Gå til innhold

Hjelp til surroundkjøp - Omlag kr 9-12.000(Stue, 25 m2).


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal endelig invistere i kjøp av et surroundanlegg til min 47" Samsung fullHD Tv. Da jeg ikke har de helt store kunnskapene om lyd, så kunne jeg trengt litt hjelp.

Det jeg er ute etter er et 5.1, 6.1 eller aller helst 7.1 lydanlegg og en bluerayspiller innenfor denne prisklassen(altså, 9-12.000 kr).

Dette skal brukes i en omlag 25 m2 stor stue(5.50x5.50), sammen med en flatskjerm, og jeg ønsker da litt hjelp med å sette sammen et godt anlegg i denne prisklassen(Som må inkludere kjøp av en bluerayspiller også).

 

På forhånd takk for all hjelp.

 

Ps. hadde vært fint om anlegget hadde vært dugendes til CD avspilling i god lydkvalitet også.

 

Mvh. Martin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Samsung BD-P1500 er i hvertfall en rimelig Blu-ray spiller. Da har du omlag 9500,- igjen på selve anlegget.

 

Siden du skal se Blu-ray på anlegget trenger du en receiver (den "boksen" som alt kobles til og som skal drive høyttalerne) som støtter de nyeste HD-lydformatene. En slik en koster gjerne fra 5000,- og oppover i det uendelige. Yamaha RX-V663 og Onkyo TX-SR606 er hete kandidater.

 

Her finner du mange høyttalerpakker å velge mellom.

 

Dette var bare en av mange muligheter, men jeg synes det er viktig å lufte idèer nå i begynnelsen. ;)

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Ja, er akkurat den spilleren som er aktuell.

Vet hva det forskjellige delene er, problemet er bare hva som er aktuelt.

 

La oss nå si, at jeg har resterende 9500,-. Jeg trenger da hjelp med å balansere dette fordelt på en reciever som støtter de aller nyeste lydsignalene o.l som er nødvendig for blueray bruk, og et 5.1-7.1(helst, som tidligere nevnt) som er velegnet til denne recieveren.

 

Men takk for hjelpen fLeReK, skal få hørt ut forsterkerne du nevner i morgen. Blir vanskelig å finne høytalere, og en passende reciever.

 

All hjelp mottas fortsatt med ekstremt stor takk.

Lenke til kommentar

Da foreslår jeg Onkyo SR-TX 606(4.750 kr), og kanskje Dynavoice Magic F-6-pakke + XTZ 10" subwoofer til ca 6300 med frakt. Da tar jeg ikke med kabler og sånt, det får du ordne selv ;)

 

Onkyoen er noe av det råeste du kan få mtp pris, den har flust med HDMI-innganger(4stk) og har passe med strøm til og drive det høytalersettet. Den fikk også terningkast 6 av hjemmekino.

 

Dette er det beste jeg kan foreslå med ditt budsjett, og du burde ikke undervurdere Dynavoicene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Sitter med F6 selv og jeg mener de har mer å by på enn det folk flest tror. Sammen med en potent subwoofer kommer man langt.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Dette høres bra ut, noen steder sentralt i Oslo hvor det er mulig å høre denne kombinasjonen? Forresten, legg gjerne med lenker til nettbutikker eller butikker hvor utstyret vil være mulig å få kjøpt.

 

Og forresten, 7.1 system vil vel være nødvendig for å få den såkalte "TrueHD eller DTSHD" lyden? Eller vil dette fungere like bra med et 5.1 anlegg?

 

Gleder meg til å få prøvd dette.

 

Mvh. Martin.

Endret av Rhoads
Lenke til kommentar

Hva med pakken Samsung HT-DB2? Dette er en ferdig sammensatt surroundpakke bestående av BlueRay spiller, 7 høyttalere, subwoofer og integrert forsterker som selvfølgelig støtter HD-lydformatene. Alt i alt er den svært kompetent og engasjerende i lyden. Som du ser kom den svært godt ut i "Lyd og Bilde". Det kan også nevnes at den fikk årets EISA-pris "Best Product". Prisen ligger nå på ca 9.000.

