trondbue Skrevet 27. oktober 2008 Skrevet 27. oktober 2008 Holder på å eu godkjenne bilen til en vennine, en 1992 Ford Fiesta 1.3, men sliter litt med lambdaverdien. Første kontrollen den var inne på var verdien 1,04. Byttet så tennplugger å fylte på endel kondensfjerner, og når den var på ny kontroll idag endte den på 1,21! Noen som har noen løsning her? Har fylt på noe innsprøytningsrens som jeg ble anbefalt, men kan dette være nok til å få den ned så mye som den må? Luftfilter og olje er byttet for ikke lenge siden, og bilen sviver fint uten noe fusking eller noe bortsett fra ventiltikkingen som vel er normalt for denne. Kravet til lambdaverdien er 1 +- 0,03.
Windows8 Skrevet 27. oktober 2008 Skrevet 27. oktober 2008 Be henne kjøpe jappsebil neste gang, da ordner alt seg!
NoEvo Skrevet 27. oktober 2008 Skrevet 27. oktober 2008 (endret) Lambdaverdien skal vel ikke ha noe å si på en EU-kontroll? Er vel CO som det blir mangel på. Endret 27. oktober 2008 av NoEvo
trondbue Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Skrevet 27. oktober 2008 Lambdaverdi det står feil på, og har fått høre at det er den som skal måles på biler med lambdasonde. Står ingenting om CO.
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. oktober 2008 Skrevet 27. oktober 2008 Dette høres merkelig ut. Jeg har vært med på flere PKKer på egne biler, og det leses aldri av lambdaverdi direkte, kun CO, HC og NOx i eksosen. Prøve et annet verksted, kanskje?
cossiemk1 Skrevet 27. oktober 2008 Skrevet 27. oktober 2008 Du må nok en tur på biltema, og kjøpe ny lambdasonde 398kr tror jeg det var
Habla Møberg Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 Holder på å eu godkjenne bilen til en vennine, en 1992 Ford Fiesta 1.3, men sliter litt med lambdaverdien. Første kontrollen den var inne på var verdien 1,04. Byttet så tennplugger å fylte på endel kondensfjerner, og når den var på ny kontroll idag endte den på 1,21! Noen som har noen løsning her? Har fylt på noe innsprøytningsrens som jeg ble anbefalt, men kan dette være nok til å få den ned så mye som den må? Luftfilter og olje er byttet for ikke lenge siden, og bilen sviver fint uten noe fusking eller noe bortsett fra ventiltikkingen som vel er normalt for denne. Kravet til lambdaverdien er 1 +- 0,03. Begynn aller først med en dobbel-dose med bensin-boosteren som de har på Clas Ohlson: Tri-Pak. Denne har reddet flere fra nettopp det at utslippene er litt for høye. Slettes ingen dum sak å bruke permanent heller, siden den gir en ganske solid besparelse i forbrukt drivstoff, men og kanskje spesielt på Fiesta-motoren vil du merke jevnere gange og bedre drag. Har brukt dette stoffet til alt bensindrevet i flere år nå, og finner intet negativt, kun fordeler. Anbefales på det varmeste til alt som går på bensin. Erstatter kondensfjerner/blyerstatter/...
trondbue Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Skrevet 28. oktober 2008 Har helt på noe annet rensemiddel som jeg ble anbefalt. Motoren har fra før av en veldig jevn og fin gange (utenom ventiltikkingen ). Hvordan draget skal være i den vet jeg ikke, men er ikke noe vits med turtall på den virker det som. Etterkontrollen ble tatt på et annet verksted enn de som tok den først kontrollen, og ingen som har sagt noe om at ikke lambdaverdien skal måles. Har lest at denne skal måles så sant bilen har lambdasonde.
:Francis: Skrevet 30. oktober 2008 Skrevet 30. oktober 2008 Hva med å ha noen liter E85 i tanken? Det gir renere forbrenning. Francis
Leo_ Skrevet 30. oktober 2008 Skrevet 30. oktober 2008 For høy lambda betyr mager blanding. Sjekke bensinpumpa kanskje.
trondbue Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Skrevet 30. oktober 2008 (endret) Prøver først med en ny kontroll etter å ha kjørt en tank med innsprøytningsrens på tanken. Har funnet ut at den forrige målingen som ble tatt er gjort feil. Når lambdaverdien skal måles skal det gjøres med forhøyet tomgang, minst 2000 o/min (etter ford sine tall 2800 - 3100 o/min), mens målingen ble tatt på nomal tomgang (ca 900 o/min). Motoren virker ellers i veldig fin form og tennpluggene ser fine ut, så virker som den egentlig går riktig. Regner med å ta en ny test på mandag, så ser hvordan det går da. Endret 30. oktober 2008 av trondbue
trondbue Skrevet 3. november 2008 Forfatter Skrevet 3. november 2008 Da var bilen godkjent Ble noe annet når den ble målt på litt turtall.
Habla Møberg Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Da var bilen godkjent Ble noe annet når den ble målt på litt turtall. Så bra! Ja, klart resultatene blir litt annerledes når de måler som de skal. Sikkert litt frustrerende å måtte vise den igjen pga uvitenhet... Fint det ordnet seg iallfall!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå