Gå til innhold

Dualboote Ubuntu og Vista. Aldri fungert


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå som ny ubuntu versjon er ute skal jeg virkelig få det til uten å ødelegge det ene eller andre denne gangen.

Tidligere ganger jeg har prøvd å dualboote har det resultert i at GRUB ikke har kunnet boote Windows-partisjonen min for den har ikke blitt funnet og litt av hvert.

 

legger ut et bilde av diskbehandlig så kanskje det blir lettere og jeg slipper å forklare.

Grunnen til freespace og 518MB partition er fordi det har vært linux og slikt her før. Det ser nok litt voldtatt ut.

a9qq07.jpg

 

Jeg ønsker altså å installere på F:\. Vista ligger nå installert på C:\ (:p)

 

Jeg kunne tenke meg en beskrivelse på hvordan ejg skal gjøre dette her og få mulighet til å boote både Linux og Vista ved oppstart, og ikke bare en.

Jeg skjønner at det i utgangspunktet skulle ha funket med GRUB, men det har det aldri gjort (og jeg har prøvd maaange ganger). Jeg har prøvd stort sett alle guider, men uten hell.

 

som om jeg kunne få godt forklart hjelp av noen her, så hadde jeg satt pris på det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En mulig løsning:

 

De fleste moderne hovedkort lar deg velge hvilke harddisk systemet skal boote fra, samt hurtigvalg for å skifte til en annen harddisk for engangsøkt. Hos meg kan jeg holde inne F12 så kan jeg velge hva den skal boote fra.

 

Siden du har to harddisker kan du nappe ut satakontakten for harddisk 1, installere Ubuntu på disk 2. Deretter kan du i BIOS bestemme hvilke harddisk som det skal bootes fra(altå Vista eller Ubuntu), og de gangene du ønsker å ta i bruk det andre bruker du hurtigtasten for å velge den andre disken din.

 

På denne måten vil du slippet helt unna kluss i med MBR og GRUB. Blir også letter for deg mht. reinstallasjon av Vista og/eller Ubuntu.

 

Før du gjør dette må du sørge for skikkelig backup, samt lage nødvendig plass på disk 2 for Ubuntu. Vil anbefale deg en partisjon for /home, en for / og en for swap.

Lenke til kommentar

Ja, har tenkt tanken.

jeg har 3 fysiske disker.

 

Jeg skal installere ubuntu på disk 1 partisjon F: (se bilde)

 

Om jeg da napper ut Disk 0, så vil ikke ubuntu registrere at Windows er installert (sånn du tenker?).

så når ubuntu er inne på disk 1 skal jeg boote opp og velger manuelt HDD i BIOS ved å trykke F11 i mitt tilfelle. MEN:

Er det da lagt inn i MBR(?) at den skal boote fra den andre partisjonen? For jeg har jo to partisjoner på den. Den ene er svær med masse data og en liten til OS.

 

 

Så jeg vil ikke møte noen oppstartproblemer om jeg

1. napper ut kabel på disk0

2. installerer på disk 1 partisjon 2 (F:)

3. setter i disk0

4 velger i BIOS at jeg skal boote fra en av diskene og da vil OS loade?

Endret av VisualStudio
Lenke til kommentar
Om jeg da napper ut Disk 0, så vil ikke ubuntu registrere at Windows er installert (sånn du tenker?).
Når du installerer Windows så vil den samtidig installere Microsoft sin MBR(Master boot recorder) på første sektor av disken(altså ikke en slik partisjon som du ellers jobber med).

 

Når du installerer Ubuntu vil den gjøre det samme(men med GRUB), samt oversyre MBR. Dersom Windows disken din ikke er tilkoblet så vil GRUB ikke kunne rør MBR(og motsatt). Både MBR og GRUB vil i dette tilfelle vite hvor Oset de skal starte ligger(altså hvilke partisjon). Mao. Har det ikke betydning hvilke partisjon systemet ligger på. Disken som er satt i bios til å bli bootet fra først avgjør hvilke av disse som starter.

 

Så jeg vil ikke møte noen oppstartproblemer om jeg

1. napper ut kabel på disk0

2. installerer på disk 1 partisjon 2 (F:)

3. setter i disk0

4 velger i BIOS at jeg skal boote fra en av diskene og da vil OS loade?

Nå forteller du om oppstartsproblemer som jeg ikke har hatt, så noe garanti kan jeg ikke gi. Men oppsettet som forklart ovenfor bruker jeg selv og det fungerer helt fint her.

 

Dersom du heller vil gå for vanlig dualboot men er redd for rot med MBR så finnes det verktøy for det, som denne.

Lenke til kommentar

Har du forsøkt innstalasjonssaken fra Windows hvor Ubuntu ligger som en spesiell fil på windowspartisjonen? Den bruker visstnok windows sin bootloader, og vil dermed være uavhengig av GRUB. Du har også mulighet til å bruke en alternativ bootloader som feks LILO.

 

Men innstalasjon på to ulike disker er jo også en mulighet. Ser ikke hvorfor du skal måtte nappe ut noen kabler men?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...