Gå til innhold

skala i BK'en


heggstad

Anbefalte innlegg

Hei der.

 

Etter å ha bladd meg gjennom en del av bildene som ligger ute på BK for tiden, så ser jeg at det er en del svar som kan være vanskelig å forstå rett. Altså det er vanskelig å forstå om det er virkelig negativ eller positiv kritikk, og hvor bra en synes bildet er.

Dermed vil jeg gjerne høre om det er noen her inne som vil være med på å innføre et slags karaktersystem, for de som vil ha denne typen tilbakemelding skriver det i posten.

 

Er dette et veldig dumt forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var faktisk akkurat det jeg tenkte på, der en skriver i sin første post for eksempel skriver at en vil også ha en karaktervurdering på bildet og hvor godt det fallt i smak.

 

Det med at en skriver hvilken klasse man er i, er jo noe man har på foto.no som her .

 

Fint at budskapet har i alle fall en gang godt igjennom.. :p:D

 

Ala det de har på foto.no?

 

du smatt deg innom før jeg hadde trykt på send.. :p

Lenke til kommentar

Noe lignende. Er for eks ikke alle nybeggynnere som trenger like streng kritikk som en proff...

 

 

Tenker meg om er det kanskje bare en dum ide ettersom bildene vil tale for seg selv...

 

Jeg synes "karaktersystem" er en god ide, men skal jo fort litt til for oss n00bs å komme opp i karakter og hvem skal bestemme hvem og hva som skal til for å få topp karakter?

Lenke til kommentar

ja, skjønner problemstillingen.

Men hva som gjør at et bilde får toppkarakter er jo opp til en selv. Det kan gå på det tekniske eller det som ligger bak det.

 

I en norskeksamen kan en for eksempel få stryk av en sensor, mens toppkarakter av en annen..

Endret av heggstad
Lenke til kommentar
Noe lignende. Er for eks ikke alle nybeggynnere som trenger like streng kritikk som en proff...

 

 

Tenker meg om er det kanskje bare en dum ide ettersom bildene vil tale for seg selv...

 

Jeg synes "karaktersystem" er en god ide, men skal jo fort litt til for oss n00bs å komme opp i karakter og hvem skal bestemme hvem og hva som skal til for å få topp karakter?

 

For å svare på noen av sistnevnte spørsmål så mener jeg at det for være opptil enhver å bestemme selv hvilket "nivå" de vil legge seg på og at de som gir en vurdering vurderer ut ifra hvilket nivå de har lagt seg på.

 

F.eks: På foto.no så har du f/8, f/22 og f/64. Hvis vedkommende legger vil ha kritikk på et bilde på høyeste nivå (f/64) så sier det seg selv at det skal veldig mye til for å få topp "karakter" her, men at du kanskje får en god "karakter" på f/22. Man må selvfølgelig ikke ta disse karakterene for personlig og heller ikke for god fisk. Dette er kun det hver enkelt mener om ditt bilde. Fotografier appellerer forskjellig på folk ut ifra deres bakgrunn, oppvekst, sosiale miljøer osv. Og det er også derfor folk tolker ting forskjellig. Det er nødvendigvis ingen som har rett, men det jeg vil frem til er bruk "karaktersystemet" som en veiledning.

Endret av Cardi
Lenke til kommentar

Jeg personlig synes at karakterer er noe tull. Den primære grunnen til det er ikke finnes noen målbare kriterier man kan gi karakter ut i fra. Og da blir det kun synsing; og da kan man like gjerne kaste en terning (bokstavelig talt).

 

Det er bedre å sette seg ned og studere bildet og gi litt fornuftige tilbakemeldinger.

 

Hvis dere vil ha bildene deres målt opp mot andre, så foreslår jeg fotokonkurransen istedet.

 

Tom

Lenke til kommentar
Hei der.

 

Etter å ha bladd meg gjennom en del av bildene som ligger ute på BK for tiden, så ser jeg at det er en del svar som kan være vanskelig å forstå rett. Altså det er vanskelig å forstå om det er virkelig negativ eller positiv kritikk, og hvor bra en synes bildet er.

Dermed vil jeg gjerne høre om det er noen her inne som vil være med på å innføre et slags karaktersystem, for de som vil ha denne typen tilbakemelding skriver det i posten.

