Xeethrax Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 (endret) Hei. Har kjøpt følgende system; - Asus Rampage Formula x48 - Intel E8500 - Mushkin 2x2048 1066Mhz (5.5.5.15) - Corsair 1kW - Club3D HD4870X2 - Etc. Da jeg fikk maskinen, 3+ uker etter bestilling etter mye om og men fra netshop, skulle den være bygget og *testet*. Den gang ei. 20 mins etter første oppstart gikk skjermen svart, skjermkortviften gikk til 100% og det eneste alternativet var å slå av strømmen. Følgende reboot-er ble fulgt av samme krasj i økende frekvens. Til slutt måtte den bare stå å hvile seg til at den ble stabil nok til å være våken i ytterligere 1-20 mins. Jeg trodde først det var skjermkortet som ble overopphetet, men en temperatur på 84 grader var visstnok vanlig på dette kortet. Jeg stilte uansett opp viftene til 50% og temperaturen gikk kjapt ned til under 40 grader, ganske utrolig i seg selv - men maskinen krasjet likevel. Jeg prøvde videre å installere nyeste versjon av BIOS (410). Hjalp lite. Etter mer googling fant jeg ut at kanskje RAM-en fikk for lite volt. Det viste seg at "AUTO" innstilling på DRAM-frequency i BIOS ikke satt RAM-en til 1066Mhz, så den satt jeg manuelt. Volt-settings til RAM kunne jeg ikke se noen plass, selvom det stod dokumentert i manualen, men jeg kunne se i hardware monitor at DRAM Voltage nå viste 2.2V (+- 0.1V). Selvom den tidligere kjørte på 800Mhz så burde den likevel vært stabil.. men det var tydeligvis ikke problemet, det heller. Jeg har også prøvd begge minnemodulene hver for seg, i alle portene, uten at det har gjort noen forskjell. Temperaturene ligger innenfor et tilfredsstillende nivå, selvom "nedkjølingsperioden" maskinen trenger for å i det hele tatt komme tilbake inn i windows burde være et hint i seg selv om at problemet er temperatur-relatert. Merk at problemet har ingenting med operativsystemet å gjøre, den vil krasje etter en viss tid selvom jeg bare er i BIOS. Jeg har uendelig lite lyst å returnere systemet til netshop, da alle komponentene vil være avleggs før jeg får den tilbake (sannsynligvis med mer feil). Håper at det kanskje er noen der ute som har vært i samme kjøret, eller har noen anelser om hvor problemet kan ligge! Edit: Byttet ut skjermkortet med mitt gamle 7800gt for å teste om det var skjermkortet eller ei, og det var det. Håper ihvertfall posten kan være til nytte for noen andre i fremtiden. Edit2: Etter å ha snakket med netshop på telefon ble jeg rådet til å sende den i retur. Søkte om retur, og ble ringt opp kjapt av en fra netshop, som sa han kunne sende meg et nytt kort uten at jeg returnerte mitt først ("forhåndsretur") - et par timer etterpå var kortet allerede i posten! Så til tross for at de har vært veldig trege til nå, har de vist at de kan være kjapp også - så jeg følte det var rettferdig å gi dem litt skryt for dette. Endret 4. november 2008 av Xeethrax
Xeethrax Skrevet 5. november 2008 Forfatter Skrevet 5. november 2008 Jeg har nå satt inn mitt nye HD4870X2 kort, med nøyaktig samme problem. Hvor høy er sannsynligheten for at man får 2 defekte kort på rad? :/
MMDE Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Jeg har nå satt inn mitt nye HD4870X2 kort, med nøyaktig samme problem. Hvor høy er sannsynligheten for at man får 2 defekte kort på rad? :/ samme merke? club 3d?
Xeethrax Skrevet 5. november 2008 Forfatter Skrevet 5. november 2008 Jepp. Han ene jeg snakket med på netshop sa at han var ikke noe fan av Club3D, mens den andre jeg snakket med mente at de hadde ikke hatt noen kunder som hadde hatt problem med de kortene. Uansett, det slo meg at en kritisk forskjell mellom 7800gt og 4870X2 er Watt-en som kreves for å kjøre de to. Jeg prøvde å bruke de modulære PCI-e kablene istedet for hovedkablene i tilfelle det var feil på dem, men det gjorde ingen forskjell. Men likevel.. Som oftest etter jeg har krasjet, får jeg beskjed på at "overclocking failed". Dette er hvis jeg har satt DRAM freq til 1066Mhz i bios. Hvis ikke så står den stille på POST operasjonen i evigheter, deretter feiler den å finne harddiskene. Det slo meg at kanskje at i disse tilfellene så får ikke harddiskene nok strøm - mens når den klarer å boote videre til windows, så kan krasjene skyldes at skjermkortet ikke får nok strøm etterhvert.. ikke vet jeg. Det virker bare som en av de mer sannsynlige teoriene mine hittils. Det ville også forklart hvorfor maskinen kjører stabil med 7800gt, som krever langt mindre effekt.
Kynxx Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 send pc i retur, tror det er lurest at butikken får testet pc i tilfelle det er en del som er av såppas dårlig kvalitet at pc ikke fungerer
Kolvrick Skrevet 6. november 2008 Skrevet 6. november 2008 kjøre ikke samme system men kan garantere at psu skal være nok. skal holde med 750W mitt 4870x2 kort ligger på 85 grader etter windows load å faller til 70 etter et 3d applikasjon er blitt kjørt. velkent problem. noe som vil si at her har du nok kompatibilitets problem. test kortet i en annen maskin? prøve med annen ram?
Xeethrax Skrevet 6. november 2008 Forfatter Skrevet 6. november 2008 (endret) Har ikke mulighet til å teste dette utstyret i annen pc eller annet utstyr i denne pc-en .. gamle pc-en blir litt i det eldste laget Uansett, jeg har lest at folk har kjørt 2x 4870X2 i xfire på asus rampage formula helt greit - eneste er RAM-en - men det funka med det gamle skjermkortet, så inkompabilitet mellom RAM og skjermkort..? Har vel vært borti merkeligere situasjoner. Har fortsatt på følelsen av at det er noe PSU-relatert.. Men vet ikke for sikkert. PC-en klarer kun å boote vista etter den har vært avslått en god stund.. 30-60 mins. Ellers finner den ikke harddisken i POST, ytterst merkelig. Når jeg nå kommer inn i vista, så begynner OS-et å lagge til det fryser helt, og til syvende og sist krasjer maskinen helt slikt som beskrevet over. Og da må den som sagt "kjøle seg ned" selvom jeg holder temperaturer rundt 35-40 grader på skjermkortet. Nå er det 2 gpu-er og bare en temperatursensor, men jeg antar at forskjellen i temperaturen mellom de to ikke kan være så stor. Når den krasjer står det også i displayet til Rampage Formula HK-et "DET IDE" som betyr at den leter etter harddisker .. og som sagt vil den ikke starte opp etterpå pga den ikke finner harddisker. Bortkastet tid å prøve å finne ut hvem synderen er? Hater å knote med hardware, men samtidig klarer jeg ikke la være Edit: Hver gang maskinen klikker etter en suksessfull boot så hører jeg først en klikkelyd fra hd-en, antar den skrur seg av da, og enhver operasjon som involverer lese/skrive-operasjoner fra/til harddisk fører til at OS-et låser seg. Endret 6. november 2008 av Xeethrax
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå