordentlig frostveske? den går ikke helt opp til merket, bare å fylle på resten med ordentlig frostvekse for 40-?

Endret av medlem-98070
Lenke til kommentar

la den bakke = stå og gå på tomgang.jeg har kjørt (startet motoren ved værre tilstand en slush) ved et lignende tilfelle å det gjikk fint. du må klemme på kjøleveskeslangene får og sjekke om de er stive (pinnfrosen) du kan jo godt helle på konsentrat men da må bilen få bakke litt så det blander seg.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Stå på tomgang til imora?? har neppe nok diesel, og den forrurenser som sagt helt ekstremt, tviler på at naboene setter pris på det :p

 

Men vil fikse dette før jeg setter inn på verksted så jeg slipper å betale for at de gjør det...

ville ha bilen dit i morgen, men utsetter heller enn å ta risken på å få større problemer med dette vannet når bilen skal fikses.. blanet annet er jeg redd vannet skal fryse om det blir kaldere (bilen står jo ute ved verkstedet)...eller at det blir annet tull. Kan tenke meg vann er bra nok når jeg kjører kun denne avstanden(for å nedkjøle motoren?), men når det evt blir mange kuldegrader fryser det jo lett..(men jeg har som sagt lite peiling på dette, mulig det jeg sier er helt på jordet)

 

og det hjelper vel ikke kun å fylle på ordentlig kjøleveske nå, jeg må vel først fjerne vannet?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Nei, mener ikke mens jeg kjører men mens bilen står der...mulig den må stå litt før de kan se på den (og da står den ute).

 

Slik jeg har forstått det da...: vannet fungerer når jeg skal kjøre (for å¨holde motoren avkjølt), men når bilen skal stå, så fryser vannet lettere enn ordentlig kjøleveske. Men ordentlig kjøleveske har det mye å si når bilen kjører, tenker når de på verkstedet skal prøve å fikse det andre med motoren? at det da bare er vann der og ikke ordentlig kjøleveske

 

Sorry maset, men har null peiling og er redd for å gjøre tabber... ble redd av all den røyken i dag, redd for at bilen stopper eller tar fyr på veien :S

hva er årsaken til den enorme eksosen da? Gåen toppakning, hva vil det si? hvis noen gidder foprklare/linke til noe jeg kan lese på

Lenke til kommentar

will bare si at det er utrolig vanskelig med slike saker når du ikke kan så mye og andre prøver og hjelpe... :whistle:

 

det har ingen ting og si om du har kjøleveske eller vann så lenge du kjører,motoren vill holde vannet varmt..problemet er når du stopper da vill vannet fryse men ikke kjøleveska.

 

det er vell også noe middel som gjør at det ikke ska ruste i systemet men har 0 og si om du bruker vann får en stund.

 

du sa:

bilen ryker som bare faen....svarte skyer av eksos...

 

jeg tenkte å wiki sier:

Tydelige tegn på at toppakningen kan være gåen er at bilen har blålig tykk eksos når den er varm.

 

du sa: oljen var bare søl? prøvde å peile oljen men samme hvor myue jeg tørket av var det umulig å lese noe som helst...hele pinnen var dekket av olje..

 

jeg tenkte å wiki sier:

Resultatet (av spukket pakning) er at det kan pumpes kjølevæske over i oljen,

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Toppakning kansje du blei litt klokere? :thumbup:

Endret av storkers
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

som jeg nevnte deg i den forige tråden du startet på dette problemet

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1023198&hl=

 

Toppene på disse bilene har vell heller ikke all verdens beste rykte på seg

Du kan rissikere at det er toppen som har slått seg eller sprekt slik de som oftest pleier å gjøre

De sprekker mellom ventilsetene og du vill derfor ikke nødvendigvis merke noe på vann eller oljeforbruk/lekasje

Hadde tatt å målt kompresjonen på den, det koster ikke allverdens og er nok det som jeg ser på som den mest sansynlige årsaken

 

Dersom bilen din har fryst så er det bare å starte den og la den svive i ca 5 min før du stopper den igjen, la den så stå i noen minutter igjen og start den opp igjen i 5 min igjen, la den så stå i 5-10 min og start den igjen la den så svive i 5-10 min igjen, men husk å følge med på temperaturmåleren inne i instrumentene, når temperaturmåleren i instrumentene begynner å stige så skal det også komme varme i varmeapperatet, når du kjenner at det er lunk i varmeapperatet på bilen så er det trygt å kjøre fordi du da har full sirkulasjon i motorens kjølesystem

 

Lykke til

Endret av support81
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...