Gå til innhold

Trenger tips til nytt skjermkort


Anbefalte innlegg

jeg har nylig oppgradert pc'en min og lurer på om skjermkortet mitt begynner å bli tregere enn pc'en igjen. min spec akkurat nå er:

 

CPU: E8500 (@3,16ghz)

HK: Maximus Formula II

RAM: OCZ Reaper HPC 1024mb(x2) PC8500 1066MHz,"5-5-5-15"

SKJERMKORT: XFX GeForce 7900 GTX Extreme (gpu 665mhz/mem 1,6ghz)

PSU: 580W.

 

det som gjør meg usikker på om jeg bør oppgradere er at skjermkortet mitt koster fortsatt 4348kr på amentio, jeg ga 4900kr for det for 2 år sida. syns det virker helt sprøtt at det er nesten like dyrt som dagen topp modeller, når jeg syns det ser ut som at de nyeste kortene er x antall ganger bedre enn mitt kort, ville tilogmed tro at de fleste skjermkortene til under 2000kr er bedre enn detta? hvorfor er det så dyrt da?:S

 

jeg liker meg med nvidia jeg da, har aldri vært borti ati før, og sitter litt og lurer mellom 2 kort her. det ene er 9800gtx+

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2116604

og det andre er hd 4870

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=36498...led#ProductTabs

det føreste har jeg tenkt på lenge, og ati kortet lot jeg merke til rett før jeg skrev inlegg her. foreslår dere noen av dem for meg? eller har dere noen andre ideer?

 

jeg har planer om å doble ramen min, og håper på å kunne kjøre spill på 1920x1200, da dette blir oppløsninga på skjermen jeg har planer om å skaffe (acer g24)

 

alle tips taes godt imot, men helst ikke for dyrt, har planer om å ikke bruke for mye penger framover:P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

såpass ja:P høres veldig lovende ut i hvertfall.

 

jeg rakk ikke tenke så langt på å skjekke prisguiden enda, men det så ut som en nydelig pris for det kortet (ati)

 

men hva foreslår folk her inne da? kan jeg gå for 4870 og kunne bruke 1920x1200 uten problemer? eller bør jeg gå for noe sterkere? noe som holder lenger? eller kommer det no nytt snart (da jeg kjøpte 7900 kortet så kom 8800gtx kortet ut med nesten halv pris bare noen uker etterpå.. vil ikke brenne meg igjen:P)

Lenke til kommentar

Kikk litt på THG sine charts - masse kort og ulike tester i ulike oppløsninger lagret der (inkl ditt 7900GTX)

http://www.tomshardware.com/charts/gaming-...chmarks,30.html

 

Står valget mellom 9800 og 4870 er sistnevnte det beste valget da det i ytelse ligger på nivå med nvidias GTX260.

Vil du ha nvidia kort som yter par med 4870 er GTX260 et bedre valg og koster omtrent det samme.

Lenke til kommentar

den charten var interessant. men den viser at i de fleste tilfeller så er 4870 bedre enn 260 da, selv om den synker ganske ned på noen spill, blandt annet:

 

Call of Duty 4 v1.6

Fraps/Shock and Awe

(1920x1200, 0xAA, Trilinear, max. Quality)

 

4870 = 121.30fps

260 = 109.80fps

 

mens andre ting så er 260 mye bedre, som blandt annet:

Mass Effect

Fraps/Virmire

(1680x1050, 4xAA, Game AF, Ultra Quality)

Score in Frame

 

4870 = 48,30fps.

260 = 70,60fps

 

(personlig foretrekker jeg CoD4 fremfor mass effect)

 

er det bare jeg som ser feil her eller er dem sånn om og men?

 

tusen takk for flotte svar i hvertfall:D

Lenke til kommentar

har nå prøvd å kikke grundig rundt på de korta her og har i overkant med tabs i nettlesern nå:p

 

men det ser ut som mange folk klager fælt på ati driverne. er det så mye galt med dem? eller er det lett å fikse/ingen problemer?

 

i såfall så tror jeg det blir 4870'n som jeg skaffer meg

 

er andre folk enig at dette er ett bra valg fremfor 260? på papiret ser 260 bedre ut syns jeg

 

UPDATE:

 

kom over en ting jeg reagerte litt på. det finnes jo ikke shader clock på ati kortet. er ikke det ganske negativt? eller gjør det noe opp igjen på de 800 shaderne?

Endret av Profanity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...