Gå til innhold

Amatør trenger hjelp. Leiligheten er full av kabler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg overtok en leilighet hvor det gjenstod noe arbeid, blant annet med hensyn til kabler.

Jeg har egentlig svært liten greie på dette, så jeg ber innstendig om at noen her kan hjelpe meg.

Er kunde hos Get og får levert både tvsignaler og bredbånd på samme kabel.

Den som har kablet alt dette har så anvendt en 4way splitter, slik at signalene spres videre på 4 nye kabler som kommer ut 4 forskjellige steder i leiligheten (se vedlagt bilde for et eksempel).

For å få internett så går den ene kabelen inn i et Surfboard Kabelmodem. Fra denne går det en ny kabel inn i ruteren, som igjen PCen er koblet opp mot.

Jeg har følgende spørsmål:

1) Det ser jo ganske stygt ut med en kabel som bare kommer ut av et hull i veggen. Hva slags måte kan jeg få dette til å se litt penere ut? Kan jeg montere et slags uttak?

2) For å få internett, må jeg virkelig ta dette gjennom et kabelmodem og så via en ruter? Jeg har fire uttak i leiligheten (hvorav det ene blir brukt til tv). Hvis jeg skal bruke de tre andre uttakene som oppkoblingspunkter mot internett, må jeg da ha tre kabelmodem og tre rutere? Jeg kan jo selvsagt flytte utstyret rundt avhengig av hvor i leiligheten jeg vil sitte. Men er det ikke mulig å gjøre dette på en smartere måte?

Håper det er noen der ute som har tid til å hjelpe en stakkar!

post-175440-1225131642_thumb.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
er det en sånn internett kabel dings som henger ut av veggen der?

Tja...

ALt jeg vet er at hvis jeg kobler den opp mot et kabelmodem som igjen kobles opp mot PCen, så får jeg tilgang til internett.

Den mottar signaler fra en 4way splitter, som igjen er koblet opp mot en ledning inn i leiligheten som Get sender signaler på

Skrevet (endret)

Ikke helt lett å se fra bildet, men ser ut som en ren coaxkabel med senterleder og skjerming, og i så fall kan du sette inn en slik liten kontakt.

Fra kabelmodemet setter du opp alle maskiner trådløst etter en router.

Ellers tror jeg kanskje jeg ville ha snakket med GET ang. dette. Ligner etter min mening ingenting å presentere en slik løsning, og så vidt jeg vet har GET ansvaret for hele biten frem til kabelboksen i leiligheten din, og det der så bare sløvt ut :(

Endret av trn100
  • 2 uker senere...
Skrevet
Ikke helt lett å se fra bildet, men ser ut som en ren coaxkabel med senterleder og skjerming, og i så fall kan du sette inn en slik liten kontakt.

Fra kabelmodemet setter du opp alle maskiner trådløst etter en router.

Ellers tror jeg kanskje jeg ville ha snakket med GET ang. dette. Ligner etter min mening ingenting å presentere en slik løsning, og så vidt jeg vet har GET ansvaret for hele biten frem til kabelboksen i leiligheten din, og det der så bare sløvt ut :(

GET har ansvaret frem til hoveduttaket, altså der hvor tidligere huseier har montert en fireveis splitter som vi ikke ser bilde av, hva som legges videre derfra til de enkelte rom er opp til huseier, og her har vedkommende åpenbart ikke brydd seg om å gjøre en pen jobb.. Kabelen her har som vi ser en F-kontakt, som skrus på, og da blir vel kanskje denne typen uttak bedre enn det du foreslo? F-kontakter er bedre skjermet enn de som stikkes rett inn..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...