gj Skrevet 30. oktober 2008 Skrevet 30. oktober 2008 Vi har en Audi A4 1,9 TDI (130 HK) Quattro 2004 modell. Bilen har gått ca. 49.000 km. I går begynte varsellampen for at vi må bytte bremseklosser foran å lyse. Jeg ble gjort oppmerksom på at dette kom til å skje mellom service intervallene (hvert 2. år) på siste service for ca. 1 år siden. Ringte verkstedet i dag (Møller Bil Asker og Bærum). De mente at jeg måtte bytte klosser og skiver både foran og bak. Pris ca 7.600,-. Er ikke det litt tidlig etter 49.000 km? Holder det med å bytte klosser foran? Hva er deres erfaringer? Tenkte jeg skulle gjøre dette selv (bytte skiver og klosser). Er det noe spesielt å passe på ? Tips og triks? Trenger jeg noe spesialverktøy? På Torshov Bilrekvisita får jeg delene for ca. kr. 2.500,-. Har noen erfaring med disse delene? Håper dere vil dele deres erfaringer med meg.
spøkelse Skrevet 30. oktober 2008 Skrevet 30. oktober 2008 (endret) Du har åpenbart noen snart utslitte klosser, men om det er foran eller bak er uvisst. Bremseskiver skal byttes før de når angitt minimumstykkelse. Bremsebeleggvarsleren måler ikke skivenes tykkelse. Det kan hende verkstedet har erfaring med at på den aktuelle bilen så slites klosser og skiver ca like fort foran og bak. Da lønner det seg å gjøre alt samtidig. Andre har en tommelfingerregel om at hver skive varer to bremseklossbytter. Personlig måler jeg mine, slik at jeg får maks levetid på slike dyre slitedeler. Det er ikke vanskelig å bytte bremseklosser eller bremseskiver. Men ting kan sitte hardt og krever litt muskler. Trenger neppe spesialverktøy, men en ordentlig jekk og helst noen støttebukker er nødvendig for at bilen ikke skal gå i bakken. Delene fra Bilextra er duger sikkert like bra som dem du kjøper på Møller. Verken bremseklosser eller skiver er "rocket science" akkurat. For øvrig syns jeg 50 000 km var lite på både klosser og skiver, men du har kanskje automatgir så du ikke får noe gratis av motorbremsen. Eller mye bykjøring. Endret 30. oktober 2008 av spøkelse
gj Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Skrevet 30. oktober 2008 Du har åpenbart noen snart utslitte klosser, men om det er foran eller bak er uvisst. Bremseskiver skal byttes før de når angitt minimumstykkelse. Bremsebeleggvarsleren måler ikke skivenes tykkelse. Det kan hende verkstedet har erfaring med at på den aktuelle bilen så slites klosser og skiver ca like fort foran og bak. Da lønner det seg å gjøre alt samtidig. Andre har en tommelfingerregel om at hver skive varer to bremseklossbytter. Personlig måler jeg mine, slik at jeg får maks levetid på slike dyre slitedeler. Det er ikke vanskelig å bytte bremseklosser eller bremseskiver. Men ting kan sitte hardt og krever litt muskler. Trenger neppe spesialverktøy, men en ordentlig jekk og helst noen støttebukker er nødvendig for at bilen ikke skal gå i bakken. Delene fra Bilextra er duger sikkert like bra som dem du kjøper på Møller. Verken bremseklosser eller skiver er "rocket science" akkurat. For øvrig syns jeg 50 000 km var lite på både klosser og skiver, men du har kanskje automatgir så du ikke får noe gratis av motorbremsen. Eller mye bykjøring. Bremsebeleggvarsleren virker kun foran. Bilen har forøvrig manuelt gir. Hva er minimumstykkelsen på bremseskivene før de må byttes?
spøkelse Skrevet 31. oktober 2008 Skrevet 31. oktober 2008 (endret) Hva er minimumstykkelsen på bremseskivene før de må byttes? 23 mm foran og 8 mm bak. Tykkelse for nye skiver er henholdsvis 25 mm og 10 mm. Det er ihvertfall det som kommer opp når jeg søker på katalogen til mekonomen. Endret 31. oktober 2008 av spøkelse
gj Skrevet 31. oktober 2008 Forfatter Skrevet 31. oktober 2008 Hva er minimumstykkelsen på bremseskivene før de må byttes? 23 mm foran og 8 mm bak. Tykkelse for nye skiver er henholdsvis 25 mm og 10 mm. Det er ihvertfall det som kommer opp når jeg søker på katalogen til mekonomen. Takk for svar. Skal prøve å få målt de i løpet av helgen.
Thatssomebaadnews Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 Audi'er varsler ganske tidlig. Vi har en 2006 Audi A6 (3.0tdi ) og varsellampene begynte nå i uka som var. Bilen var inne på verksted og fikk bytta skiver. Di på verkstedet sa at det var masse igjen, og de var bare halveis slitt ned. Så kunne venta leeenge med og bytte
Luske_Ludvig Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 Årsaken til at bremsene slites raskt er at antispinnsystemet bremser hjul som sliter med feste. Denne funksjonen kan føre til enorm slitasje på bremser. Har hørt om bremser som har blitt utslitt på bare 15000 km. Kjør penere!
gj Skrevet 3. november 2008 Forfatter Skrevet 3. november 2008 (endret) Takker for svar. Jeg er enig at ESP antakelig sliter mye på bremsene. Det er en del å gå på selv om lampen for bremseklosser har begynt å lyse. Målte tykkelsen på skivene foran. De var slitt ca. 2mm (23 mm). Nye skiver er 25 mm. Antar at det er grensen for bytte. Virker derfor som om klosser og skiver bør byttes samtidig. Jeg skiftet klosser og skiver foran i helgen. Det gikk stort sett greit, men skruene som holder caliper føreren på plass sitter noe inn i hampen for å si det pent. Her måtte jeg bruke hammer å slå på skrallen for å få de løs. Det er ikke akkurat god plass innunder skjermen. Jeg kjøpte et spesialverktøy hos Biltema for å presse tilbake bremsesylinderen bak. Denne kan også brukes foran. http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=82465 Jeg startet med å skifte bak. Her passet ikke bremsestempel verktøyet (det var jo bak det skulle passe). Jeg måtte file litt på de to tappene som skal skru stemplet innover, før det passet. Imidlertid hadde jeg ikke noe idelt vertøy for å klare å skru av caliper føreren her. Her er det skikkelig trangt. Så jeg skrudde alt tilbake igjen. Jeg fant en OK beskrivelse for skifte av klosser og skiver for de som er interessert: http://www.audiworld.com/tech/wheel139.shtml http://www.audiworld.com/tech/wheel25.shtml Alt stemmer OK utenom dimensjonen på skruene som holder calipperføreren foran disse er 21 mm (ikke 17 mm). Endret 3. november 2008 av gj
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå