Johnny_Twotimes Skrevet 30. oktober 2008 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg har nettopp kjøpt 2 stk Seagate 7200.11 500 GB harddisker som jeg skal kjøre i et raid 0-oppsett. Gitt min manglende erfaring med raid-oppsett, er jeg interessert i en steg-for-steg forklaring på hvordan jeg skal få dette til. OS er XP professional, som pt kjøres fra en god gammel pata-disk (single). Jeg vil sette de to nye diskene opp i raid 0, og bruke den integrerte kontrolleren på mitt MSI P35 Platinum hovedkort (ICH9R). Tanken er å lagre et image av den trege pata-disken, og så kopiere dette over til de nye diskene med et egnet program. (Jeg tar automatisk backup av systemet annenhver dag til ekstern hd, så redundansproblematikk er ikke en faktor -jeg vil bare ha et raskere system.) Jeg lurer spesielt på følgende: Jeg tipper det vil være et problem at XP er installert uten raid-drivere. Finnes det en måte å flytte XP fra en single-drive til et raid 0-oppsett? (Jeg vil for alt i verden unngå timevis med reinstallering av XP og alle programmene etc.) Steg-for-steg-listen jeg ser for meg ser foreløpig slik ut: 1) Koble på de to nye diskene på sata 1 og sata 2 på hovedkortet. 2) Initialisere, opprette volum og formatere til NTFS, og så gjøre diskene om til dynamiske disker med Lagringsplass-verktøyet i kontrollpanel. 3) Starte maskinen igjen og slå på raid i BIOS. 4) ??-aner ikke, men det er her de to nye diskene skal få beskjed om å oppføre seg som raid-0-disker. 5) Kopiere image av gammel c: til det nye raid-0-oppsettet 6) Legge til de nødvendige raid-driverne til for at XP skal kunne boote fra raid 0-diskene. 7) Sette opp BIOS til å boote fra den nye raid-0-disken. 8) Live happily ever after. a) Er dette mulig? b) Er det noen feil i planene her? (Feel free to correct!) c) Hvordan gjør jeg evt pkt 4? d) Har pkt 6 i det hele tatt noe for seg? Trenger bare hjelp fra noen som har gjort akkurat dette selv -eller en som vet 100 % hva han (hun) snakker om. Venter i spenning ;-)
007CD Skrevet 30. oktober 2008 Skrevet 30. oktober 2008 Nå er ikke jeg 100% sikker på resten av guiden men for å få inn RAID driverne så kan jeg hjelpe deg. Det du gjør er at du må sette den nåværende PATA disken til boot disk (Altså at du starter fra den) deretter gjør du følgende: 1 Sett BIOSens SATA kontroller fra IDE modus til RAID, deretter lagrer du instillingene og booter inn i Windows. Siden du ikke har noen disker på SATA portene enda som skal bootes fra så ber XP pent og pyntelig om en RAID driver, denne smekker du inn og du er nå klar til å speile disken over på RAID diskene dine, det du sannsynligvis må gjøre der er å speile (Må bruke ett program Hårek på forumet vet hvilket) på den ene av Seagate diskene dine, så legger du inn Intel Storage Manager og setter opp Arrayet der i Windows som RAID 0. Da flytter den data fra den første disken til den neste og bygger opp RAID 0 til deg...
Johnny_Twotimes Skrevet 31. oktober 2008 Forfatter Skrevet 31. oktober 2008 Nå er ikke jeg 100% sikker på resten av guiden men for å få inn RAID driverne så kan jeg hjelpe deg.Det du gjør er at du må sette den nåværende PATA disken til boot disk (Altså at du starter fra den) deretter gjør du følgende: 1 Sett BIOSens SATA kontroller fra IDE modus til RAID, deretter lagrer du instillingene og booter inn i Windows. Siden du ikke har noen disker på SATA portene enda som skal bootes fra så ber XP pent og pyntelig om en RAID driver, denne smekker du inn og du er nå klar til å speile disken over på RAID diskene dine, det du sannsynligvis må gjøre der er å speile (Må bruke ett program Hårek på forumet vet hvilket) på den ene av Seagate diskene dine, så legger du inn Intel Storage Manager og setter opp Arrayet der i Windows som RAID 0. Da flytter den data fra den første disken til den neste og bygger opp RAID 0 til deg... Har installert Intel Matrix Storage Manager, og speilet C:-disken til den ene av de to nye SATA-diskene. Prøvde så å "create raid volume from existing harddrive", men denne prosessen stoppet hele tiden opp. Det kom feilmelding om at prosessen ikke kunne fortsette, men aldri hvorfor. Skamirriterende! Kunne heller ikke bruke Windows-konsollen til å sette de to diskene sammen i raid0. Det gikk bare ikke, men i "ROM/BIOS"-menyen gikk det å sette dem sammen til et raid-volum, men ikke å skape et raid-volum fra en SATA. Har så prøvd å speile C:-disken til raid-volumet, og dette gikk med Norton Ghost. Men da ville selvfølgelig ikke XP boote fra raid-volumet, så jeg er like langt. Det må da være en svært alminnelig problemstilling: Jeg har en XP-installasjon på én disk, kjøper to nye som settes i raid0, og så flytter jeg XP til det nye raid0-volumet. Er det ikke bedre løsninger enn Intel Matrix Storage Manager? Jeg får i alle fall ikke migrert XP med dette programmet?