 

Er dette et veldig dumt forslag?

 

Det heggestad skriver her er at det er en del svar som kan være vanskelig å forstå om det er positiv eller negativ kritikk, og hvor bra en synes bilde er.

 

Er det noen lur måte å endre det på?

- Frivillig karaktersystem ser jeg på som en grei løsning. Han ber ikke om konkuranse, men et hjelpemiddel til å forstå hva andre folk egentlig mener. Ja, det er mange ganger jeg selv sliter med å formulere meg når jeg gir konstruktiv kritikk til et bilde. Det være seg positiv eller negativ kritikk. Det hender at jeg ikke liker et bilde, men at jeg ikke klarer å sette fingeren på noe spesifikt jeg ikke liker. Samme den andre veien (positiv konstruktiv kritikk).

Endret av Cardi
Lenke til kommentar

Ja så konklusjonen er da?

 

At vi kan innføre et system der de som vil, skrive på en eller annen måte at en har lyst også en karakter som tilbakemelding. Og den skal da kanskje settes ut i fra hvilket nivå den som legger ut bildet, bedømmer seg selv med, f.eks amatør.

 

Eller?

Lenke til kommentar
Jeg personlig synes at karakterer er noe tull. Den primære grunnen til det er ikke finnes noen målbare kriterier man kan gi karakter ut i fra. Og da blir det kun synsing; og da kan man like gjerne kaste en terning (bokstavelig talt).

 

Det er bedre å sette seg ned og studere bildet og gi litt fornuftige tilbakemeldinger.

 

Hvis dere vil ha bildene deres målt opp mot andre, så foreslår jeg fotokonkurransen istedet.

 

Tom

Støtter Tom på dette. Et poengsystem vil mest sannsynlig gå utover kommentarer, og vi vil få mange "stemmer på karakter"- uten å forklare hvorfor, noe som igjen fører til spørsmål. "Hvorfor fikk dette bare 4, mens han andre fikk 7..blablabla". Men en deling lignene det man har på foto.no, med ulike kategorier etter hvor streng bildekritikk man vil ha, er noe som kanskje man bør vurdere. Så kan nybegynnere gå på litt lettere, mens de mer etablerte kan få litt mer streng kritikk.

 

Når kommer det nye systemet som Aetius snakket om i sommer Innlegg?

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar

Takk ageurk. Du fikk meg engentlig til å tenke på dette med karakter litt grundigere (noe som jeg skulle ha gjort fra starten av). Det jeg ser enda tydligere nå, er at noen kommer til å leke sensorer med karakterene, og da kun bruke den høyre delen av tastaturet, tallene. I steden for kanskje å begynne med en grundig kommentar, og deretter kgi karakterer.

 

Men det med å dele inn de som legger inn bildene i forskjellige grader, har jeg funnet derimot som mye smartere. Og nesten synes at akam bare kan "stjele" fra foto.no ganske kjapt.. :p

 

Men helt til slutt så kom jeg på en ting. Har ikke egentlig ikke foto.no et karaktersystem? et fra 1-100?

 

EDIT: fant ut at dette gjaldt galleriet på foto.no

Endret av heggstad
Lenke til kommentar

Om karaktersystemet består av et terningkast, tallene 1-6, bokstavene A-F, eller en posentsats; Det er like håpløst. Prosentsats er verst, for skal man gi 88%, 91% eller 93%?

 

Jeg har ingenting imot at man deler seg i to-tre grupper; det kan faktisk hjelpe. Det kan også være en ide å lage et par sjekklister; en til dne som legger ut bildet, og en til de som skal gi kritikk. Ikke det at man skal følge listen slavisk; mer det at man har en noe å støtte seg til hvis man er fersk i faget.

 

Tom

Lenke til kommentar

Det må vel nesten være opp till hver enkelt.

 

Alt etter hvor streng kritikk man ønsker. Noen ønsker jo å bli kritisert så strengt som mulig, mens kanskje helt ferske amatører trenger en "mild" kritikk samt et lite "klapp" på skuldra så de samtidig får kritikk som gir dem mer lyst til å prøve å forbedre seg ved å prøve igjen. (ikke sikkert enhver "fersking" tåler/liker å få slaktet sitt første bilde)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...