Gå til innhold

Hvordan påvirker frekvensen strømmen til en motor?


Anbefalte innlegg

Metning

 

Det finnes ingen fysiske grenser for hvor sterkt et magnetfelt kan være. Jo mere strøm vi tilfører en spole (uten kjerne), jo sterkere blir magnetfeltet fra den. Likevel setter resistansen en grense for hvor mye strøm som kan tilføres før spolen brenner opp.

 

Trikset her er parentesen (uten kjerne). Induktansene i motoren har nemlig kjerner som oppviser magnetisk metning/hysterese. I metning gir en økning i magnetfeltet (strømmen) en mye mindre økning i fluksen enn utenfor metning. På norke wikipedia er fenomenet beksrevet under magnetisk flukstetthet.

 

Jeg er forresten fortsatt usikker på dette med hvilke frekvenser man kan operere på, for jeg så nå når jeg leste over innlegget til trotsche at professoren sier at frekvensen burde være innenfor en grense ut over det som står på merkeskiltet. NTE-elektrikeren sa at han mente man ikke burde kjøre motoren på mer enn 20% over eller under merkeskiltet, men samtidig mener jeg at lærerne mine på skolen har sagt at frekvensomformere er fantastiske fordi man kan kjøre motoren på hvilken som helst hastighet, og hele tiden ha samme moment, uten at det sliter på motoren.

 

Det er riktig av lærerne dine å skryte av frekvensstyring av asynkronmotoren, men som sagt så forutsetter det at spenningen også styres så forholdet hele tiden er lik forholdet mellom frekvens og spenning spesifisert på merkeskiltet. Hvis spenningen blir mye høyere eller frekvensen mye lavere mens alt annet holdes konstant kan du skade motoren. Antakelig kan du kjøre motoren med endel avvik fra merkeskiltet slik som NTE-elektrikern sier uten at noe går galt. Skulle du redusere spenningen eller øke frekvensen er du på den trygge siden, det eneste som kan gå galt da er at motoren ikke klarer å drive lasten rundt og stopper opp.

 

Når det gjelder moment så er det slik at det er proporsjonalt med spenning delt på frekvens. Halverer du frekvensen, men holder klemmespenningen konstant, dobler du momentet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

I dag koblet vi opp motoren til frekvensomformeren, etter at en av medarbeidere har vært i kontakt med leverandøren av pumpen. Han fortalte at vi måtte stille inn frekvensomformeren til å ha en basisfrekvens på 100 Hz, og at det skulle være nok. Etter det ble gjort, og vi forandret basisspenningen til 230 V(I stedet for 8888 som stod som standard O.o), så prøvde vi motoren, og så godt som ubelastet trakk motoren i overkant av 3 ampere.

 

Så da er motoren i drift, selv om vi er usikre på hvorfor det fungerer.

 

Nå vet ikke jeg hva base frequency- og base voltage-parametrene i frekvensomformeren gjør, men det virker som disse gjorde utslaget.

 

Takker for all hjelp, folkens. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...