 

Alternativet blir å kjøpe løskomponent. Da hadde jeg valgt:

Yamaha RX-V663 - ca 5000,-

Dynavoice F-6 pakke - ca 2500,-

XTZ 99 W10.16 - ca 3000,-

Samsung BD-P1500

Lenke til kommentar

Har tatt en titt på det anlegget, det virker veldig bra, og er en perfekt match til TVen og annet digitalt utstyr jeg har i stuen. Problemet er vel egentlig bare at jeg kvier meg godt over å kjøpe pakkeløsninger, men det kan jo være en løsning.

 

Vet du forresten svaret på om et 7.1 system vil være nødvendig for å få den såkalte "TrueHD eller DTSHD" lyden? Eller vil dette fungere like bra med et 5.1 anlegg?

 

Hm, antar at jeg vil kunne kjøre digitalTV lyd gjennom dette anlegget, da min altibox dekoder ser ut til å ha optisk utgang i tilegg til komponent og HDMI(som jeg regner med å ikke kunne kjøre gjennom anlegget).

Får prøve ut samsung sitt anlegg også, men dette ser svært lovende ut.

Endret av Rhoads
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Filmer som kommer ut i dag er 5.1, så et 7.1-system vil ikke tilføre lyden noe nytt. Et 7.1 system vil derimot gjøre film-miljøet mer troverdig og sømløst. For å få den riktige "True-hd-lyden" kreves ikke et 7.1-anlegg.

Du sier du kvier deg for å kjøpe slike "pakkeløsninger". Denne F6-pakken vi snakker om, er ikke et plastikkanlegg fra Elkjøp, men en pakke bestående av løskomponenter. Å kjøpe en slik pakke vil som oftest lønne seg, da det er biligere enn å kjøpe alle komponentene separat. Dessuten er alle høyttalerne fra samme serie og har dermed samme lydsignatur.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Du behøver ikke 7.1 anlegg for Dolby Digitals True HD eller DTS Master Audio. HD betyr som vanlig høyere oppløsning (ja, lyd har også oppløsning). Det sitller altså krav til høyere datastrømmer fra signalet.

 

Du kan både på Samsung pakken og de fleste forsterkere koble lyd til digitalt via optisk.

 

Normalt annbefaler jeg ikke ferdigpakker (HTiB), men anlegget fra Samsung er svært bra. En annen positiv ting er at dette støtter HDMI CEC for styring gjennom eksempelvis TVens fjernkontroll (om TVen støtter dette).

 

Edit: Enkelte BlueRay filmer har 7.1-spor. Du vil da potensielt få større dybde i lydbildet.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Når jeg snakker om at jeg kvier meg for en pakkeløsning snakker jeg ikke om F6-pakken, men derimot om samsungpakken. .

Men begge løsningene virker svært gode, og jeg drar ut på tokt for å prøve å få prøvd mest mulig av nevnt utstyr, så kommer jeg med en rapport.

 

Det er to svært gode løsninger dere her legger fram for meg, blir spennende å se hvordan de fungrer i praksis.

Men det kan virke som om samsungpakken er en veldig god løsning, selv om jeg kvier meg for pakkeløsninger.

Endret av Rhoads
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Når jeg snakker om at jeg kvier meg for en pakkeløsning snakker jeg ikke om F6-pakken, men derimot om samsungpakken. .

Jeg skjønte det rett etter jeg hadde postet. ;)

Lenke til kommentar

Blir veldig mye enklere å bytte/oppgradere etterhvert med løskomponenter.

Jeg ville sett på stativ-høyttalere i en noe høyere prisklasse. Funnet en grei senter og en ok sub og de to billigste satelittene du finner. Om alt matcher i utseende tviler jeg på.

edit: Ser jo at dette uansett blir mye dyrere enn den F6-pakken og XTZ-subben..

 

Kanskje noe brukt?

 

Uten å ha sjekke specs på det samsung HTiB. Har det innganger nok til dine komponenter? digital-tv, spillkonsoll, pc.

Endret av tevil
Lenke til kommentar

Såvidt jeg mener å huske, så skal den ha en optisk, som holder til min PS3 som skal kjøpes med tiden, og det skal gå fint å koble til Wiilyden fra komponentkabel.

 

Ellers skal den bare kobles til Tv'en, tviler på at det skal brukes med pcen i det hele tatt.

 

Eneste problemet er jo som alltid det faktum at det er en pakkeløsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...