Gå til innhold

Trommer på norske tribuner


Husam

Anbefalte innlegg

De siste årene har det yret fram trommer på mange av Tippeliga-arenaene, og for meg virker det som om nesten alle lagene bortsett fra de med mest høylytte supportere fra før av har sett seg nødt til å innføre "stemning" på boks. Hva i all verden er det de tenker med egentlig? Den nitriste, ensformige gjallingen av en tromme er da det siste som skaper ekte liv og røre på en tribune, det er rett og slett bare vanvittig irriterende. Uansett hvor elendige dere som supportere er i utgangspunktet - dere blir ikke bedre med trommer! Finn på noe nytt, noen fengende sanger for eksempel, og få flere til å synge med på den måten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trommer passer seg i enkelte sanger, men langt i fra alle. Selv er jeg veldig aktiv i Kjernen (Rosenborg sine supportere) og jeg synes de bruker tromma veldig riktig (Så klart vanskelig for meg å være objektiv i en slik sak. :roll:). Synes trommer gjør det lettere å 1. holde takten 2. å høre hvilken sang det er.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

TROMMER ER FOR BØNDER !

Jeg er Vål'enga-supporter, og jeg er helt klar; TROMMER ER NO TULL !

Det skaper hvertfall ikke stemning, og sangene blir helt ræva med trommer på tribunen. Man har ikke ekte supportere hvis de trenger trommer for å finne takta og kunne sangen as. Og de tromme-lydene er faktisk veldig irriterende, en av de mest irriterende lydene. Ahrg as.

Trommer burde vises vekk fra norske supporter-tribuner !

 

: )

Lenke til kommentar

Trommer kan sikkert være bra, men liker ikke måten den brukes på i Norge. Mange klubber kjører samme "kompet" - null særpreg og ingen sjarm. Når supporterkjernen i tillegg består av fem-seks stup fulle menn som prøver å overdøve sin egen tromme blir det ekstra trist å høre på.

Endret av iDude
Lenke til kommentar

Trommer passer veldig dårlig inn på norske tribuner. De høer mer hjemme der det er 40-50.000 folk. Jeg synes supportergruppene blir veldig upersonlige og ensformige med den samme hamringen på trommene hele tiden. Vålerenga og Brann er vel de to eneste som ikke bruker trommer i Tippeligaen i dag. Skål for det!

Lenke til kommentar

vist hver andre suporter står med en sambagtromme så forstår jeg deg godt..

 

men om man har en stor-tromme til å holde takten så er det bare positivt. men for all del en elendig sang blir om noe bare veree vist man har trommer i tilleg.

 

eks: roooooOOOoosenboooorg..RoooooOOOooosenboorg.... etc. etc.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Poenget er det at den sydlanske tribunekulturen, altså trommer, capo, forsangere, megafon osv, har utbredt seg til alle nordiske land og spesielt Norge. Spiller FFK mot LSK er det umulig å høre hvem som synger hva. Dobbel dunking til de samme tekstløse sangene, hele kampen igjennom. Mentaliteten bak denne kulturen er å støtte laget uansett hva som skjer på banen. Høres fint ut det, men jeg personlig mener det blir klovnete å hoppe opp og ned, viftende med flagg, når laget ligger under 3-0. Selv er jeg Brannsupporter, og jeg annerkjenner det at vi er best i medgang, og at vi må bli bedre å støtte laget i motgang. Men alikevel, vi er vant til den britiske tribunekulturen, og vi lar det spontane styre i løpet av matchen.

 

Det er VIF, Godset og Brann igjen som har holdt på den engelske tribunekulturen; spontanitet, korte sanger med høyt trykk, såvidt jeg er bekjent. At resten av Norges supportere velger å synge shalala, forscha forscha allez allez allez er greit nok det, men jeg er glad for at vi i Bergen ikke har fulgt trenden.

Lenke til kommentar

I sommer hadde Stabæk et guttelag fra Brasil (Karanba) på besøk under kampen mot Glimt. De hadde sambatrommer, de kunne spille, og det ble en veldig bra stemning på hovedtribunen, blant de som vanligvis sitter og kommer med noen enkle rop under kampen. I den sammenhengen var det bra med trommer.

Når de stående og syngende supporterne skal skal blande inn trommer i sangene blir det bare helt latterlig. Jeg synes at dunkelyden dreper noe av sangen, og det høres bare idiotisk og kunstig ut. Det enste argumentet for trommer må være at det er letter å holde takten og synge sammen. Men jeg kan ikke se at dette skal være noe stort problem for noen av supporterklubbene i Norge . Det handler bare om å ha litt tålmodighet til å øve inn nye sanger, og velge de riktige sangene. Klanen, Bataljonen, Godsetunionen, og Stabæk Support er blant de som klarer det fint, så da er det ingen grunn til at de andre ikke skal klare det. Kanari har f.eks det perfekte feltet som er relativt kvadratisk, med tak, og skikkelige ståplasser. Det samme gjelder Plankehaugen. Det er helt utrolig at de må bruke trommer da. Den enste supportergruppen som kan unskylde seg med å bruke tromemr er kjernen. De har tross alt en vip tribune som splitter opp feltet deres, og det blir naturligvis litt problematisk å synge sammstemt uten hjelp da. Men siden de missbruker megafonen på det groveste burde det kanskje holde?

 

EDIT: Jeg er forresten enig at "shlalala" og liknende er en uting. Det bør hvertfall ikke overdrives.

Endret av Blodtann
Lenke til kommentar
Gode greier, jeg personlig vil se tribunelivet så uroganisert så mulig. Folk skal få lov til å rable gale, juble, grine, hyle, synge og hoppe uten at en eller annen gjøk som står vendt fra kampen skal fortelle fansen hva de skal gjøre.

Hvis målet er å oppnå best mulig stemning tror jeg kke det er veien å gå. Hvis man er mer enn et par hundre mennesker er forsanger en absolutt nødvendighet for å samkjøre alle. Uten forsanger så blir det bare til at noen starter sanger fra tribunen samtidig, og det blir full forvirring. Og de som står på den ene siden av tribunen hører ikke hva de andre synger osv. Da klarer man aldri å skape et skikkelig trøkk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...