Gå til innhold

BK: Bildekritikk på "Hakkespett"


Kristian.

Anbefalte innlegg

Da jeg satt og spiste frokost i dag, og så ut av vinduet - satt hakkespetten i full aksjon utenfor. Fant frem kameraet op prøvde og ta noen bilder, de ble ikke gode pga. vinduet og håndholdt...

 

post-115344-1225547769_thumb.jpg

f/5,6 - 1/400 s - ISO 800 - 280 mm

 

Hele serien består i alt av 8 bilder, legger også ut i NEF / RAW format - for de som ønsker og "pusse" litt på de ;)

 

Alle bildene i en .ZIP fil:

Hakkespett.zip

Endret av Kristian Moe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grei dybeskarphet. Men jeg følte at fugelen ble for uskarp, og at selve motivet, fuglen og maten ble for møkt, for lite kontrast og farger.

 

Justert litt i levels, Shadow/highlights, sharpen og crop:

 

post-95323-1225548845_thumb.jpg

iiiiik. Ble noen stygge flekker på fuglen der, og i nettingen. Men du skjønner hva jeg er ute etter.

 

Si ifra vis du vil ha det fjernet

Endret av Pirja
Lenke til kommentar
Tror du bør kalibrere skjermen din Pirja. Du har fått endel flekker, bla. på fuglens mage så jeg likte bedre orginalen skal jeg vere ærlig. Fint utsnitt, men kanskje litt tamme farger som pirja påpeker.

Brukte magicwand for å gjøre det litt kjapt. Som jeg oppdaget etterpå når alle linjene var borte så ble det et par flekker igjen. Men som jeg sa. Det viser bare hva jeg mente kunne bli bedre med bildet.

Lenke til kommentar

Jeg lastet ned zip filen for å se hva som lå der; og der hadde du raw filer; så jeg benyttet muligheten til å bruke 5-10 minutter i Photoshop Elements.

 

1. Første runde er i Adobe Camera Raw. Her justerte jeg opp eksponering, la på litt kontrast, clarity, vibrance og saturation; samt justerte lett på hvitbalansen.

 

2. I selve PS Elements editoren, så crop-et jeg vekk unødvendig akgrunn, slik at fuglen kommer i en mer behagelig posisjon.

 

3. Så justerte jeg highlights og shadows, før jeg finjusterte med levels og brightness/contrast.

 

4. Til slutt brukte jeg Adjust sharpness før jeg lagret (Save to web). Det anbefales at man skarpet opp først etter at man har redusert størrelse; men denne metoden fungerer for meg.

 

Sluttresultatet:

 

 

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...