Gå til innhold

Hente ut data fra mekanisk defekt harddisk?

mkb

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

For en tid tilbake bråstoppet pcen min. Nå er ny harddisk og operativsystem på plass, og nå håpet jeg tiden var kommet til å hente ut restene fra den gamle, defekte disken. Det ser ikke så enkelt ut likevel.

Saken er nå som følger: Jeg har koblet den gamle disken til via USB-kabel. Windows registrerer etter lang tid (og mye slurrelyder) disken, størrelsen, type filsystem, men ikke navnet på hovedpartisjonen.

Når jeg har forsøkt å kjøre chkdsk /r, funker dette en lang stund (masse defekte sektorer, og filer den forsøker å flytte og feil den vil rette opp), men plutselig når den en stopp, og chkdsk slutter brått, uten feilmelding.

Har prøvd fullt av programmer (photorec, testdisk etc) av ymse slag. Noen av programmene vil ikke engang begynne å lese fra disken, mens noen holder ut en liten stund. Uansett slutter alle ved et visst punkt (mulig det er den samme monstersektoren eller en fysisk feil et sted på disken som tvinger all lesning til å stoppe).

Det siste programmet jeg har forsøkt er WinImage - jeg hadde håpet at jeg kunne klare å lage et nesten komplett image av disken, og deretter hente ut data derfra (ev. forsøke å reparere dette imaget med chkdsk). Men WinImage gir først en feilmelding om bad sectors, smatidig som slurrelyden inntreffer første gang. Der velger jeg skip all, og den går sakte fremover (når den treffer de dårlige), og virker som den leser raskt på fungerende sådanne.

Men plutselig (på 3,99GB, jeg har lurt på om det er en sperre i WinImage på 4GB, men det er det ikke), så gir den feilmelding om at destinasjonsdisken er full (det er det ikke, den har 200GB igjen) og hele prosessen stopper. Igjen.

Kan noen gjette hva som er galt med disken? Det ser ikke ut til at den blir mer ødelagt ved gjentatte forsøk på lesing eller chkdsking (samme sektorer som er dårlige hver gang). Og slurrelyden, som er en rytmisk 1-sekund lang gurglelyd som gjentar seg hvert 5.sekund, får jeg ikke til å stemme med beskrivelsene på nettet av andre mekanisk defekte harddisker.

Selv om jeg nå nesten har gitt opp, tenker jeg at det kanskje finnes en eneste mulighet. Et program som er smartere enn WinImage, som scanner gjennom disken og luker ut de farlige sektorene, og kun forsøker å lese fra de sektorene den har definert som garantert funksjonelle. Dermed kan den forhåpentligvis hoppe over det sluggerpartiet som avbryter alle leseprosessene jeg har forsøkt til nå.

Kjenner noen til et slikt program (jeg er i utgangspunktet for amatør til å prøve meg på linuxvarianter, som jeg ser det er endel av der ute)?

Eller vet noen om noen andre løsninger?

Takk.

Endret av mkb
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Du kan alltids teste ut Getdataback. Prøveversjonen er desverre ikke funksjonell, men kan vise filene som lar seg gjennopprette - dersom du kjøper programmet.

Hei igjen, og takk for tips. Forsøker GetDataBack nå, uten hell. Det skjer noe mystisk når jeg begynner å scanne disken (og når jeg tenker meg om skjer det alltid); etter en visst tid (litt forskjellig), så virker det som om disken -- eller koblingen -- ikke gidder mer - den finner overhodet ingen data på disken -- og slurrelyden stopper opp. Disken må kobles fra og kobles på igjen - da kan jeg begynne omigjen. Det er altså som om den ikke orker mer, enten når den når et bestemt punkt, eller at det har gått en viss tid.

Endret av mkb
Skrevet
Men plutselig (på 3,99GB, jeg har lurt på om det er en sperre i WinImage på 4GB, men det er det ikke), så gir den feilmelding om at destinasjonsdisken er full (det er det ikke, den har 200GB igjen) og hele prosessen stopper. Igjen.

Kan det være at du har FAT32 som filsystem på destinasjonsdisken? FAT32 kan ikke ta filer større enn 4GB, så det ville nok gitt deg den feilmeldingen.

Skrevet

Kan det være at du har FAT32 som filsystem på destinasjonsdisken? FAT32 kan ikke ta filer større enn 4GB, så det ville nok gitt deg den feilmeldingen.

Som du (kanskje ikke) ser av trådstarters innlegg, så er problemet åpenbart relatert til hardware. Dvs motoren som spinner platen rundt og lesehodene inkludert styre-elektronikken. Kun feil med filsystemet ville mest sannsynligvis ha blitt fanget opp med programmet jeg lenket til.
Skrevet

Som du (kanskje ikke) ser av trådstarters innlegg, så er problemet åpenbart relatert til hardware. Dvs motoren som spinner platen rundt og lesehodene inkludert styre-elektronikken. Kun feil med filsystemet ville mest sannsynligvis ha blitt fanget opp med programmet jeg lenket til.

Takk til dere begge. Jeg tror OV103s orklaring på hvorfor det stopper opp i WinImage på 4GB er riktig, det ER nemlig FAT32 på destinasjonsdisken. At jeg frykter at det uansett kommer til å stoppe litt senere er noe annet. Jeg får prøve på en annen disk, takk for hjelpen så langt begge to!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...