Nizzen Skrevet 1. november 2008 Skrevet 1. november 2008 Flytte et volum fra en singledisk til f. eks et raid-0 fungerer flott i Acronis True Image. Jeg har flyttet et volum fra et raid-0 med 2 disker til et raid-0 med 4 disker uten problemer med Acronis True Image. Dette liker jeg bedre enn Ghost.
Johnny_Twotimes Skrevet 1. november 2008 Forfatter Skrevet 1. november 2008 Flytte et volum fra en singledisk til f. eks et raid-0 fungerer flott i Acronis True Image. Jeg har flyttet et volum fra et raid-0 med 2 disker til et raid-0 med 4 disker uten problemer med Acronis True Image. Dette liker jeg bedre enn Ghost. Hei Nizzen og 007CD og alle dere andre! Jaaaaaaaaaah! fikk det endelig til! Det var til slutt Seagate DiscWizard som gjorde susen -her var det bare tut og kjør rett frem etter nesen, så var gammel C:-disk speilet over på mitt nye raid0-volum. Og det booter som bare det. For å oppsummere prosessen blir stegene mine som følger: 1) Koble på de nye SATA-diskene én om gangen (XP frøs når det var to ikke-initialiserte jomfrudisker på samtidig). Initialisér og formater diskene -én om gangen. 2) Endre BIOS-setting fra IDE til RAID-modus. 3) Boote til XP fra gammel PATA-disk, svare nei på forespørsel om å installere RAID-drivere (foreløpig). 4) Laste ned og installere "Intel Matrix Storage Manager" fra http://www.intel.com/support/chipsets/imsm/index.htm (jeg måtte i tillegg installere "Intel Chipset Software Installation Utility" først) 5) Etter omstart, trykk <Ctrl+I>, sett opp de to SATA-diskene som raid0 eller raid 1 osv. 6) Boote til XP fra gammel PATA-disk. Initialiser og formater det nye raid-volumet i Disk Management i XP. 7) Nå dukker det nye volumet opp som disk i Utforsker. 8) Brukte Seagate DiscWizard til å speile gammel C:-disk til nytt raid0-volum. 9) Da DiscWizard var ferdig, satte jeg BIOS til å boote fra raid0-volumet. Det nye raid0-volumet kom nå opp som disk C:, den gamle C: var nå E: -automatisk. 10) Hey presto -Bob's your uncle! Maskinen booter merkbart raskere nå enn med den gamle Seagate 7200.7 120 GB-hd'en. Jeg vil tippe nesten dobbelt så raskt. Jeg vil gjerne benchmarke ytelsen, så hvilke benchmark-programmer bruker folk? Har en snikende følelse at 2 stk Seagate 7200.11 500 GB i raid0 bare er litt raskere enn én single drive. Uansett artig å lære noe en ikke kunne fra før!
Nizzen Skrevet 1. november 2008 Skrevet 1. november 2008 HDtach hdtune Disse har jeg brukt for å teste raid arrayene og diskene mine. Veldig fine programmer for sammenlikning med andre.
Johnny_Twotimes Skrevet 4. november 2008 Forfatter Skrevet 4. november 2008 HDtachhdtune Disse har jeg brukt for å teste raid arrayene og diskene mine. Veldig fine programmer for sammenlikning med andre. Resultat fra hdtune: Gjennomsnittsfart på lesing: 162 MB/s (max 202 MB/s, min 95 MB/s), skriving på rundt 72 MB/s. Er dette er et greit resultat for et RAID 0-array med to rimelige Seagate 7200.11 500 GB-disker? Maskinen er forøvrig blitt merkbart raskere, både med tanke på oppstart av XP og "vanlig drift". Ikke så rart da jeg gikk rett fra en 4 år gammel 200 GB PATA-disk til to nye SATA-disker i RAID 0. Maskinen er rett og slett blitt mer snappy -jeg er fornøyd! :!:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå